Warhammer - Curse Of The Absolute Eclipse

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder

Marco : Toen ik een jaar of drie geleden wat standjes afschuimde op zoek naar nieuw materiaal van diverse bands kwam ik een lp van een bandje namens Warhammer tegen. Met een hoes die ontzettend veel lijkt op die van Hellhammers' 'Apocalyptic Raids' uit 1984 werd de plaat me aangeraden als een voortzetting van de ouwe en heden ten dage grotendeels vergane glorie van Hellhammer. En jawel hoor. Eenmaal thuis ademde de "Winter of Our Discontent” lp de sfeer en de muzikale eenvoud van de Zwitserse voorgangers der Death/Thrash Metal als een bijna regelrechte kopie van het origineel en dat was zoveel jaar na dato best leuk om te horen.

"Curse of the Absolute Eclipse” is inmiddels alweer de vierde langspeler van het Duitse trio en echt veel is er in de tussentijd muzikaal gezien niet veranderd. Zeer zwaar Hellhammer-geïnspireerd, brengt Warhammer eenvoudig opgebouwde, lang uitgesponnen nummers met een zeer Spartaanse produktie die doet denken aan de 'Triumph of Death'-demo van Warhammers' grote voorbeelden. Het enige dat een beetje verschilt met de eerste lp is het frequenter voorkomen van riffs die meer aan de ouwe Celtic Frost doen denken dan aan Hellhammer, soms zelfs letterlijk gekopieerd. Hetgeen waar het eigenlijk om draait is de ouwe Hellhammer sfeer die men probeert te reanimeren en dat lukt soms ook wel. Up-tempo nummers als "The Grave Hill” en "Infernal Tempest” doen zo denken aan Hellhammers' "Massacra”. Sowieso ligt het algehele tempo een stuk hoger dan op de eerste plaat.
Daarnaast kent zanger Frank Krynojewski ook de nodige Tom Warrior-invloeden maar het wordt nooit een kopie van het origineel.

Toch is Warhammer zo zwaar beïnvloedt door Hellhammer dat de band gewoon een kloon van het origineel is en de enige vraag die ik mezelf nu kan stellen is 'is dat erg?' Nee, ik vind het niet bepaald erg. Het is zelfs verfrissend om weer eens dat archaïsche, bijna oergeluid te horen uit de tijd dat de wereld nog geen kennis had van harde, brutale en vooral supersnelle Death Metal.
Maar tegelijkertijd vraag ik mezelf wel af wanneer de rek eruit zal zijn.