Baroness - The Red Album

Baroness - The Red Album

Label : Relapse | Archiveer onder different metal

Jasper : Rond deze tijd een jaar geleden mocht het Nederlandse publiek voor het eerst kennis maken met Baroness. Op het kleine podium van de Batcave tijdens Tilburgse ZXZW festival speelde het viertal uit Savannah, Georgia toen een indrukwekkende set die mij direct in zijn geep nam, om me het daarop volgende jaar niet meer los te laten . Na mij in diverse bochten gewrongen te hebben om de eerste twee Ep's ('One' en 'Two') te bemachtigen bracht de band vorige maand nog een split album met Unpersons uit, als appetizer voor de te verschijnen full-length 'The Red Album'. Alles wees erop dat het een knaller zou gaan worden, maar de hoge verwachtingen moesten natuurlijk nog wel eerst waargemaakt worden. Het ging hier tenslotte om een debuut.

Gelukkig lost Baroness die verwachtingen helemaal in. 'The Red Album' is een debuut waarvan veel bands alleen maar kunnen dromen. De plaat is episch in de volle zin van het woord; een gedurfde tour de force langs woeste bergtoppen van gierende gitaren en klaterende rivierbekkens van accoustisch spel, immer met wapperende manen en het zwaard in de hand. Niet de Lego-riddertjes-romantiek van bands als Thyrfing of Rhapsody, maar de echte stoere mannen. Geen keyboards, geen overdreven refreintjes, geen bullshit. De plaat is niet voor niets grotendeels instrumentaal. Baroness laat de gitaren spreken en de drums bulderen.

Het is na het eerdere werk van de vier mannen uit Georgia wellicht wel even wennen aan een aantal zaken. Zo introduceert de band middels gitarist/zanger/cover artist John Baizley voor het eerst de melodieuze zang, en zijn de composities veel meer song-georiënteerd en toegankelijker dan alles wat de band ooit deed. Baroness lijkt hier mee haar meest ruige haren glad gestreken te hebben, maar de genialiteit van het dubbele gitaarwerk en de sterke composities maken alles goed. De muziek bevindt zich in het moderne sludge metal vaarwater van bands als Kylesa, Mastodon en Intronaut, maar het melodieuze gitaarspel raakt soms ook aan klassieker werk zoals Led Zep of zelfs de technischere NWOBHM bands. Gitaristen John Baizley en Brian Bickle lijken wel 1 persoon te zijn in hun nauw verwoven gitaarwerk, zo perfect haakt alles op elkaar in. Liefhebbers van het ruigere vroegere werk zullen wellicht teleurgesteld zijn, maar zelfs de grootste kniesoren moeten de pure progressie in het spel erkennen.

Na het vertrek van Mastodon is hier dan de meer dan waardige opvolger van Relapse, met een debuut dat minstens zo verrast als 'Remission' destijds. Het is nauwelijks voor te stellen hoe Baroness dit gaat overtreffen, of het moet wellicht live zijn tijdens de volgende Europese tour.