Obituary - Xecutioner's Return

Obituary - Xecutioner's Return

Label : Candlelight | Archiveer onder death metal / grindcore

Sjak : Florida’s finest death metal machine is weer helemaal terug van weggeweest. Daar waar ik het in 2005 verschenen come-back album ‘Frozen In Time’ al van zeer goede makelij was, heeft deze ‘Xecutioner’s Return’ mij echt helemaal weten te overtuigen en voor het nodige kippenvel gezorgd. Het is jammer dat de plaat slechts elf nummers kent met een totale speelduur van ruim veertig minuten, want dit smaakt absoluut naar meer, naar veel meer mag ik wel zeggen. Maar in die veertig minuten wordt wel topkwaliteit death metal geboden!

De titel ‘Xecutioner’s Return’ legt een (bewuste) link naar de begindagen van de band, maar je kunt nu niet bepaald zeggen dat dit grote stilistische wijzigingen met zich meebrengt. Gelukkig maar, want Obituary blijft gewoon doen waar het goed in is: het maken van uiterst smakelijke death metal, variërend van prima groovende mid-tempo stukken (de single ‘Evil Ways’ en ‘Feel The Pain’ zijn goede voorbeelden hiervan) tot de lekkere snelle, maar retestrakke up-tempo tracks (opener ‘Face Your God’ en ‘Seal Your Fate’ bijvoorbeeld). Zoals altijd wordt de fundering weer gelegd door het duo Frank Watkins (bas) en Donald Tardy (drums), waarbij met name de bijdrage van laatstgenoemde behoorlijk imponerend genoemd mag worden. Slaggitarist Trevor Peres legt hier een zeer zware gitaarmuur overheen, wat solo-gitarist Ralph Santolla (ex-Deicide, die ooit nog in diverse A.O.R.-bands heeft gespeeld, kun je het je voorstellen??) in de gelegenheid stelt om middels prima solo-werk te excelleren. Het zijn met name ook die vele uitstekende gitaarsolo’s die ervoor zorgen dat ik dit album een stuk hoger inschat dan ‘Frozen In Time’. Natuurlijk is ook op ‘Xecutioner’s Return’ de hoofdrol weer weggelegd voor grunter John Tardy, die met zijn absoluut unieke strot ervoor zorgt dat Obituary zich echt onderscheidt van het gros van de death metal bands. Kopen die plaat, want ik kan me absoluut niet voorstellen dat er dit jaar nog een betere death metal release zal gaan verschijnen!