Darzamat  - Live Profanity (Visiting The Graves Of Heretics)

Darzamat - Live Profanity (Visiting The Graves Of Heretics)

Label : Metal Mind Productions | Archiveer onder black/pagan metal

Release type: DVD/Video

Vera : Eindelijk is hij er: de eerste officiele dvd van de Poolse band Darzamat die al sinds 1995 bestaat en een cultstatus heeft opgebouwd bij liefhebbers van donkere symfonische black metal met enige avant-garde trekjes. Sinds het album 'Semidevilish' in 2004 uitkwam en ons liet kennismaken met een nieuwe bezetting waar enkel tekstdichter, zanger en bezieler Flauros over was van de vroegere band, heeft de band door hard werken terug een stevige reputatie opgebouwd.

De hoofdmoot van 'Live Profanity' is een concert dat Darzamat gaf voor een uitgelaten publiek op 24 maart 2007 in hun thuisstad Katowice waar toen het jaarlijkse Metalmania festival plaatsvond. In elf nummers neemt men de tijd om een gitzwarte, bijna grimmige sfeer op te bouwen met Slavische vrouwelijke zang en mannelijke grunts tegen een achtergrond van extreme metal met nu en dan een atmosferische passage. Verder vinden we live opnamen van het Winternachtstraum Festival, waar het bekende nummer 'Storm' de royale uitsmijter is. Dit is het enige nummer dat men nog speelt van de eerste periode, want verder komt het materiaal vooral uit hun laatste album 'Transkarpatia', aangevuld met enkele nummers van 'Semidevilish'.

Tevens vinden we de drie videoclips die de band gemaakt heeft op deze dvd. Ik ben eerst gaan kijken naar 'Shockumentary Part I' (komt deel twee op een volgende dvd?). Dit toont de band onderweg in de vele landen die ze al bezocht hebben. Ik genoot van de beelden in Rusland (daar hebben we nog een tour report over gepubliceerd ooit), Oekraine, Italie, in Tsjechie op het Brutal Assault festival (leuk!), enzovoorts. Er staan twee onuitgebrachte nummers op: 'Equinox' en een 2005 versie van 'Storm' en tot slot is ook het interview met zanger Flauros en zangeres Nera interessant om heel wat aan de weet te komen. Het ongeveer honderd veertig minuten durende schijfje biedt verder nog de typische items zoals een fotogalerij, wallpapers en weblinks. Het dolby digital 5.1 surround geluid laat alles goed tot zijn recht komen, zodat we van een goed verzorgd en fijn document van Darzamat kunnen spreken dat de aanschaf meer dan waard is.