Sworn - The Alleviation

Sworn - The Alleviation

Label : Twilight | Archiveer onder black metal

William Kampen : 'The Alleviation', zo heet het nieuwe album van Sworn. Sinds in 2005 de demo 'Night Supremacy' uit kwam hield ik deze band al in de gaten. Duidelijk geïnspireerd door het werk van Windir (R.I.P) spelen deze heren atmosferische melodieuze black metal waarbij Scandinavische volksmuziek een hoge boventoon voert in de gitaarpartijen. En zoals bekend moge zijn kan je daar ondergetekende heel content mee maken!

Het album opent overtuigend met het titelnummer 'Alleviation', een up tempo nummer vol melodie, dat wordt opgevolgd door het iets wat ingetogener 'Heart Of Decay'. Het is duidelijk hoorbaar dat Sworn in hun geluid vooral beïnvloed is door het vroegere werk van Windir, hier voert de gitaar nog de bovenhand. Bij de latere albums van Windir hadden de toetsen en traditionele instrumenten een heel groot aandeel in de hoofdmelodie van de muziek, iets wat ik persoonlijk veel vond toevoegen aan de atmosfeer. Hetzelfde geld voor Sworn, ook al vind ik de muziek nu al erg goed, ik denk dat als ze hetzelfde doen dat het de muziek net dat beetje extra geeft waardoor ze zeker door de massa black/folk metal bands heen breken.

Op dit album staan eigenlijk alleen maar goede nummers, maar de uitschieters zijn 'Alleviation', 'Crow Of Passage' en 'The Beauty Of My Funeral'. Eind september gaan ze op tour met onder andere Behemoth, als ze die nummers zeker spelen denk ik dat de fanbasis van Sworn dan een stuk zal gaan groeien. De vocalist van dit album Lars Jensen zal daar niet bij zijn, sinds hij net na dit album Sworn heeft verlaten vanwege grote muzikale meningsverschillen. Daarom heeft een zekere Max Wilson zijn plaats ingenomen achter de microfoon. Ik ben blij dat ik dit schijfje heb ontvangen, andere fans van Windir zouden hem ook moeten hebben. Beste nummers : 'Alleviation', 'Crow Of Passage' en 'The Beauty Of My Funeral'.