Listen live to Radio Arrow Classic Rock

Sleeze Beez

Paradiso - Amsterdam 2 april 2011

Het échte reünieconcert, dat vorig jaar plaatsvond op 23 juni toen Sleeze Beez optrad als voorprogramma van Aerosmith in het Gelredome te Arnhem, moest ik jammer genoeg missen. Op 4 februari van dit jaar was er gelukkig een herkansing en ondanks een gebroken teen wist ik met wat hulp toch in Paradiso te geraken. Dankzij die gebroken teen had ik dan weer wel een plaats op de eerste rang, op het balkon dat verder gesloten was wegens geen uitverkocht huis. Jammer voor de 'Beez', maar beter voor mij.

Door: Arco

De vijf - inmiddels - mannen van Sleeze Beez zagen het optreden in het Gelredome als dé kans voor een reünie, en daar die zo goed beviel besloten ze om er een kleine 'reeks' concerten achteraan te plakken te beginnen met deze show in Paradiso. Door euh, problemen van 'organisatorische aard' (en dan met name het vervoer) was ik pas tegen acht uur in de Hollandse poptempel. Te laat helaas voor het voorprogramma (verzorgd door The 101's en Black-Bone), maar op tijd voor wat een prima Sleeze Beez optreden zou worden.

Ondanks een gesloten balkon was de opkomst goed te noemen en het plezier waarmee de band op de planken staat slaat al snel over op het aanwezige publiek. Er wordt afgetrapt met 'Rock In The Western World' en Andrew Elt, gehuld in soul-spijkerbroek en leren motorjack, lijkt wel 'back from the future'. Hij is goed bij stem, praat zo'n beetje alle nummers - makkelijk - aan elkaar en ook de achtergrond'vocalen', waarvan bassist Ed Jongsma het meest enthousiast is, klinken goed. Ed's soepele basspel vormt samen met het lekkere drumwerk van Jan Koster de fundering voor alle Beez nummers, en die staat als een huis. De gitaartandem Don van Spall en Chris Jaarsveld klinkt gemeen goed en vooral Chris soleert er geregeld lustig op los. Hij wordt ook nog even in de spotlights gezet vanwege zijn 38ste optreden in Paradiso, een applausje waard. Met nummers als de opener van vanavond en 'House Is On Fire', 'Heroes Die Young' (dat wordt opgedragen aan de dan net overleden Vengeance gitarist Jan Somers) en 'When The Brains Go To The Balls' is 'Screwed, Blued and Tattoed' aardig vertegenwoordigd. Van het album 'Powertool' worden zelfs nog meer nummers gespeeld; 'Raise A Little Hell, 'Watch That Video', 'Like A Dog', 'I Don't Wanna Live Without You' (met in het begin Andrew op akoestisch gitaar), 'Put Your Money Where Your Mouth Is' en 'Bring Out The Devil'. Van 'Insanity Beach' worden het machtige 'Tell It To The Judge', 'Save Myself' en 'Gun Culture' vertolkt.

Als het dan tijd is voor toegiften komt de band terug voor uitvoeringen van 'Stranger Than Paradise, 'Girls Girls Nasty Nasty' (Andrew vraagt of er fans zijn van het eerste uur, van vóór hem, maar het blijft angstvallig stil), 'Don't Talk About Roses' en de uitsmijter 'Aint Worth Sh*t'. De mannen van 'Sleeze Beez' zijn vaak beticht van het hebben van een grote bek maar er zijn maar weinig (geen?) bands die aan de 'Beez' in deze vorm kunnen tippen. Maareh, hoe zit het nou met die andere data van “10 Days In The Hole”? We wachten geduldig op nieuwe data, en nieuw materiaal!

<< vorige volgende >>