Sodom - The Final Sign Of Evil

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder speed / thrash metal

Tormentor Erich : Hoe oude school kun je zijn?
De tijd stond stil.
Een reis door het verleden.
Als ik de tijd kon terugdraaien.

Nooit eerder kwamen dit soort uitspraken beter tot hun recht als hier in deze review. Sodom heeft hun eerste mini album 'In The Sign Of Evil' opnieuw opgenomen en ze hebben er voor gezorgd dat het oude, vroege jaren tachtig gevoel weer helemaal terug is. Met de originele 1984 line-up (Angelripper, Grave Violater en Witchhunter) heeft de band niet alleen de bekende klassiekers opnieuw ingespeeld, ze hebben zelfs maar liefst zeven (!) nooit eerder uitgebrachte songs aan dit album toegevoegd. Deze songs komen allemaal uit de 'In The Sign Of Evil' periode of zelfs van daarvoor. Dus in plaats van veel geld te betalen voor een tweedehands exemplaar van deze legendarische mini kun je nu een reguliere cd aanschaffen met een heleboel extra's uit diezelfde periode.

Maar voordat je nu als een idioot naar de plaatselijke platenboer snelt wil ik je wel nog even waarschuwen betreffende de productie. Sodom heeft namelijk niet datgene gedaan wat soortgenoten zoals Destruction en Tankard wel hebben gedaan, ze hebben namelijk absoluut niet de moeite genomen om 'The Final Sign Of Evil' te voorzien van een moderne en bombastische productie. Met andere woorden: dit album klinkt alsof het is opgegraven en afgestoft nadat het al meer dan twintig jaar ergens heeft liggen wegrotten. Geen extra foefjes zijn toegevoegd en daardoor klinkt 'The Final Sign Of Evil' bijna te ouderwets om waar te zijn. Voor old school thrashers zal dit album een zegen zijn. Voor de jongelingen onder ons is dit album een mooie gelegenheid om te horen hoe alles ooit is begonnen. En voor de moderne metalhead is dit alles waarschijnlijk teveel van het goede, die kunnen wellicht beter naar het 'One Night In Bangkok' live album gaan luisteren. Het is nu aan jou, maar ik kan je wel vertellen dat ik met veel plezier naar dit album heb geluisterd.

Tracklist:
The Sin Of Sodom (bonus track)
Blasphemer