Helstar - Sins Of The Past

Helstar - Sins Of The Past

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Als voorproefje op de in het voorjaar van 2008 te verschijnen nieuwe Helstar plaat, heeft platenmaatschappij AFM deze compilatie op de markt geslingerd, waarop buiten heropgenomen versies van een groot aantal van hun beste nummers overigens ook twee nieuwe nummers te vinden zijn. Als sinds hun debuut 'Burning Star' uit 1984 ben ik een groot aanhanger van deze uit Houston, Texas afkomstige band, met name vanwege hun vermogen om complexe riffs te verwerken tot prima nummers.

Natuurlijk is het altijd moeilijk om een keuze te maken uit je complete oevre en te besluiten welke nummers er op zo'n verzamelaar moeten komen en zo zal iedereen wel wat te zeiken hebben over de songkeuze. Zo verbaas ik me in hoge mate over het feit dat wereldnummers als 'Run With The Pack' en 'The Shadows Of Iga' van hun debuut nergens te vinden zijn. Maar ook zonder die klasse-tracks is er nog genoeg moois te vinden, wat dacht je van 'Baptised In Blood', 'Angel Of Death', 'Burning Star' en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Het feit dat alles opnieuw opgenomen is doet men name het oudere materiaal een stuk frisser klinken zonder de authentieke charme verloren te laten gaan.

De twee nieuwe nummers die aanwezig zijn, 'Tormentor' en 'Caress Of The Dead', beloven veel voor de te verschijnen nieuwe plaat en passen perfect in het reeds bestaande Helstar materiaal. 'Tormentor' wordt gekenmerkt door fantastisch riffwerk van Larry Barragan en Jerry Arcara, ondersteund door een zeer goed op dreef zijnde drummer Russel DeLeon en kent zijn hoogtepunt in het uitvoerige solo-gedeelte. 'Caress Of The Dead' is ook al zo'n knaller en doet qua intensiteit en klasse niets onder voor 'Tormentor'. Zanger James Rivera is gedurende de gehele plaat prominent aanwezig met zijn unieke zangstijl en drukt hierdoor een grote stempel op het totale bandgeluid.

Ondanks het feit dat mijn twee favoriete Helstar nummers niet op deze plaat vertegenwoordigd zijn, moet ik toch tot the conclusie komen dat deze 'Sins Of The Past' het beste is wat ik deze maand heb mogen recenseren. Ik kijk dan ook reikhalzend uit naar de nieuwe plaat van deze giganten en hoop dat deze net zo'n impact kan maken als hun debuut destijds in 1984. Aanschaffen, dames en heren!