Blood Stain Child - Mozaiq

Blood Stain Child - Mozaiq

Label : Dockyard1 Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Eind vorig jaar was 'Idolator' het eerste Blood Stain Child album dat wereldwijd uitgebracht werd. De Japanse band plaatste zich op de metalmap met een snel en hectisch, maar melodieus death metal album dat zo Scandinavisch klonk als maar zijn kon. Invloeden van Soilwork, In Flames en in mindere mate Children Of Bodom werden verpakt in degelijke composities die door de knallende productie van Tue Madsen en het inventieve gitaarwerk zeker het beluisteren waard waren.

Wanneer we gebrek aan een eigen geluid in het verleden als grootste kritiek konden bezigen, heeft Blood Stain Child zich de laatste twee jaar (de opnamen van 'Idolator' dateren uit 2005) zeker ontwikkeld en deze kritiek ter harte genomen. Op de voorganger werden de jachtige death erupties reeds geregeld doorspekt met elektronische loops en melodietjes die een zeker techno en house karakter hadden. Wel, dit element heeft op 'Mozaiq' meer ruimte gekregen. Bijna elk nummer heeft wel een stompende of sfeervolle passage die toetsenist Aki op de voorgrond brengt. Heb je een hekel aan moderne dansinvloeden in extreme metal, zal je dit heus betreuren. Gelukkig blijft de nadruk liggen op het hardere geweld. Een tweede verandering is de toevoeging van zanger Sadew, waardoor bassist Ryo zich meer kan concentreren op zijn basspel, maar hij is nog wel te horen als tweede vocalist. De schreeuwerige grunts worden ditmaal meer afgewisseld met heldere vocalen, die in 'Neo-Gothic Romance' zelfs even donker en mijmerend klinken. Nog steeds is Blood Stain Child een tornado van flitsende snelheid, ruwe vocalen en stevig hak- en beukwerk waarbij elk gaatje vakkundig dichtgetimmerd wordt, maar een nummer als het mediumtempo 'Innocence' - waar we zelfs enige vrouwelijke vocalen horen - toont aan dat de band zich niet enkel wenst te beperken tot het imiteren van de succesvolle Zweedse melodieuze death metal scene. Daar deze muzikanten wel de nodige kwaliteiten hebben is deze mozaiek van zware death metal en beats een aanrader voor fans van moderne metal waarin genrevreemde elementen niet geschuwd worden. Werd daar ooit niet het woordje "crossover" voor uitgevonden?