My Own Grave - Unholy

My Own Grave - Unholy

Label : Pulverised Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Mini-CD

Menno : Ik zal maar gewoon met de deur in huis vallen; My Own Grave is fucking vet! Ik kan er niets aan doen, maar zodra ik op play druk knallen er gewoon vijf juweeltjes uit mijn stereo. Het eerste wat op valt is het genadeloos brute doch zeer heldere geluid, neergezet door Widda Widgren. Als je na een seconde of twintig door krijgt dat je toch met iets bovenmaats te doen hebt, wordt het tijd om eens naar de muziek te gaan luisteren.

Waar My Own Grave ‘vroeger’ (dat wilt zeggen op de debuutplaat ‘Unleash’) zeer black metal georiënteerd was, is de koers op ‘Unholy’ ietwat bijgesteld in de richting van brute death metal. De black elementen worden echter niet vergeten; de riffs bezitten een soort bezwerend venijn, gesteund door de minstens zo bezwerende strot van Anders (Hans van achteren). De onvermijdelijke vergelijkingen gaan haast automatisch richting Setherial (waar MOG eerder mee tourde, en diens zanger brult zelfs nog een boei mee op ‘Cross after Cross’), Behemoth, Krisiun en stiekem toch een vleugje Slayer in de gitaarpartijen. Slayer is ook duidelijk in de vele polka-ritmes van drummer John te horen, waardoor de muziek enorm veel aangenamer wordt om naar te luisteren. Van deze Mini-CD verscheen eerder een zeer gelimiteerde oplage voor de Setherial-tournee maar is inmiddels wereldwijd verkrijgbaar in digipack vorm. Ik zou zeggen voor de liefhebbers van heerlijk rollende, brute, satanische black/death/thrash (waar kan het in godsnaam nog verkeerd gaan?); mocht dit je pad kruisen, ga er mee aan de haal!