Zeraphine - Years In Black

Zeraphine - Years In Black

Label : Drakkar Entertainment | Archiveer onder gothic metal

Vera : Dit is een compilatiealbum van Zeraphine, een band uit Berlijn die luchtige gothic rock speelt met invloeden van Sisters Of Mercy en HIM in sommige nummers, maar er staan ook veel (pop)liedjes op die het goed zouden doen in de hitparade. De nummers zijn allen afkomstig uit de vier albums die men eerder uitbracht: ‘Kalte Sonne’, ‘Traumaworld’, ‘Blind Camera’ en ‘Still’ en bevatten geen onuitgebracht materiaal omdat men dit niet eerlijk tegenover de fans vindt. Donkere melancholie en de jaren tachtig new wave zijn duidelijke inspiratiebronnen voor het beschaafd rockende vijftal. Het is aangenaam luisteren naar integere songs als ‘Die Macht In Dir’ (waar men me aan een Duitse versie van de Trockener Kecks doet denken), het met lage stem gezongen ‘I’m Numb’ of ‘Schreit Dein Herz’ waar we een zeldzaam pianofragment horen want dit instrument hoort niet tot de vaste outfit van Zeraphine.

Door zijn overwegend rustig karakter is de plaat een randgeval om in de smaak te vallen bij een metal publiek, maar lui die met plezier festivals als Wave Gotik Treffen bezoeken hebben hier wel een mooie kennismakingsverzameling in handen. De gladjes geproduceerde muziek wordt in ‘In Der Tiefe’ en het sterke ‘Flieh Mit Mir’ opgesmukt met opzwepende elektronica. Ook ‘Fang Mich’ kan men dansbaar noemen. Invloeden uit de alternatieve rock zijn ook geregeld te horen. Het vlugge ‘I Never Want To Be Like You’ verraste me met krachtig gitaarwerk dat me aan Anathema deed denken. Typerend voor de stijlkeuze van de band is ook de (goede) cover van U2’s ‘New Years Day’. Er wordt met een sentimentele noot geëindigd met ‘Wenn Du Gehst’ waar ik zelfs een fluitje meen te horen. Meestal zingt Zeraphine in de Duitse moedertaal, maar er zijn ook enkele Engelstalige nummers die echter niet accentvrij zijn. Toch maar beter in het Duits zingen volgens mij, want Zeraphine zal ook het best aanslaan in de Duitse new wave/gothic gemeenschap.