Riverside - Rapid Eye Movement

Riverside - Rapid Eye Movement

Label : Inside Out | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Veel muziekliefhebbers zullen razend benieuwd zijn naar het derde album van Riverside. Genoemd naar de droomfase 'Rapid Eye Movement' vervolgen de getalenteerde Polen hun muzikale reis doorheen de menselijke geest. Het is emotionele, sfeervolle muziek die diezelfde geest, maar dan van de luisteraar, volledig tot rust brengt door zijn adembenemende schoonheid. Want de band heeft zich gelukkig niet laten afleiden door de wereldwijde lof en hectische regelingen die zich vooral sinds 'Second Life Syndrome' afspeelden rond hen.

'Rapid Eye Movement' is opgedeeld in twee delen. Het eerste deel 'Fearless' zou men vooral dynamisch kunnen noemen, terwijl in deel twee 'Fearland' ruimte is voor enkele dromerige, beschouwende nummers als 'Through The Other Side' en 'Embryonic'. Mijn eerste indruk was dat er minder lange gitaarsolo's in voorkomen en de zang wat meer op de voorgrond treedt dan in vorig werk, maar bij nadere beluistering valt er toch weer heel wat te genieten van de sublieme solo's van gitarist Piotr Grudzinski, alleen zijn ze meer in de nummers zelf verwerkt. Misschien is dit een kenmerk van de maturiteit die de band inmiddels bereikt heeft. 'Beyond The Eyelids' is een vrij hard nummer dat door zijn zwevende toetsen, vloeiende wendingen en lichtjes vervormde stem een prachtige binnenkomer is. Het beklijvende 'Rainbow Box' drijft op donkere ritmiek en Hammond, de aangrijpende zanglijnen monden uit in een geweldige gitaarsolo. Het kalme '02 Panic Room' waar de band zijn eerste videoclip voor maakte, heeft de juiste diepgang om even in mijmeringen weg te zinken. Soms hebben de instrumentale passages een etnische onderstroom. Je kunt het niet echt oosters noemen, maar wel misschien Slavisch. Neem de bezwerende ritmes en repetitieve gitaarpatronen die uitwaaieren tot pulserende sonische klanklandschappen in 'Schizophrenic Prayer' even als voorbeeld. De ruimtelijke atmosfeer en de stuwende ritmes zullen fans van Porcupine Tree aanspreken, de breekbaarheid in sommige passages zal fans van Anathema betoveren, maar bovenal zal heel 'Rapid Eye Movement' een nieuwe mijlpaal worden in de geschiedenis van Riverside, omdat dit heel mooie muziek is zonder genregebonden te zijn.

De band plant intussen al een nieuwe Europese tournee maar koestert ook de herinnering aan de tour met Dream Theater in juni j.l. Zo wordt het succes dag na dag verder uitgebreid. Er komt ook weer een speciale uitgave van dit album met een bonus cd, dus wees er vlug bij. Riverside weet de hoogste kwaliteit ook op dit derde album weer moeiteloos te handhaven.