Crusader - This Mortal Flesh

Crusader - This Mortal Flesh

Label : Eigen beheer | Archiveer onder

Snoep : Haal je malinkolder uit de mottenballen en scherp je zwaard, want hier is de medieval metal van Crusader! Deze heren uit onze zuidelijke deelstaat Belgi weten met een kruising tussen Manowar, de vroege Iron Maiden en middeleeuwse melodien een sfeer neer te zetten die sterk doet denken aan de heavy metal uit de jaren 80. Qua produktie schort het nogal aan de volumeregeling van de instrumenten en ook aan de zang mag nog het een en ander gesleuteld worden, maar dat neemt niet weg dat de potenties van deze band al duidelijk merkbaar zijn. De cd bevat 8 lekker in het gehoor liggende nummers waarvan de refreinen snel in je hoofd blijven hangen. Het beste nummer van de plaat vind ik 'Beast From The South' met een refrein waarbij je hoofd automatisch gaat meebangen. Dit neemt niet weg dat er ook andere goeie nummers op staan. Neem bijvoorbeeld 'A Tale Of Druids' met zijn middeleeuwse sfeertje, of de binnenkomer 'Call Of The White Wolf', wat tevens het allereerste eigen nummer is, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Crusader is van oorsprong een coverband van oude en nieuwe (metal)bands, maar zanger David Walgrave en bassist Mark Theunssens droomden altijd van het schrijven van eigen materiaal. Met de komst van gitarist en songwriter Filip Lasseel in 1999 werd deze droom uiteindelijk werkelijkheid. Nadat ook drummer Jan Moerman en tweede gitarist Joost Vlasschaert bij de band betrokken werden, begon de band zijn huidige stijl te ontwikkelen. Na de opnamen stapte drummer Jan uit de band omdat de band te amateuristisch zou zijn, maar er werd snel weer vervanging gevonden in de persoon van Dries Deturck. De website van deze band is zeker ook de moeite van een bezoekje waard, al was het alleen maar om de Monty Python-achtige animaties van het navigatiesysteem te kunnen zien. 'This Mortal Flesh' is een plaat die het verdient op vinyl geperst te worden!