Yakuza - Transmutations

Yakuza - Transmutations

Label : Prosthetic Records | Archiveer onder different metal

Jasper : Yakuza's Bruce Lamont is in z'n eentje verantwoordelijk voor het fenomeen der saxofoon-metal. Althans, die indruk krijg je als je zijn talrijke gastbijdragen aan andere bands eens op een rijtje zet; Minsk, Sigh, Cephalic Carnage, EastWestBlastTest, en de ambient hiphopper Dlek. Toch blijft de beste man er nogal bescheiden onder en houdt hij vol dat hij het instrument pas onder druk van de overige leden binnen de band introduceerde.

Bescheiden is ook zijn band Yakuza; te raar bevonden door het grote Century Media werd het monsterlijk vette 'Samsara' vorig jaar uitgebracht door het veel kleinere Prosthetic. In Europa werd de band vervolgens slechts zeer sporadisch opgepikt, en zelfs in thuisland de VS bleef het bij korte tourtjes langs de kleinere clubs. Het is te hopen dat het gepeupel met 'Transmutations' wl over de streep wordt getrokken. Aan de pure kwaliteit van het werkje zal dat in ieder geval niet liggen.

'Transmutations' laat een uitgekristaliseerd Yakuza horen. De band had al een sterk eigen geluid te pakken, maar kon bij tijd en wijle nog wel eens flink uit de bocht vliegen, wat de nummers niet ten goede kwam. Op 'Transmutations' staat echter geen noot teveel zo lijkt het, en elke aggressieve uitbarsting is een logisch gevolg van een gedegen opgebouwde spanning. Nummers als 'Egocide', 'Meat Curtains', en 'Praying For Asteroids' klinken duister-apocalyptisch en werkelijk zoals geen enkele andere band op dit moment.

De organische nummers herbergen elementen uit doom, sludge, math, en jazz, terwijl ook een nieuw opgedane liefde voor black metal te horen is. Alles bij elkaar klinkt dat niet als Primordial en Neurosis die samen met Alice In Chains (zang) bij Burst op de koffie gaan, maar wel als een woeste verstrengeling van al die bands in een compleet eigen geluid van een band die Yakuza heet. Dit is muziek evolutie anno nu, en een klap in het gezicht van de notoire sentimentalisten voor wie het vroeger allemaal beter was. Nee, oorspronkelijker dan Yakuza vind je ze niet dit jaar. 'Transmutations' is een plaat om mee weg te dromen.