Raging Speedhorn - Before The Sea Was Built

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder metalcore

Evil Dr. Smith : De bandbezetting van deze Britse beukcombo is de laatste vijf jaren behoorlijk op schop de gegaan. Sinds hun tweede album, 'We Will Be Dead Tomorrow' (2003), zijn alleen zanger (nouja) John Loughlin en gitarist Gareth Smith nog actief. De overige vier plekken hebben vacant gestaan (het leven van een metalcoremuzikant is namelijk geen vetpot) en de band leek door drank en intern gerommel op sterven na dood, alle vacatures zijn toch weer ingevuld. Deze rigoureuze reorganisatie heeft geen kwalijke gevolgen gehad, want de band komt behoorlijk overtuigend voor de dag met dit nieuwe kleinood.

De bulderende, overdonderende brulboeimetal dat gedrenkt is in sludge en doom, klinkt hier als een intimiderende metalcorevariant van Cult Of Luna, Clutch en Breach. Vooral het gitaargeluid doet het vaak denken aan Cult Of Luna, al gaan deze woestelingen natuurlijk wel wat losbandiger te keer. Zelf zullen de mannen wel blijven volhouden dat we daarin Black Sabbath, AC/DC en ZZ Top moeten horen. Aandoenlijk, die vintagefetisj. Er zijn tegenwoordig natuurlijk veel te veel metalcorebands en je kan de Ringwormwannabees niet meer van het Hatebreedkroost onderscheiden, maar de bloedintense gedrevenheid en energieke inspiratie spat hier meedogenloos van het digitale schijfje. Daarbij heeft de band het weten te presteren om een bepaalde eigen sound te ontwikkelen, voorwaar een prestatie in de monotone manie van metalcore. Daarmee behoudt deze band de kwalificatie van bovengemiddelde metalcoreband en weten dat nu al vier albums vol te houden. Jammer alleen dat ze ons er slechts een povere 28 minuutjes mee zoet houden: voorganger 'How The Great Have Fallen' duurde nog een keer zo lang. 'n Beetje Hollandsche mentaliteit mijnerzijds wellicht, edoch, een beetje kwantiteit mag je naast kwaliteit ook verwachten. Gelukkig zit het met het laatste in ieder geval wl snor en doet de band zijn naam weer alle eer aan.