Listen live to Radio Arrow Classic Rock

Anneke van Giersbergen

Barneveld - Schaffelaartheater 3 september 2019

Gedurende het najaar en een deel van de winter in 2016 stond Anneke van Giersbergen met haar theatershow De Nieuwe Madonna in diverse theaters in Nederland. Die solovoorstelling was een reis door haar jeugd en muzikale invloeden, welke haar vormden tot de zangeres die ze werd. Een professie die ze nu al 25 jaar uitvoert en ons brengt tot een carriere-overzicht in de vorm van Inchecken. Deze nieuwe theatershow is wederom een akoestische/unplugged optreden, ditmaal met side-kick Ferry Duijsens die het materiaal opnieuw had gearrangeerd.

Door: Hendrik Attema

Fotograaf: Hendrik Attema

Het inpassen van 25 jaar in 90 minuten zorgt er natuurlijk voor keuzes. Anneke heeft op zoveel albums meegedaan dat we op minstens een dubbele speelduur zouden uitkomen als er slechts een nummer per plaat zou worden gekozen voor de setlist. Dus wat missen we? Dingen als Weltschmerz of In difference van Napalm Death, iets van Ayreon of het recente Amongst Stars van Amorphis fenomenale Queen Of Time en nog meer van dat soort prachtige dingen. Dat gemis wordt echter ruimschoots gecompenseerd door de nummers die wel gekozen zijn: Ih-Ah!, dat het uitstekend doet in de uitgeklede versie, het stiekem aangepaste Everwake uit de tijd dat Anathema nog heerlijke grom-doom maakte (en Anneke hier de partijen van Ruth Wilson overneemt) of een stuk kleinkunst in de vorm van Zo Lief. Verder zijn er liedjes die voor de meeste mensen redelijk onbekend zijn (Ik ga slapen uit de heerlijke kindervoorstelling met Martijn Bosman) tot de voor het grote publiek meest bekende: Porselein.

band image


Naast het zingen heeft Anneke nog een paar korte introducties (Annekedotes) bij nummers zoals de oorsprong van You Learn About It en het kippenvel bij To Catch A Thief van de veel te vroeg gestorven John Wetton. Bij dat laatste memoreert ze hoe ze toch elke keer probeerde om met hem af te spreken (over tea) en bij zijn uitvaart in het piepkleine kerkje aanwezig was, net als de leden van King Crimson en Marillion. Dus daar stonden de leden van Marillion en King Crimson, naast Anneke uit Sint-Michielsgestel. John had geen mooier eerbetoon kunnen krijgen dan de prachtuitvoering door een met vochtige ogen zingende Anneke. Dat er daarnaast nog ruimte was voor een iets luchtiger aanpak bewees ze al aan het begin van de avond met de vliegtuig-yoga (ook een manier om je publiek te betrekken). De afsluiting van het loepzuiver gezongen Solveigs Song was ook vermakelijk: "Bij een vorige show deed iemand extreem zijn best om niet te hoeven niezen tijdens de laatste noot". Waarna we nog Helsinki van VUUR mochten beluisteren en naar huis gaan met het slaapliedje Asleep en een selfie en een handtekening na afloop.

Deze tour bewijst ten overvloede wat voor een fantastische zangeres ze is. Als liefhebber met een brede smaak is zo een intieme setting een mooie afwisseling. Het optreden bewijst ook het ongelijk van de journalist die ooit schreef dat deze egotrip van een overgewaardeerde frontvrouw geen lang leven is beschoren. De sukkel. Nog een paar shows en dan de gitaren weer inpluggen en het heilige VUUR ontsteken! En ook daar kijk ik naar uit.

<< vorige volgende >>