Listen live to Radio Arrow Classic Rock

Sammath

Zoals je al in de recensie hebt kunnen lezen heeft de nieuwe cd van Sammath nogal een VERWOESTING teweeggebracht. De groep begon met pure black metal, bracht enkele demo's uit en in 1998 verscheen 'Strijd'. Nu is Sammath terug met een allesvernietigende tweede plaat.

Door: Arjan | Archiveer onder

Kun je iets vertellen over deze bedoeling van Sammath?

De bedoeling van Sammath, zo hard mogelijk spelen en vooral afwisseling inbouwen, iets anders. Jij was ook de eerste die begon over het programmeren (van de drums), daar gaat inderdaad een hoop tijd in zitten.

Dat komt doordat ik zelf nogal eens met drumcomputer loop te prutsen. Hoe lang ben je er mee bezig geweest?

Met de hele cd twee jaar, de drums zijn samples van een echte drumkit. Eerst maak ik dan een simpel ritme, later bouw ik alle variaties.

Hmmm die manier van werken zie je niet al te vaak volgens mij, hoe ben daar bij gekomen?

Ik ben begonnen met muziek toen ik twaalf was, ik had wel eens in een band gespeeld en opgetreden maar het beviel nooit, teveel beperkingen. In 93 ben ik begonnen met een drumcomputer, deze werkwijze is langzaam zo gegroeid.

Alle muziek is wederom door jou alleen geschreven?

Ja en dat zal ook altijd zo blijven. Sammath live is een solide band maar de bandleden schrijven geen muziek.

Ah dat wou ik net vragen.
Het nieuwe album zit technisch gezien zo anders in elkaar, hoe verklaar je dat?


"Strijd" was eind 98 al geschreven en de twee demo´s daarvoor waren ook in die stijl. Toen ik nieuwe nummers ging schrijven merkte ik al snel dat een andere stijl van metal zich ontwikkelde. Het eerste nummer dat ik schreef voor "verwoesting/Devastation" staat op de heruitgave van "strijd" dat was echt een overgangsnummer. Ik heb altijd al naar brute black/death metal geluisterd. Deze invloeden kwamen naar boven en ik had zin om meer afwisseling en brutaliteit in een nummer te stoppen.

Vind je deze omslag niet te radicaal? Niet bang voor verwarring?

Ja, diegene die "Strijd" thuis hebben zullen wel moeten wennen aan het nieuwe Sammath. Toch vind ik dat er nog veel elementen terug te vinden zijn in het nieuwere werk. De muziek is veranderd van een doorsnee black metal band naar iets originelers. In ieder geval harder.

Hmmm, persoonlijk vind ik het radicaler dan jij zegt. Stukken intenser en technischer, geen hallucinerende riffs, gewoon geen black metal meer. Wat vind jij?

Volgens mij is dat persoonlijk. In Verwoesting, The Timeless Splendour Of Chaos, Devastation en Enter The Sadistic Nightmare zitten toch behoorlijk wat black metal riffs. Ik ben het wel met je eens dat het geen pure black metal meer is. Black metal staat voor mij ook voor wat je al zegt, hallucinerende riffs en zeker geen grunt. Ik was ook op een bepaalde manier uitgekeken hierop. Death metal, thrash metal daar ben ik mee opgegroeid, ik ben bijna dertig en de roots komen meer naar boven. Ik probeer de balans te vinden tussen deze stijlen en het een Sammath sound te geven.

Ah zo, wel, dat lijkt me aardig gelukt want ik vind het album niet echt als een bepaalde band klinken.

Bedankt voor het compliment. "strijd" was zeker niet slecht zo terugkijkend maar ik ben met "verwoesting" zelfs nadat hij uit is nog tevreden, op wat kleine dingen na. Als je alles alleen schrijft en opneemt krijg je al iets aparts omdat je geen invloeden hebt van buitenaf.

band image


Speel je ook nummers van "Strijd" live? Zijn die aangepast, danwel "gemoderniseerd"? (omdat je zegt dat je met het nieuwe album zelfs tevreden bent nadat hij uit is, het klinkt alsof dat bij "Strijd" niet zo was).

Tot nu toe hebben we op "under the black sun" alleen "met de strijdbijl in mijn hand" gespeeld, inderdaad gemoderniseerd. We zijn van plan om andere nummers van strijd te spelen. We willen deze wel in de oude stijl neerzetten. Bij strijd was ik wel tevreden maar die cd is al vier jaar uit, ik had toen ook geen contract, dus weinig geld voor opnames.

