Eyes of Eden - Faith

Eyes of Eden - Faith

Label : Century Media | Archiveer onder gothic metal

Kim : Twee jaar heeft het geduurd voordat het album 'Faith' van de band 'Eyes of Eden' uitkwam. De band heeft namelijk een tegenslag gehad met de gezondheid van hun voormalige zangeres Sandra Schleret en daarom hebben ze uiteindelijk besloten haar te vervangen door zangeres Franziska Huth. Daardoor is tevens besloten de zang opnieuw op te nemen. De oprichter en producent van de band is Waldemar Sorychta (sommigen van jullie zullen hem kennen van Grip Inc., maar deze band heeft verder niets te maken met ‘Eyes of Eden’), welke bij Century Media werkzaam is als producent van diverse grote bands zoals Lacuna Coil, Moonspell, Samael, Tiamat, The Gathering, Flowing Tears en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Bij het luisteren van de cd voel ik echter een grote teleurstelling. Na een paar luisterbeurten weet de plaat me nog steeds niet te raken. De nummers klinken niet vlot, het geluid is niet origineel en roept vooral associaties op met de bands als Xandria en de nieuwe Theatre of Tragedy (bands die ik wel erg waardeer). De zoetsappige engelenzang van Franziska is niet uitdagend of boeiend en blijft aan de oppervlakte vanwege de eentonigheid. Zangeressen zoals Lisa (Xandria), Nell (Theatre of Tragedy, The Crest) en Liv Kirstine hebben duidelijk net wat meer in hun mars. Het thema van het album blijft vooral hangen in het Oosterse sfeertje, en dat hebben we nu al iets te vaak gehoord in het gothic metal wereldje. Jammer. Zelfs het laatste nummer wat tien minuten duurt heeft geen onverwachte verrassende wendingen of oplevingen.

De productie klinkt okay, maar twee jaar werk is denk ik helaas voor niets geweest. Ik mis kracht en emotie in de muziek. Het wordt niet met volle overgave gebracht. Waarschijnlijk zal de band een tijdje gedragen worden op het feit dat een belangrijk man de band heeft gevormd, daarna zal de band waarschijnlijk snel in de vergetelheid raken. Een originalteitsprijs verdienen ze zeker niet, maar natuurlijk is deze schijf wel het proberen waard als je een Xandria of de 'Storm' periode van Theatre of Tragedy kan waarderen.