Moonspell - Under Satanae

Moonspell - Under Satanae

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder black/pagan metal

Vera : Toen 'Memorial' in 2006 uitkwam schreef ik juichend dat dit album voor Moonspell een terugkeer naar hun oorspronkelijk geluid markeerde. "Wacht maar, grijnsden de occulte Portugezen, "We zullen jullie eens laten horen wat terug naar de wortels gaan echt betekent. In het grootste geheim werden stoffige tapes van schimmige zolders geplukt, vonden zij halfvergane bandjes van hun eerste groep Morbid God in een muffige kelder en besloten zij dat het etnische aureool dat de ep 'Under The Moonspell' omgaf een perfect gegeven was om deze nieuwe uitdaging te starten.

Maar o wat klonken sommige opnamen beroerd. De wil was er wel in die prille beginjaren, maar de opnamekwaliteit en het beheersen van de instrumenten waren een klasse lager dan nu. Daar moest iets aan gedacht worden! Ver van huis, zodat deze geheime missie niet zou uitlekken. "Hallo, met Tue Madsen? Ja hoor, we komen naar Denemarken! En zo zaten vijf muzikanten met de klinkende namen Langsuyer, Nisroth, Passionis, Morning Blade en Ahriman op het vliegtuig naar het koele, vlakke Denemarken om hen te wagen aan een duik in het verleden die hun verdere toekomst zou bepalen. Sommigen van hen met veel enthousiasme maar een klein hartje, want ze maakten nog geen deel uit van de band toen dit materiaal voor het eerst werd opgenomen. Anderen met een oprukkende melancholie, want de opname van 'Serpent Angel' (onder de naam Morbid God) was toch maar liefst vijftien jaar oud.

Tot zo ver mijn fantasierijke versie van hoe het gekomen is dat Moonspell als volgend album herbewerkt oud materiaal uitbrengt. Het resultaat van deze nostalgische daad vinden jullie weldra in de winkels onder de naam 'Under Satanae' en bevat alle pre-'Wolfheart' songs in een nieuw jasje. Het dient gezegd te worden dat de nummers beter klinken - ik kan hier enkel vergelijken met mijn oorspronkelijk exemplaar van de ep 'Under The Moonspell' - terwijl de initile oerkracht behouden is. De missie is meer dan geslaagd en opent met zes nummers van bovenvermelde ep. Na twee minuten mooie folklore met uitheemse gezangen en etnische percussie barst de band los in een geweldig stuk extreme metal en maken we spoedig kennis met de machtige, ruwe strot van Fernando. Er zitten echter ook heel wat geraffineerde passages in verwerkt want de naar black knipogende metal wordt dooraderd met mediterrane akoestische gitaarstukjes, etherische vrouwenzang en spetterende gitaarsolo's die soms een weemoedig tintje hebben. Het is duidelijk: dit was baanbrekend werk dat de standaards van het genre daadwerkelijk verlegde. Ook de donkere voordrachtzang is al aanwezig. Vervolgens vinden we drie nummers van de demo 'Anno Satanae'. 'Goat On Fire' klinkt uitermate etnisch en geheimzinnig, als traag voorbijtrekkende beelden van een sluimerend landschap, bewust van zijn innerlijke kracht, klaar om steeds uit te barsten, maar af en toe monkelend verpozend in de late avondzon. De brullende primordiale kracht van 'Ancient Winter Goddess' switcht na vier minuten verrassend naar een instrumentaal middenstuk dat wat kalmer is. En natuurlijk horen we huilende wolven in 'Wolves From The Fog', waar gesproken en fluisterende delen nog even bijdragen aan het mysterie. Tot slot is er 'Serpent Angel' uit 1992, toen de band nog Morbid God heette en ook dit zegt genoeg over het potentieel dat de band toen al bezat.

Hierdoor is 'Under Satanae' een onmisbaar document geworden om je Moonspell verzameling te completeren. Geen rauwe demo opnamen die vlug op cd gekwakt werden, maar muziek die de naam Moonspell meer dan waardig is. De band werkt intussen aan (echt) nieuw materiaal en gaat begin volgend jaar opnieuw de studio in. Tot die tijd kunnen we onze aandacht volledig wijden aan dit uitstekende 'Under Satanae'.