Listen live to Radio Arrow Classic Rock

Behemoth, At The Gates & Wolves In The Throneroom

Utrecht TivoliVredenburg 2 februari 2019

Het elfde studio album I Loved You at Your Darkest van de Poolse blackened death metal formatie Behemoth is inmiddels vijf maanden oud en mag in death metal kringen gerust 1 van de muzikale hoogtepunten van het afgelopen jaar genoemd worden. De duistere klanken op hun laatste meesterwerk is wederom doorspekt van antichristelijke thematiek, voorzien van blasfemische teksten doorspekt met de filosofie van Aleister Crowley en met de begeleidende blasfemische videoclips van Bartzabel en God = Dog wordt dit duivelse imago van de band nog maar eens extra onderstreept. Nergal en co doen in ieder geval flink hun best om de katholieke kerk dwars te zitten waar zij maar kunnen. Na het succesvolle album The Satanist uit 2013 is de band met het nieuwe album I Loved You At Your Darkest uitgegroeid tot 1 van de vaandeldragers van de death metal scene.

Om het nieuwe album te promoten zijn de mannen uit Gdansk al sinds vorig jaar oktober op tour, met de Zweedse melodieuze death metal grootheden At The Gates en de Amerikaanse black metal band Wolves In The Throne Room in hun kielzog. Op zaterdag 2 februari stond Behemoth met de Ecclesia Diabolica Evropa 2019 E.V. tour in een uitverkochte Ronda zaal van Tivoli Vredenburg in Utrecht en Lords of Metal was er bij.

Door: Dennis

Fotograaf: Elisabeth

Wanneer we om half zeven aankomen in de Vredenburg staat er al een serieuze rij in de richting van de trap naar boven, maar gelukkig zit er genoeg beweging in en na goed een kwartier staan we al in de zaal in afwachting van het optreden van het Amerikaanse vijftal Wolves In The Throne Room. De band rondom de broers Nathan en Aaron Weaver heeft al zes albums op hun naam staan, maar mogen vandaag maar een klein half uurtje spelen. De keuze valt vandaag op drie lange nummers van het actuele sterke album Thrice Woven die met volle overgave worden gebracht en mede dankzij het goede geluid in de Ronda zaal uitstekend klinken. Wolves In The Throne room speelt ouderwetse black metal van de Scandinavische school zonder al te veel poespas. De show van Wolves In The Throne Room komt wat dat betreft wat pover over en het podium lijkt echter wel een beetje te groot voor deze band; een echte klik is er vandaag met het publiek niet. Misschien moet men in Utrecht nog even opwarmen?

band image


Na een korte ombouwpauze is het tijd voor onze Zweedse vrienden van At The Gates, aangevoerd door de charismatische frontman Tomas Tompa Lindberg, die in april van dit jaar ook het Roadburn festival zal gaan cureren. Maar voordat dat zover is, heeft de beste man nog een paar shows met Behemoth te spelen. At The Gates heeft al heel lang geen support shows meer gedaan, maar toen zij voor deze package werden gevraagd, hapten de Zweden toch toe. Deze Europese tour van 28 shows met Behemoth gaat namelijk door zestien landen en wist tot dusverre al zestien keer uit te verkopen. Zeker geen kleine tour dus. Sinds de wederopstanding van de band in 2010 bracht de band met At War With Reality (2014) en het vorig jaar verschenen To Drink The Night From Itself twee ijzersterke albums uit, waarmee At The Gates bewees niet enkel op oud succes te willen teren. Vanavond is dat niet anders en bestaat de setlist voornamelijk uit nieuw materiaal aangevuld met enkele klassiekers van het Slaughter of the Soul. Het publiek wordt vakkundig wakker geschud door de Zweden uit Goteborg, die wel raad weten met dit mooie podium met fijne akoestiek. Tompa Lindberg rent en vliegt over het podium en zweept het publiek op, drummer Adrian Erlandsson, die met zijn drumstel voor dat van Behemoths Inferno moet zitten, gaat als een beest te keer en nieuwkomer Jonas Stalhammar doet gitarist Anders Bjorler met zijn fijne soleerwerk bijna vergeten. Maar vergeten doen we Anders natuurlijk niet, al was het maar omdat zijn tweeling broer Jonas Bjorler nog altijd de touwtjes in handen heeft bij At The Gates. Nieuwe tracks als To Drink From The Night Itself, A Stare Bound In Stone, At War With Reality, Death and the Labyrinth en Heroes And Tombs sluiten naadloos aan bij het oudere werk als Slaughter of the Soul, Cold, Suicide Nation en Blinded By Fear, maar de klassiekers krijgen wel duidelijk meer bijval van het publiek dan het nieuwere werk. Helaas komt ouder werk als The Swarm of Kingdom Gone vandaag niet aan bod, en sluit de band af met het vet groovende nummer The Night Eternal. Daar doen we het vandaag ook voor. Strakke set van At The Gates, die tijdens deze tour in de spotlights word gezet door een oude bekende. Niemand minder namelijk dan de oud-bassist van Samael, Mas verzorgd de lichtshow van At The Gates.

