Hurtlocker - Embrace The Fall

Hurtlocker - Embrace The Fall

Label : Napalm Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Patrick : “I am napalm!”. Minstens zo vernietigend en verscheurend als het gelijknamige materiaal uit brandbommen, knalt Hurtlocker van het begin af aan er lustig op los op hun nieuwe cd ‘Embrace The Fall’. De band kleunt er echt met een tomeloze energie in en geeft je als luisteraar weinig kans ook maar even op adem te komen.

Opgefokte thrash, wat technische death (zoals een band als Odius Mortem of Malevolent Creation), dan weer wat Bay Area thrash en dat steeds voorzien van een dikke laag hardcore … deze band laat zich niet zomaar een stempeltje opdrukken. Extreme metal? New Wave Of American Metal? Ja, inderdaad, maar dat is toch erg algemeen en te mager voor dit muzikale geweld. Zware riffs, strakke drums, snerpende solo’s (inderdaad, a la Kerry King), blastbeat na blastbeat en vervaarlijk gebulder van zanger Grant Belcher, die met onmetelijke woede de teksten eruit knalt. Zijn getier is extreem heftig en overweldigend en zorgt mede voor de enorme agressie op deze cd. Nummers als ‘I Am Napalm”, ‘Let Them Die’, ‘Destroying Bliss’ of het titelnummer ‘Embrace the Fall’ spatten aan alle kanten van de energie uit je speakers. In vergelijking met het debuut ‘Fear In A Handful Of Dust’ is er is iets meer afwisseling aangebracht binnen de nummers. Niet dat het daar nu stijf van staat, maar de verandering is toch te merken.

Ondanks dat diversiteit en originaliteit niet overmatig aanwezig zijn, is ‘Embrace The Fall’ wel een album geworden dat stijf staat van de agressie en waar liefhebbers van zwaardere thrash, death en the NWOAM hun hart aan op kunnen halen. Maar wees gewaarschuwd: ‘Embrace The Fall’ is een ware aanslag op de trommelvliezen.