Agonizer - Birth / The End

Agonizer - Birth / The End

Label : Spinefarm | Archiveer onder heavy / power metal

Wilco : Het Finse Agonizer wordt in de bijgeleverde papieren nogal neergezet als een vrij wonderlijke band. Ook wordt er beschreven hoe vreemd het is dat ze allerlei wedstrijden niet gewonnen hebben. Nu komt er op Spinefarm zelden een echte boutplaat uit, en ook deze is niet slecht, maar wonderlijk is het zeer zeker ook niet. Na een mislukte deal met Century Media (zonder dat er ook maar 1 cd uitgebracht is) heeft de band nu dus getekend bij Spinefarm.

De muziek van Agonizer lijkt behoorlijk op de power metal van Sonata Arctica tijdens hun eerste twee albums. Op zich zit ik daar niet mee, de nummers hebben voldoende eigen gezicht om niet van een rip-off te spreken. Het probleem is echter dat de muziek me niet kan boeien. De melodieen zijn bij vlagen spannend en interessant, maar bij het merendeel lijkt er sprake te zijn van een automatische piloot. Melodieen blijven niet hangen en vragen er niet om nog eens beluisterd te worden. Door middel van kalme passages of het gebruik van alternatieve instrumenten probeert men sfeer in het geheel te brengen, maar dat lukt slechts ten dele. Heel af en toe wordt ik gegrepen door een solo of een break, maar dat duurt nooit lang. Daar komt bij dat de zang nogal zacht in de mix staat en de stem van Pasi Karkkainen me na verloop van tijd gaat irriteren. Niet dat hij vals zingt, maar hij gebruikt duidelijk een geforceerde kopstem, met een soms irritant vibrato. Daar moet ik ook bij opmerken dat ik vrijwel geen emotie in zijn stem hoor, en dat laatste vind ik toch echt belangrijk bij een goede metalplaat.

Toch denk ik dat er veel meer in Agonizer zit, getuige de soms echt boeiende passages, zoals in bijvoorbeeld 'Prophecy'. Ook kunnen de heren absoluut goed spelen, daar ligt het zeker niet aan. Als er meer aan de zang wordt gewerkt en deze veel prominenter in de mix staat kan het nog eens wat worden. Ik ben wel degelijk benieuwd naar hun volgende wapenfeit, de potentie is zeker aanwezig, maar voor nu is het niet genoeg om de verwende metal harten tevreden te stellen.