Torche - Torche

Torche - Torche

Label : Rock Action Records | Archiveer onder doom metal

Erik : Laten we een nieuwe term bedenken voor deze nieuwe stroming die het helemaal gaat maken… We klinken een beetje als Nirvana. We klinken wel zwaarder, dat wel. Ook komen The Melvins om de hoek kijken. Oh, en het is aanstekelijk, erg aanstekelijk. Het swingt de pan uit, alsof je staat te surfen… Beach Boys? Ja leuk! Laten we de harmonieuze popritmes mengen met zware gitaren en we noemen het : Thunder Pop! Maar jongen, je band klinkt niet veel anders als Queens Of The Stone Age, alleen vele malen zwaarder en misschien ook minder lief. (Ikzelf vind QOTSA namelijk erg lief klinken hoewel ik hun laatste werk nog moet beluisteren). Leuk bedacht van ex-Floor man Steve Brooks, ja toch?

Samen met andere ex-Floor en Cavity leden bestaat Torche ongeveer een jaartje en kunnen we nu al van een heruitgave spreken van hun debuut, want de band is opgepikt door Robotic Empire! De sonische muur die men optrekt is er een om jaloers op te zijn. De zwaarte van de gitaren gaan een subtiel spel aan met de harmonieuze en heldere vocalen van Steve, met als resultaat korte maar krachtige nummers die ook nog eens blijven hangen, zoals het geweldige ‘Fuck Addict’! Overigens, het enige wat mee overgewaaid is vanuit Floor, is behalve Brooks zelf, de zogenaamde ‘bombstring’, een gebroken snaar die - als je hem goed bespeeld - net klinkt als een bom. En ja, je hoort het regelmatig terug! De band is heerlijk afwisselend, van melodieus tot psychedelisch tot Sabbath, QOTSA en High On Fire perikelen en komt op de proppen met enkele waanzinnige nummers, voorzien van niet al te serieuze of nihilistische teksten! Ik kan niet wachten om deze band live te zien maar ben blij dat ik het even met deze cd moet doen!