Insision - Ikon

Insision - Ikon

Label : | Archiveer onder death metal / grindcore

Menno : 'Stockholm's Fiercest Death Metal Squad' is de promoslogan geworden van de nieuwe full-length van het Zweedse Insision. Hier valt in principe geen speld tussen te krijgen, want 'Ikon' rost godverdomme als een dikke tiet! De release van Dental Records is er sowieso eentje geworden om in te lijsten; een mooi glimmende digipack voorzien van een prachtige hoes die je eigenlijk op vinylformaat zou moeten bekijken.

Muzikaal staat het zoals gezegd als een huis bij de mannen van Insision. Zeg maar gerust een ruime villa, met tuin, zwembad en een Bentley op de oprit. De kraakheldere productie van Jonas Kjellgren laat de heerlijke gitaarriffs lekker naar voren komen. Het gebeurt me zelden dat een death metal riff (of überhaupt een nummer) een uurtje later nog steeds onbewust geneuried wordt, maar ik betrapte me hier gisteren tijdens het smeren van mijn bammetjes toch echt op. Om het helemaal aangenaam te maken wordt er af en toe gestrooid met gierende thrash solo's en ook het genadeloos geros van de drummer verdiend een pluim. Desalniettemin kwam mijn huisgenoot vanmiddag even binnen gewandeld toen ik 'em net lekker op tien had staan en zijn overduidelijk naïeve (doch op waarheid berustte) "wat een kankerherrie” zette me toch even weer met beide benen op de grond. Oké, het rost dan wel als een dikke tiet, maar in feite luisteren we gewoon weer naar de zoveelste bak prut. De rochelgrunt van zanger Carl valt af en toe zelfs ronduit saai te noemen. Hier vanzelfsprekend doorheen prikkend moet ik echter tot de conclusie komen dat 'Ikon' een ronduit vette plaat is geworden en dat Insision een ronduit vette band is. Op tour er mee!