Vulture Industries  - The Dystopia Journals

Vulture Industries - The Dystopia Journals

Label : Dark Essence Records | Archiveer onder black/pagan metal

Roel F. : Soms steekt er in Noorwegen een verrassend fris windje op. Vandaag de dag fluistert deze wind de naam Vulture Industries. Deze jonge band heeft met 'The Dystopia Journals' laten zien dat zij het zeer realistische vooruitzicht hebben Noorwegens nieuwe kampioenen op het gebied van progressieve, bijna symfonische, maar absoluut melodische en heerlijke metal te worden.

Vulture Industries heeft het soort metal waar Noorwegen bekend om staat compleet achter zich gelaten ten faveure van een progressieve en onconventionele kijk. Natuurlijk is het fundament nog altijd extreme metal, wat merkbaar is in het zware gitaarwerk en de spaarzame deathvocalen. Maar eigenlijk is Vulture Industries dit ontstegen. De nadruk op 'The Dystopia Journals' ligt bij langzame maar bombastische en makkelijk te verorberen muziek waarvan de impact wordt versterkt door smaakvol gebruik van piano, viool, en ruimtesamples. Vooral de gewone zang valt ontzettend positief op, maar ook de erg goed uitgevoerde solo's vullen het idee dat er veel werk in deze plaat heeft gezeten, aan. Nergens wordt de richting die de nummers nemen, geforceerd. Alles klinkt natuurlijk en op zijn plaats.

Deze band is misschien nog wel het best te vergelijken met Arcturus ten tijde van 'The Sham Mirrors' en dat moet voornamelijk op het conto van de manier van het gebruik van de samples, van zingen, die nagenoeg hetzelfde klinkt als Garm, maar ook van de zanglijnen, geschreven worden. De bombastische arrangementen dragen natuurlijk ook bij aan deze vergelijking. 'The Dystopia Journals' is het album dat Arcturus had moeten uitbrengen in plaats van 'Sideshow Symphonies.' De solo's doen soms denken aan die van het latere en meer progressieve Enslaved, vooral op 'Isa.' Vergelijkingen daargelaten, deze CD is simpelweg een ongelooflijke aanrader.