Engel - Absolute Design

Engel - Absolute Design

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Engel is een nieuwe band maar beschikt toch al over behoorlijk wat ervaring. De naam Niclas Engelin zal bij menigeen een belletje doen rinkelen. Inderdaad, de voormalig gitarist van Gardenian, In Flames en Passenger. Drummer Mojjo (ex-Lord Belial), gitarist Marcus Sunesson (ex-The Crown), bassist Michael Hakansson (ex-Evergrey) en zanger Mangan Klavborn complementeren het in 2005 opgerichte Engel.

Als een voormalig gitarist van In Flames en Gardenian zich met het schrijven van muziek gaat bemoeien, dan ligt het in de verwachting dat de muziek op 'Absolute Design' in diezelfde lijn zal liggen. En laat dat dan ook niet anders zijn. Op 'Absolute Design' vind je typische Zweedse metal, maar met veel ruimte voor andere invloeden (metalcore, NWOAM), waarmee in elk geval een poging wordt gedaan een eigen geluid te creëren. Maar helaas, daar is Engel niet helemaal in geslaagd. Het album pakt weliswaar een stuk melodieuzer uit, maar heeft toch veel raakvlakken met In Flames (ten tijde van 'Reroute To Remain' en 'Soundtrack To Your Escape') om zich echt te onderscheiden. Ach, niets mis mee zolang de kwaliteit van de nummers in orde is. En wat dat betreft is het eerste gedeelte op 'Absolute Design' veelbelovend; tracks als 'In Splendour', 'Casket Closing', 'Next Closed Door' en 'Propaganda' zitten ijzersterk in elkaar en laten horen dat het Zweedse vijftal speltechnisch en compositorisch enorm veel in huis heeft. Maar ergens halverwege de cd lijkt de magie uitgewerkt en zakt het geheel langzaam in; slechts zo nu en dan wordt een passage of solo nog leuk. En dat is toch echt even te mager voor een cd met twaalf tracks. 'Absolute Design' is opgenomen en gemixt door Anders Fridén (In Flames) en hij werd daarin bijgestaan door Daniel Bergstrand (In Flames, Meshuggah) en samen zetten ze een dijk van een helder maar krachtig geluid neer.

Hoewel 'Absolute Design' zeker niet als slechte schijf gezien kan worden, zal het ook geen cd zijn die je van verbazing en vertwijfeling omver dondert. Een heel redelijk debuut van een band met veel potentie. Maar dat is het dan ook wel voor nu.