Aeon - Rise To Dominate

Aeon - Rise To Dominate

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Menno : De naam Aeon zal menigeen wel bekend in de oren klinken. De band heeft de afgelopen jaren bijna onafgebroken de wereld doorkruist op hun missie tegen het geloof. Deze Zweedse muzikanten, met aan de leiding zanger Tommy, hebben klaarblijkelijk flink wat problemen met de beweging van de Jehova-getuigen en andere religieuze groepen.

Beseffen dat dit resulteert in uiterst agressieve muziek zal weinig moeite kosten. Helaas brengt deze invalshoek ook een probleem met zich mee; de teksten doen af en toe wat kinderachtig en weinig doordacht aan. "A few hours in the church and you think that you have been saved .The priest just thinks of you as work. Dat moet toch potischer kunnen, lijkt me. Waarschijnlijk interesseert dit Aeon geen zier en natuurlijk draait het uiteindelijk allemaal om de muziek. Gelukkig zit het bij Aeon op dat gebied wel snor. Terwijl de Amerikanen van Zweedse death metal houden, richt Aeon zijn muzikale pijlen volledig op bands als Cannibal Corpse, Deicide en Morbid Angel. Aangezien deze muziek tegenwoordig niet meer de populariteit geniet zoals ze dat ooit deed, klinkt de bruut geproduceerde muziek van Aeon zeer verfrissend. Aeon staat al een tijdje te boek als een uiterst strakke formatie en dat weet de band met 'Rise to Dominate' prima te onderstrepen. De band is er geen van 13-in-een-dozijn maar onderscheidt zich meer dan prima door het schrijven in heldere structuren. Verwacht geen kakofonie van vingerbrekende riffs, maar goed opgebouwde songs voorzien van duidelijk couplet-refrein structuren. De zang en tekst van Tommy speelt hier goed op in waardoor de nummers ongelooflijk catchy worden en het zijn dus vooral de refreinen die met lekker klinkende slogans in je geheugen gegrift worden.