Wat is het verschil in opnames?

Ik heb altijd alles thuis opgenomen en gemixt. Een budget had ik toen niet voor het masteren in een studio. Deze keer had ik dat wel en kon ik daar ook wat tijd aan besteden.

Je hebt ondertussen dus enkele optredens gedaan met een echte drummer, hoe anders klinkt dat?

Harder, Koos Bos, de drummer is onvoorstelbaar snel. Ik heb af en toe moeite om hem bij te houden terwijl het mijn muziek is. De muziek klinkt een stuk zwaarder nog dan op CD.

Komt er ook echte drum op volgende album?

Zeker, ik heb het wel gezien met dat gepruts en als je Koos Bos hoort drummen dan heeft dat geen enkele zin meer. Ik schrijf alle muziek op snelheid en hij speelt vaak precies wat ik in gedachte heb. Hij heeft een zeer eigen stijl en vooral, is verdomd snel. In de oefenruimte viel het eerst wel tegen om alle nummers van “Verwoesting/Devastation” erin te krijgen maar het klinkt beter en vooral bruter.

band image


En dan... De fretloze bas! Die hoorde ik nog niet op “Strijd”, vertel!

Sinds ik die bassist van Sadus had gehoord op hun demo heb ik altijd al de intentie om een keer een fretloze bass te gebruiken. Ten tijde van “Strijd” kon ik nog niet spelen hoe ik het in gedachten had. Op “verwoesting” ben ik wel tevreden met het resultaat, vooral in “Enter The Sadistic Nightmare” en “Where Is Your God”.

Het album lijkt een soort van eerbetoon te zijn aan VERWOESTING, klopt dat?

Zo zou je kunnen zien, wat je wil. Die sample van “devastation” komt van de film “all quiet on the western front”. Die beelden van een slagveld inspireren om teksten en muziek te schrijven. Het eerste nummer gaat over het heelal en de oneindigheid van chaos. “where is your god” lijkt me wel duidelijk en de rest van de teksten gaan over oorlog en alles wat daarmee te maken heeft. Een eerbetoon niet meer een opsomming.

Ik mag hopen dat je met de video van “Enter The Sadistic Nightmare” niet op TMF mikt, dus kun je vertellen waarom je deze hebt gemaakt?

TMF staat niet op het promo lijstje nee. Via het internet zijn er genoeg metal sites die de video draaien. Ik kwam op het idee twee maanden voor de geplande release van “verwoesting/devastation”. Folter records vond het wel een goed plan, uiteindelijk wel een hoop gedoe als je echt alles alleen wil doen. Ik liep al een tijdje met het idee rond om oorlogsbeelden te synchroniseren met de muziek van SAMMATH. De combinatie van deze beelden met die herrie op de achtergrond is precies de sfeer die de cd moet uitdragen.

De nummers zijn ditmaal in het Engels, het woord “verwoesting” komt slechts éénmaal voor in het titelnummer. Waarom heeft het album toch een gedeeltelijk Nederlandse titel? Denk je niet dat dat verwarrend zal werken?

Omdat ik het wel een gave titel vond. Devastation is al zo vaak gebruikt als titel voor een cd of een nummer dat ik de Nederlandse vertaling gewoon heb opgenomen in de titel. De cd heet zo om de nadruk op vernietiging te leggen, verwarrend, zou kunnen maar je weet vrijwel direct waar de cd over gaat.

En waarom de omslag naar Engelstalige nummers?

Ik ben in Australië opgegroeid en toen ik op m'n 20ste naar Nederland verhuisde vond ik het wel goed klinken voor black metal, Nederlands klinkt bot in black metal stijl. Al die Noren deden het ook en toen ben ik het gaan proberen in het Nederlands, ik heb zelfs een keer een Italiaanse band gehoord die in het Noors zong, dat sloeg echt nergens op.

Als het tweede album al zo anders klinkt dan het debuut, waar gaat dat dan heen? Wat kunnen we verwachten?

De nieuwe nummers liggen allemaal in het verlengde van “verwoesting/devastation”. De combinatie van black en death metal proberen zo bruut mogelijk te maken.

band image

Deel dit interview met je vrienden

Meer informatie

<< vorige volgende >>