Solitude Aeturnus - Hour Of Despair

Solitude Aeturnus - Hour Of Despair

Label : Metal Mind Productions | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: DVD/Video

Sjak : Solitude Aeturnus zal waarschijnlijk altijd één van de best bewaarde geheimen blijven binnen de heavy metal wereld. Ondanks het feit dat deze Amerikaanse band de ene na de andere geweldige plaat uitbrengt, zijn ze tot nu toe altijd veroordeeld gebleven tot een plaatsje in de zeer grote underground scene. Wellicht dat nu het moment daar is om daaruit te gaan ontstijgen. Dat heeft dan niet alleen te maken met het uitbrengen van deze DVD, maar meer vanwege het feit dat zanger Robert Lowe tegenwoordig ook deel uitmaakt van Candlemass die nu weer volop in de belangstelling staan met het alom bejubelde ‘King Of The Grey Islands’. Muzikaal vind ik echter Solitude Aeturnus nog een stapje voor hebben op de Zweedse doom metallers. Ga hun laatste plaat ‘Alone’ maar een beluisteren, een waar doom metal juweeltje.

Hoe goed de muziek van deze band ook is, visueel is het een beetje een saaie bedoening. Er gebeurt niet al te veel op het (pover ingerichte) podium en ook het camera-werk had wel wat flitsender gemogen. Buiten dit puntje van kritiek is er weinig aan te merken op het sterke optreden dat men laat horen en zien. Schitterende uitvoeringen van ‘Scent Of Death’, ‘The 9th Day: Awakening’, ‘Destiny Falls To Ruin’ en ‘Falling’ trekken aan je voorbij en zullen menig metal fan in vervoering brengen. Verder zijn er nog wat bootleg opnamen te vinden uit 1987 en 1992 (in zeer matige kwaliteit) en een interview met Robert Lowe en John Peres. Ik hoop dat zanger Robert Lowe zijn aandacht kan verdelen tussen Candlemass en Solitude Aeturnus, want het zou zeer jammer zijn als laatstgenoemde de dupe zou worden van deze vriendendienst. Solitude Aeturnus staat garant voor kwaliteit en ook deze DVD kun je met een gerust hart in huis halen.