Backdraft - The Second Coming

Backdraft - The Second Coming

Label : Bertus | Archiveer onder hardrock / aor

Guus : Onze vaste lezers hebben deze band al eens langs zien komen in ons periodiekje. Het is weliswaar een tijdje, geleden maar toch. In 2001 was namelijk de bespreking van hun debuut te lezen op LoM en mijn collega was wel te spreken over dit Backdraft uit Zweden. Deze plaat was ook aanleiding voor een kleine clubtournee waarbij ook ons land werd bezocht.

Maar liefst zes jaar na dato - in de tussentijd verschenen er wel enkele singles - gooien ze nu hun tweede album op de markt getiteld 'The Second Coming'. Mijn collega omschreef de muziek destijds als stoner rock meets southern en daar kan ik wel in vinden want volgens mij zitten ze nog steeds in dezelfde hoek. Het klinkt in ieder geval allemaal erg on-Zweeds, en vooral zanger Jonas Ahlen heeft een op maat gesneden stem voor dit genre, zonder enig accent. De plaat an sich is gelukkig ook gevarieerd genoeg om aantrekkelijk te blijven. 'Just Ain't Right' opent melodieus, 'Backstabbing Bastards' schudt je wakker, 'Cannonball' is lekker snel, wat in leuk contrast staat met het logge 'Oldtimer'. 'Game Of Life' heeft genoeg pit, en het mooie acoustische gitaarliedje 'Gypsy' is een verademing op deze plaat. 'Sugar Mama' is doorspekt met vet twin gitaarwerk wat de aandacht zeker goed vasthoud. 'Hogtied' is weer mid-tempo en krachtig, net als 'Rising'. 'Lady' is weer heavy en alleen 'Rise And Shine' is eigenlijk een beetje te gewoontjes. De derde en beslissende plaat wordt ongetwijfeld een knaller. Laten we hopen dat ze daar niet nog eens zes jaar over doen.