Listen live to Radio Arrow Classic Rock

Delain

Haarlem Patronaat 10 december 2018

Om het gat tussen hun in oktober 2018 uitgebracht DVD ‘A Decade Of Delain – Live At Paradiso’ en de langverwachte opvolger van hun laatste studio-album ‘Moonbathers’ op te vullen, had de band het plan opgevat om dit najaar een nieuwe EP op de markt te brengen, die dan middels shows in Keulen en Haarlem aan het grote publiek voorgesteld zou worden. Echter, de release van de EP had wat vertraging opgelopen, waardoor deze nog niet beschikbaar was ten tijde van beide shows. Wel kregen de bezoekers een tweetal nieuwe nummers gepresenteerd die een tipje van de sluier deden oplichten van hoe de toekomstige koers van Delain eruit komt te zien. Naast deze twee nieuwe nummers was de uitverkochte zaal van het Patronaat natuurlijk ook getuige van een andermaal weergaloos optreden van deze grootse band….

Door: Sjak

Fotograaf: Hans Lievaart

Daar deze avond echt om Delain zou draaien was er geen support act opgenomen in het programma en rond tien over negen schalde het intro uit de speakers als aankondiging dat de show dan ook echt zou gaan beginnen. De band startte enigszins verrassend met ‘Go Away’, maar dat heerlijke nummer zorgde al vanaf het allereerste begin voor een prima stemming. Het was dan ook vreemd dat men er voor koos om meteen hierna het nieuwe ‘Masters Of Destiny’ ten gehore te brengen, daar een onbekend klinkend nummer er altijd het risico met zich meebrengt dat de vaart enigszins uit een optreden gehaald wordt. ‘Masters Of Destiny’ bleek een behoorlijk gevarieerd nummer te zijn, waarin met name de prima zangpartijen van de fraai in het rood uitgedoste Charlotte Wessels opvielen. Tijdens deze eerste kennismaking werd al wel meteen duidelijk dat het nieuwe materiaal naadloos aansluit bij de bekende Delain-stijl, al dient te worden gezegd dat ‘Masters Of Destiny’ wel wat minder poppy is en meer de grenzen van het Delain-spectrum op zoekt.

band image


Met het aanstekelijke ‘The Glory And The Scum’, het energieke ‘Suckerpunch’ en de ietwat ingetogen, maar erg mooi uitgevoerde ‘The Hurricane’ kon het publiek weer helemaal los gaan en het enorme enthousiasme leidde zelfs bij de band tot de nodige verbazing. Na het prachtig gezongen ‘Scarlet’ en ‘Danse Macabre’, beide uitgevoerd met Alianne Anemaat als gastmuzikant’ werd het tijd voor de live-kraker bij uitstek, zijnde ‘Fire With Fire’, waarop bij de enthousiaste meute echt alle remmen los gingen. Grunter George Oosthoek kwam zijn niet geringe kunsten vertonen op ‘Hands Of Gold’, waarna het oudje ‘Sleepwalker’s Dream’ de tweede verrassing van de avond inleidde. Gitarist Timo Somers en drummer Joey de Boer mochten namelijk laten zien wat ze in huis hadden op een instrumentaal nummer en dit maakte toch wel de nodige indruk. Geen obligate drumsolo, maar een heerlijke instrumental waarbij beide muzikanten volop de ruimte kregen om te excelleren en die gelegenheid grepen ze allebei met beide handen aan.

band image


Na deze instrumentale uitspatting, die wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar is, vervolgde ‘Pendulum’ de reguliere set, waarna George wederom acte de présence gaf tijdens het nog steeds erg mooie oudje ‘Pristine’. Met een weergaloze uitvoering van ‘Mother Machine’ werd er langzaam, maar zeker naar een hoogtepunt toegewerkt, want voor mij behoorden het erg catchy ‘Don’t Let Go’ en ‘The Gathering’ toch wel tot het beste wat we deze avond voorgeschoteld kregen en getuige de enorme participatie van de vele aanwezigen was dat ook in hun beleving zo. Voordat er afgesloten werd met de Delain-anthem ‘We Are The Others’ kregen we met ‘Hunter’s Moon’ nog een wederom erg sterk nieuw nummer te horen, wat duidelijk maakte dat de nieuwe EP zeker iets is om naar uit te kijken. Na afsluiter ‘We Are The Others’ en het outro ‘The Monarch’ werd het publiek uitvoerig bedankt door de zes bandleden en men was zichtbaar onder de indruk van de positieve respons. Delain is in een aantal jaren uitgegroeid tot een sublieme live-band die op basis van hun sterke song materiaal en sympathieke podiumpresentatie tot de absolute top van Nederland behoort. Zoveel maakte dit wederom uitmuntende optreden wel weer duidelijk. Gelukkig staan er voor begin 2019 weer de nodige optredens in Nederland gepland, want van zulke optredens kun je gewoonweg geen genoeg krijgen…

<< vorige volgende >>