Unexpect - In A Flesh Aquarium

Unexpect - In A Flesh Aquarium

Label : The End Records | Archiveer onder different metal

Richard G. : Het meest vreemde album dat ik in jaren gehoord heb is zonder enige twijfel 'In A Flesh Aquarium' (die titel alleen al…) van het Canadese Unexpect zijn. Dit gezelschap speelt het klaar om zoveel invloeden, instrumenten, stijlen en technische hoogstandjes in één uurtje te proppen dat ik zelfs na ettelijke luisterbeurten nog steeds de ballen snap van wat er nu allemaal gebeurt. De eerste namen die in mij opkomen zijn Winds (vanwege de klassieke invloeden van piano en viool), Arcturus (vanwege de avant-gardistische benadering van muziek) en late Emperor (vanwege de extremiteit en het gitaargeluid). Verder bevat het album nog opera vocalen, lichte drum 'n bass invloeden, industriële klanken, ritmisch onnavolgbare passages, naar jazz neigende loopjes, symfonische keyboardpartijen, rare fluisterstemmetjes en nog veel en veel meer.

Unexpect vormt de overtreffende trap van de nog niet uitgevonden term die zowel onnavolgbaar als ontoegankelijk als extreem en experimenteel uitdrukt. De productie van 'In A Flesh Aquarium' is gelukkig helder, zodat alle muzikale fratsen tenminste goed hoorbaar zijn. Dit album en deze band zoeken de grenzen van het extreme en het experimentele op en gaan er meerdere malen met groot plezier overheen. Ik ben zeer benieuwd naar de live vertolking van deze muziek, want de band schijnt naast muzikant ook nog eens performance artist te zijn. Deze muziek is sterk af te raden voor mensen die goedgevulde vierkwartsmaten prefereren of die snel last van migraine hebben.