Cirith Gorgor - Unveiling The Essence

Cirith Gorgor - Unveiling The Essence

Label : Osmose | Archiveer onder

Horst : Huh? Wat is dit? Horst die het aandurft een Black Metal plaat te recenseren? Jawel dames en heren, af en toe is het verfrissend om even de blik te verruimen en paden te betreden die normaal gereserveerd zijn voor andere medewerkers. Ik moet er ook meteen bij aantekenen dat Cirith Gorgor dan ook wel een soort Black Metal speelt die mij op z'n tijd wel kan bekoren. Geen zinloos gebeuk van begin tot eind, of eindeloos zichzelf herhalende riffs, danwel sfeerorkesten met damesgegalm, niets van dat alles. Natuurlijk is het wel apehard allemaal, maar de heren zijn er toch in geslaagd om een aantal boeiende nummers te schrijven, waarbij er stevig gestoeid wordt met tempowisselingen, en meer melodieuze passages afgewisseld worden met de nodige hyperspeed gedeeltes (zoals in 'A Twilight Serenade'). Het klinkt trouwens misschien gek, maar naast de, 'normale' bekende, invloeden kom ik hier en daar ook typische Iron Maiden dingen tegen (welliswaar verblackmetalled, maar toch), hetgeen voor mij wel bijdraagt aan het luistergenot, en ik mag hangen als het niet zo is, maar in een nummer als 'Bellum Germanicum' kom ik zelfs riffs uit het grote Iced Earth boek tegen (of is dat hetzelfde als Iron Maiden?). Leuke bijkomstigheid trouwens in datzelfde nummer: sommige gedeeltes zijn in het Nederlands gezongen, alhoewel ik daar pas achter kwam na het lezen van de lyrics hahaha. Qua geluid heb ik weinig te klagen, want de boel verzandt niet in een brij van lawaai, wat me vaak zo tegenstaat in dit genre. Alleen de drums hadden er wel wat vetter op mogen staan, want die klinken wat droogjes. Vooral in de snelle stukken hadden donderende double bass drums wel gemogen, dan had ik echt het gevoel gehad alsof er een vrachttrein over heen was gereden. Voor de rest heb ik weinig te zeuren over deze plaat. Gewoon een goede, gevarieerde Black Metal plaat zonder onnodige fratsen, en zeker genietbaar voor de mensen met een kamerbrede smaak.