As I Lay Dying - An Ocean Between Us

As I Lay Dying - An Ocean Between Us

Label : Metal Blade | Archiveer onder metalcore

Patrick : Stilstand is achteruitgang. Sterker nog; vooruitgang is essentieel wil je je kop boven het maaiveld uit kunnen blijven steken, zeker als je metalcore speelt. Het is iets wat de heren van As I Lay Dying zich maar al te goed beseft moeten hebben toen ze aan 'An Ocean Between Us' begonnen, want op de nieuwe zilverling van het Amerikaanse vijftal gaat de boeg muzikaal een tikkeltje om.

De elementen die As I Lay Dying zo sterk maakte, zijn ook nu nog steeds aanwezig; de typische, ruige As I Lay Dying sound met zware vocalen, heftige breakdowns en een ontiegelijke intensiteit komen op 'An Ocean Between Us' wederom voorbij. En ook de structuur van de nummers is nog steeds herkenbaar, al wordt er wel iets afgeweken van het gebruikelijke. Een machtige riff, vervolgens het tempo iets omlaag en dat automatisch maar weer laten vervolgen door een breakdown? Nee, niets daarvan en daarmee is de voorspelbaarheid bij As I Lay Dying volledig overboord! Het album kent veel meer diepgang, meer thrash ('Within Destruction', 'Comfort Betrays'), nog zwaardere riffs en meer snelheid en pakt daardoor extreem massief uit. Het maakt 'An Ocean Between Us' tot een evenwichtigere cd vol snellere, agressieve nummers afgewisseld met langzamere, ingewikkeldere en genuanceerdere passages.

Nieuwkomer Josh Gilbert, die bassist Clint Norris vervangt, blijkt van enorme waarde voor de band te zijn, aangezien zijn stem voor een emotionele toevoeging aan elk refrein zorgt ('An Ocean Between Us'). Zelfs als zijn vocalen door die van het gigantisch intense gebulder en gekrijs van Lambesis heen knallen, zorgen ze voor een grotere emotionele lading. Gitaristen Sgrosso en Hipa laten een grote verscheidenheid dan ooit horen en Mancino vuurt er weer heftig op los en de dynamiek die hij de nummers meegeeft is ongeëvenaard. Het resultaat is het één na het andere muzikale pareltje.

Met 'An Ocean Between Us' heeft As I Lay Dying geprobeerd de muzikale grenzen voor henzelf te verschuiven en is daar bijzonder goed in geslaagd. De variatie in de nummers, de enorme dynamiek, de intensiteit, de vernieuwing, … 'An Ocean Between Us' is veruit As I Lay Dyings meest technische en afwisselende release tot nu toe. De ultieme adrenaline rush? Voor mij wel!