band image


En dan het hoofdprogramma van de avond, Behemoth! Tijdens het ombouwen wordt er een doek voor het podium gehesen, dat bij het begin van de show wordt gebruikt voor de projectie van het silhouet van Nederland met daarop een groot omgedraaid kruis. Het intro Solve van I Loved You At Your Darkest klinkt inmiddels via de speakers met het kinderkoor wat I Shall Not Forgive scandeert. Intussen maakt de band zich gereed voor het vallen van het doek en de silhouetten van frontman Nergal, bassist Orion en gitarist Seth op het doek geven aan dat de show kan beginnen. Het vurige Wolves ov Siberia wordt ingezet, waarbij de heren donkere maskers dragen. Het podium is stijlvol aangekleed met stoere stagekleding, stageprops, microfoonstandaards in de vorm van slangen, de rookmachines draaien overuren en de vlammen schieten in de lucht. Alle registers worden opengetrokken om een spetterende show neer te zetten. Inferno zit met zijn drumstel hoog op de drumriser met achter hem een groot videoscherm waar gedurende de rest van het optreden sfeervolle projecties te zien zijn. De maskers gaan af bij Daimonos en de heren zetten de show voort verscholen achter hun duistere corpsepaint. Nergal zoekt als een echte showman veelvuldig contact met het publiek. De 41 jarige frontman zwaait tussendoor met een brandende fakkel, en geniet duidelijk van de aandacht die zijn band krijgt. Behemoth houdt ook wel van een verkleedpartijtje en zo verschijnt Nergal tijdens het nummer Bartzabel met een mijter op het podium om Bartzabel, de geest van Mars of Oorlog op te roepen. Het trage, doch atmosferische nummer wordt op een bezwerende wijze ingezet door drummer Inferno en vormt een diabolisch rustpunt in de show van Behemoth. Op het videoscherm draait gelijktijdig de videoclip die de band voor dit nummer opnam.

band image


Ov Fire and the Void van Evangelion gaat gepaard met een helse rood met gele lichtshow waarmee je je direct in de hel waant. Het Utrechtse publiek werkt als gehypnotiseerd door de dreigende klanken van Behemoth en het opzwepen van Nergal. De handjes gaan dan ook gewillig de lucht in. Via Dog = God keert Behemoth weer terug naar I Love You At Your Darkest en Nergal vraagt het publiek Is god to live in a dog? Fuck No! But the highest are of us!. De cleane samenzang van Nergal, Orion en Seth en het kinderkoor dat op band op de achtergrond meeloopt geven het nummer een duistere vibe. Middels Conquer All dat het live altijd goed doet en Decade of Therion duikt Behemoth ook wat dieper in de historie van de band. Inmiddels wordt de bandnaam door het publiek luidkeels gescandeerd en is duidelijk dat Behemoth een gewonnen wedstrijd speelt. De trompetten en akoestische gitaren die op band meelopen bij Ecclesia Diabolica Catholica zorgen voor een groots en bombastische atmosfeer wat door de vlammenwerpers nog eens extra aangedikt wordt. Alles past vanavond bij Behemoth, want naast een wervelende pyro en lichtshow is ook het geluid fenomenaal te noemen. Het ijzersterke nummer Blow Your Trumpets Gabriel van The Satanist komt ook aan bod en na Slaves Shall Serve en Chant for Eschaton 2000 kunnen we ons opmaken voor een knallend einde van de show. Na een duister intro verschijnt bassist Orion op het podium met een stijlvolle verentooi op zijn hoofd en wordt het bezwerende instrumentale stuk van Lucifer ingezet. Nergal en Seth nemen daarbij plaats aan weerzijde van de drumriser en Orion krijgt daarbij zijn moment wanneer hij centraal op het podium in een wolk van rook en confetti het zwartmetalen nummer slepend tot een sfeervol einde brengt. Nog 1 keer wordt een laatste nummer van I Loved You At Your Darkest gebracht middels We Are The Next 1000 Years, waarna Behemoth van het podium verdwijnt en het outro Coagvla via band gespeeld wordt. Het podium wordt verduisterd en met een minimaal wit lichtsalvo en een omgekeerd kruis op de videowand keren de vier heren nog 1 laatste keer terug elk met een trommel en gehuld in zwarte capes om de laatste tonen uit hun show te slaan. Nergal en zijn mannen slagen er vanavond in om Utrecht in vuur en vlam te zetten en een legendarische en gelikte show af te leveren waar nog lang over gesproken gaat worden. Wat een fantastische show!

<< vorige volgende >>