Decapitated - Winds Of Creation

Decapitated - Winds Of Creation

Label : Earache | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Re-release

Menno : De volgende artiest die aan de beurt is om een re-release van een oud juweeltje toebedeeld te krijgen is het Poolse Decapitated. Toen in het jaar 2000 deze heren met het alom geroemde 'Winds Of Creation' op de proppen kwamen was zo ongeveer de hele wereld met stomheid geslagen. Een stel jonge pikkies die me toch ff met een sloopkogel van een plaat aan kwamen zetten! Daar kan ons eigen One Bullet Left nog een heel dikke punt aan zuigen, dunkt me.

Goed, de heren werden volwassen en hebben de afgelopen zeven jaar een leven gekend van touren, touren, touren en in de tussentijd regelmatig nieuwe platen uitbrengen. Drie echte full-lengths later (allen op Earache) is de tijd dus blijkbaar rijp voor het opnieuw uitbrengen van de debuutplaat. Geen remix of remaster, gewoon opnieuw naar de drukker ermee. De bazen bij Earache begrijpen dat deze nog niet zo heel erg oude plaat de mensen in tijden van death metal overvloed niet bepaald naar de winkels doet stormen, en dus is er een showtje uit 2004 uit de archieven naar boven gehaald en er op DVD bijgevoegd. In principe is hiermee ook alles over deze release uit de doeken gedaan, want ik heb niet echt het idee dat hier een creatief team overheen is gegaan.

Het optreden van 20 december 2004 (mijn verjaardag, voor de genteresseerden) in Nottingham bestaat uit tien nummers, waarvan er slechts n van de plaat waar deze release eigenlijk om draait, afkomstig is ('Winds Of Creation'). De rest van de show is eigenlijk gewoon een bloemlezing van de platen die Decapitated tot en met 2004 uitbracht. De set wordt professioneel en uiterst strak gebracht door een zeer op elkaar ingespeelde band. De sfeer zit er goed in en het geluid is moddervet, al heeft ook Decapitated te maken met het mankement van n gitarist, waardoor de solo's niet bepaald uit de verf komen. Desalniettemin een aardig pakketje voor zowel de beginnende Decapitated luisteraar als voor de doorgewinterde fan.