Svartsot - Ravnenes Saga

Svartsot - Ravnenes Saga

Label : Napalm Records | Archiveer onder black/pagan metal

Vera : Napalm Records heeft een goede neus om nieuw talent te tekenen, dat weten we al langer. Tussen het fikse aanbod folk metal bands (het genre is tegenwoordig razend populair) hebben ze er weer eentje uitgekozen die meer te bieden heeft dan het zoveelste collectief dat lukraak wat fluitjes en folkriedels toevoegt aan zijn keiharde metal. Svartsot is de naam en de woest uitziende mannen komen uit Denemarken. Ze begonnen als reguliere standaard (black) metal band, maar hadden wel van in het begin een grote fascinatie voor Deense folklore en sagen uit de Noordelijke landen.

Na een eerste concert werd de groep uitgebreid met Stewart C. Lewis die allerlei fluitjes en de bodhran bespeelt. Verder speelt gitarist Cris J.S. Frederiksen ook mandoline, dit is een volgend instrument dat het geluid van Svartsot bepaalt. De vocalen zijn in het Deens en grommend met in sommige nummers stukken black metal screams. Erg ruw, dit maakt dat de Viking metal van deze Denen lekker ongepolijst en niet té folksy wordt. Svartsot maakte eerder twee demo's, waarvan 'Tvende Ravne' werd opgenomen met Jacob Brendahl (ex-Hatesphere) in diens studio. Svartsot had destijds studiotijd gewonnen toen ze winnaar werden van de Deense Metal Grand Prix wedstrijd in 2006.

'Ravnenes Saga' betekent sage over de raven en verwijst naar Odin's twee raven Hugin en Munin die elke dag verslag uitbrachten van wat ze gezien hadden. De teksten behandelen de typische Viking onderwerpen als heldhaftige veldslagen, feesten, een beetje mysterie en veel drinken en achter het vrouwvolk aanzitten. Men gaat in onverbloemde Amon Amarth stijl van start, maar weldra is er de fluit die in de meeste nummers de hoofdmelodie aangeeft, zo inspelend op de gitaren en dat maakt Svartsot toch net even anders. Samen met de ruwe Vikingstem van Claus B. Gnudtzmann krijgen we een verzameling aanstekelijke nummers, sommigen uitbundig en opzwepend (het feestelijke 'Nidvisen' en de up tempo afsluiters 'Brages Baeger' en 'Havets Plage'), anderen met een donkere, melancholieke ondertoon. Enkele akoestische stukjes zijn erg goed in het wilde album geïntegreerd. De stevige metal riffs en de melodieus inpikkende solopartijen van het mediumtempo 'Bersaerkergang' doen me weer aan Amon Amarth denken, maar verder heeft Svartsot toch wel degelijk een eigen geluid. Het grotendeels instrumentale 'Hedens Dotre' (buiten een geweldige barbaarse schreeuw) is een prachtig nummer waar we horen hoe een mandoline in metal hoort gebruikt te worden. Of hoor eens welk een lage grafstem Claus in het stevige 'Festen' boven haalt! Dit is een album waar elke folk metal fan van gaat genieten! Het gelimiteerde digipack bevat bovendien nog twee extra tracks. Hey hey, de Viking spirit heerst!