Throwdown - Venom & Tears

Throwdown - Venom & Tears

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder metalcore

Patrick : Een nieuw niveau van metal met diepte, passie en geloofwaardige emotie? De schrijvers van biografien weten het vaak zo mooi te vertellen. Of de heren van Throwdown dat waar kunnen maken op hun nieuwe cd 'Venom & Tears'? Nou, ze komen nog behoorlijk ver ook. Natuurlijk boort Throwdown hier geen nieuw niveau mee aan, maar dat wat de mannen doen is wel extreem venijnig en vervlochten met hartstocht. 'Venom & Tears' staat bol van de recht-voor-zijn-raap houding, de wisselende tempo's, een extreem portie brutaliteit en de intensiteit druipt er vanaf. Wat een solide bende is dit bij elkaar!

Het muzikale pad dat op '╦ťVendetta' (2005) ingeslagen werd, wordt door het viertal voortgezet, maar niet zonder wat wijzigingen aan te brengen. Er is nog meer plaats voor zware riffs en hoor ik daar zowaar zo nu en dan een gitaarsolo voorbij komen? Natuurlijk is er nog steeds volop ruimte voor snelle gedeeltes en de breakdowns ontbreken uiteraard ook niet, maar toch geeft 'Venom & Tears' een groter gevoel van metal dan al het andere werk dat de heren voorheen hebben gedaan. Throwdown heeft daarmee een balans tussen mosh parts en melodie gevonden en overbrugt daarmee het gat tussen metal en hardcore.

Zanger Dave Peters heeft af en toe wat weg van Phil Anselmo (Pantera). Niet alleen het vocale gedeelte heeft een grote verwantschap met Pantera; ook het muzikale gedeelte lijkt de band meer en meer richting Pantera opgeschoven. Ook hoor je er iets van het oude Metallica of Sepultura in terug, zonder dat echter de hardcore oorsprong wordt losgelaten. Of dat een goede ontwikkeling is? Er zullen mensen zijn die het jammer vinden dat het straight-egde hardcore pad van weleer (nog meer) verlaten wordt, maar er zullen er ook zijn die de verschuiving richting metal toejuichen. Aan jou de keuze wat op jou van toepassing is.