Prong - Power Of The Damager

Prong - Power Of The Damager

Label : 13th Planet Records | Archiveer onder different metal

Frank D. : Met ‘Scorpio Rising’ meldde Prong zich weet terug aan het front met een behoorlijke donderslag. De reacties op dat album waren echter nogal verdeeld. De een vond het een briljante schijf, de ander gebruikte hem als onderzetter. Er leek geen tussenweg te zijn. Ik behoorde tot de eerste groep en keek dan ook reikhalzend uit naar het nieuwe wapenfeit van Viktor en zijn mannen. Zie hier ‘The Power Of The Damager’.

En eerlijk is eerlijk, het is geen nieuwe ‘Cleansing’…gelukkig maar. Een band die na zo’n lange periode het voor elkaar speelt om zo’n album te herproduceren is ook van een twijfelachtig allooi. Nee, ‘The Power Of The Damager’ laat Prong anno 2007 horen en die is nog steeds behoorlijk agressief, hoekig en scheurend. Het geluid is herkenbaar, maar opvallend is dat de toegankelijkheid van het werk toeneemt naarmate de tijd voorschrijdt. Deels is dit te verklaren door de verbetering van Viktor’s vocalen, maar zeker ook door het toevoegen van meer melodie. Het moge duidelijk zijn dat Prong Prong is en dat we geen Abba-achtige taferelen hoeven te verwachten, maar toch…. Absolute hoogtepunten zijn de titeltrack ’The Power Of The Damager’ en de afsluiter ‘Changing Ending Troubling Times’

Voor iedere fan van de heren is dit een absolute musthave. Voor diegenen die het werk nog niet kennen is het een goede introductie. En voor de rest….? Zeker een schijf om eens te beluisteren als je de volgende keer in de bak van nieuwe releases staat te ploegen bij je lokale platenboer.