Reverend Bizarre - III: So Long Suckers

Reverend Bizarre - III: So Long Suckers

Label : Spinefarm | Archiveer onder doom metal

Erik : Met een allerlaatste stuiptrekking en een doodsreutel van zo'n honderddertig minuten lang nemen we plechtig afscheid van het reeds begraven Reverend Bizarre middels hun postmortale CD 'So Long Suckers'. De zelfspot en de ideologie van de band bekruipt je ook nu weer via de titel. Want het Finse Reverend Bizarre heeft eind 2006 een afscheidstoer gegeven en de band als zodanig is aan de wilgen gehangen. Ieder van het doomtrio vervolgt zijn eigen weg nu, waarover hopelijk later meer.

Met dit Opus Magnus weten we weer waarom we de Reverend rekenen tot een van de beste doomband uit het hoge noorden of zelfs Europa, en ik durf zelfs de wereld te noemen. De loodzware doom, die overigens zoals altijd loepzuiver is geproduceerd, steunt stevig op oerpilaren als Sabbath, Vitus en Witchfinder General, maar schuwt de twintig minuten tijdsduur per nummer en ook de kruisbestuiving met traditionele heavy metal niet. Dat laatste komt goed naar voren in haast alle nummers maar zeker in het weergaloze 'Caesar Forever'. Dit is werkelijk de nieuwste hit na het doom anthem 'Doom Over The World' en de Finse charts succesje 'Slaves Of Satan' (jazeker, echt gebeurd!). 'Caesar Forever' is een must-hear, een onmiskenbare klassieker en een dijk van een powerdoom nummer waar een band als Manowar alleen nog maar van kan dromen! De sfeer wat dit nummer oproept door de simpele opbouw, de krachtvolle ritmes, de sublieme solo's en het ongekende keyboard/drum outro is zo verdomde donker, zo Romeins, zo pompeus (of was het Pompei), zo puur. Voeg daar de dreigende en gebiedende (voor Reverend Bizarre zo kenmerkende) zang van Reverend Albert aan toen en je weet het wel. De Reverend is echter overleden en gecremeerd. Althans, dat denken we. Mogen we hopen op een feniks die herrijst uit zijn as om ons genadeloos te verbranden zoals de Reverend ons ooit derde graads verbrandingen gaf met slechts drie CD's en enkele EP's? Is de Reverend te vroeg overleden aan zijn strijdwonden? Of was het echt allemaal gepland? De toekomst zal het ons vertellen. "Christs may come and Christs may go but the Reverend is Forever".