Listen live to Radio Arrow Classic Rock

Dystopia

De Nederlanders van Dystopia hebben met ‘Chaos Philosophorum’ een zéér sterke plaat uitgebracht vorige maand. De eigenzinnige band krijgt het klaar om black, doom, psychedelica en death metal met brass instrumenten te combineren zonder geforceerd progressief of overdreven ambitieus te klinken. Ik kende Dystopia tot twee maanden geleden helemaal niet en dat vind ik zowel vreemd als onzorgvuldig van mezelf, maar daar valt niet veel meer aan te veranderen, behalve naar ‘Chaos Philosophorum’ luisteren en een interview aanvragen om mijn gebrek aan kennis teniet te doen. De thuisbasis van Dystopia is Den Helder en laat daar nu net ook de hoofdzetel van Lords Of Metal gevestigd zijn, dus was een interview met Dystopia snel geregeld. Dennis Onsia en Cees de Wit namen de moeite om mijn vragen uitgebreid te beantwoorden.

Door: Koen S. | Archiveer onder black metal

Bedankt heren van Dystopia om ‘Chaos Philosophorum’ zo interessant te maken. Ik ben oprecht zeer blij met deze plaat en daarom de vraag: waarom hebben jullie er meer dan drie jaar over gedaan om dit kunststukje voor te stellen aan de wereld?
Cees: De aanloop naar het uitbrengen van dit album heeft voor ons ook een stuk langer geduurd dan wij in eerste instantie voor ogen hadden. Na het uitbrengen van ‘Haat’ in 2013 waren we voornemens meteen te gaan werken aan een full length album. De nummers hiervoor hadden we met een jaar of twee wel klaar, dus daar heeft het niet aan gelegen. Waar we met name veel tijd aan kwijt zijn geraakt, zijn de te uitgebreide voorbereidingen die wij voor dit album getroffen hebben. Zo hebben wij bijvoorbeeld een pre-productie opgenomen, maar omdat wij dit iets te serieus hebben genomen duurde dat zowat een jaar. Wij hebben daarnaast in de tussentijd ook nog even een EP met Emperor covers opgenomen en uitgebracht ter ere van het 20 jarig bestaan van ‘In The Nightside Eclipse’, dus het is niet zo dat we stil hebben gezeten.

Muzikaal durven jullie zo goed als alles aan: van doom tot black en van heavy tot death met trombones en trompetten, alles erop en eraan. Waar jullie voorheen nog een beetje in een vakje gestopt konden worden, is dat nu zeker het geval niet meer. Hoe is dit tot stand gekomen?
Dennis: Ik denk dat dit vooral komt doordat wij allemaal heel erg openstaan voor andere genres. Op het gebied van songwriting ben ik zelf enorm beïnvloed door seventies prog-rock bands als Yes en King Crimson. Geen gebruikelijke invloeden voor de meeste black metal bands. Ik schrijf de muziek puur op gevoel, zonder duidelijke grenzen. Ik denk dat door deze onbevangenheid de nummers vanzelf divers worden.

Jullie laten weten dat dit aanvoelt als de eerste serieuze stap in je eigen richting. Op dit fundament willen jullie verder bouwen. Wat kunnen we dan nog verwachten? Wil Dystopia gaan voor een nog meer eigenzinnig of progressief geluid?
Dennis: We schrijven niet met voorbedachte rade ‘eigenzinnige’ muziek. Hoe cliché het ook klinkt: we doen wat goed voelt. Wellicht dat de toevoeging van Thomas, die ook in progressieve metalband ‘Hologram Earth’ speelt, voor wat meer prog-invloeden zorgt in ons toekomstige werk.

Het nummer ‘Black Death’ handelt duidelijk over de ‘zwarte dood’ zoals de pest ook genoemd wordt. Kan je wat meer vertellen over de overige songteksten op ‘Chaos Philosophorum’?
Cees: Als ik teksten schrijf, laat ik mij heel erg leiden door onderwerpen waar ik op dat moment mee bezig ben. Als gevolg daarvan hebben alle nummers hun eigen thema’s. Dus ‘Black Death’ gaat inderdaad over de zwarte dood, maar ook over de dystopische wereld die de plaag als gevolg had. Een nummer als 'Through The Vortex' gaat meer over de aard van het bestaan en de viering van onze groeiende kennis over onze werkelijkheid. ‘Archon’ en ‘Bound To Annihilate’ zijn geboren uit mijn nihilistische wereldbeeld en mijn persoonlijke strijd om met dat nihilisme om te gaan. Ik kan soms erg in de knoop raken van het idee dat eigenlijk niets er echt toe doet en die ellende probeer ik in teksten om te zetten.

De drums zijn opgenomen in een of ander fort, genaamd Westoever in Den Helder. Wiens idee was dat en hoe zijn jullie daar terecht gekomen en was het de moeite om het te doen?
Dennis: Wij maken gretig gebruik van het erfgoed van Den Helder. Onze oefenruimte bevindt zich in een Duitse munitiebunker uit de tweede wereldoorlog, we hebben (live)clips opgenomen in Fort Kijkduin en hebben inderdaad de drums voor het album opgenomen in Fort Westoever. Het gebruikmaken van dit soort ruimtes zorgt voor een bepaalde creativiteit en inspiratie die ik niet krijg in bijvoorbeeld een doodnormale studio. Ook had het opnemen van de drums in Fort Westoever voor het geluid een mooie bonus. Het fort bestaat uit een grote brede hal die in een cirkel om een binnenplaats heen loopt. We hebben de drums opgenomen in de officiersruimte van het fort, een mooie kamer met houten vloer en overduidelijk de beste akoestiek. Vervolgens hebben we ook in de grote hal van het fort een set microfoons geplaatst. Het drumgeluid galmde dus de hele hal door voordat het bij die microfoons kwam. Van deze natuurlijke reverb hebben we gretig gebruik gemaakt in de langzamere passages van ‘Chaos Philosophorum’.

Thomas Cochrane is lid van Dystopia sinds 2016. Hij speelde de brass instrumenten in op het nieuwe album. Had Thomas nog een grote invloed op de songs van ‘Chaos Philosophorum’ of hadden jullie alles zo goed als rond toen hij bij de band kwam?
Dennis: Thomas was al een tijdje actief als onze geluidsman. Ook zou hij het album mixen en een stukje trompet spelen op ‘Archon’. Die toevoeging klonk zo natuurlijk dat we hem eigenlijk direct bij de band hebben gevraagd. Sowieso wilden we eigenlijk al een derde gitarist erbij, omdat er op het album veel partijen voor drie gitaren staan. Met de toevoeging van Thomas voelt de line-up compleet.

band image


Over het artwork van ‘Chaos Philosophorum’ valt ook wat te zeggen. Wie had het idee om een middeleeuwse pestdokter te midden van een soort melkwegstelsel af te beelden en wat is het idee erachter? Wie is de uitvoerder van dit meesterwerk?
Cees: Het idee kwam bij mij vandaan. Ik was opzoek naar een beeld waarbij de verschillende thema’s van het album samen zouden komen. In die zoektocht zag ik steeds het beeld voor mij van een pestdokter die op magische wijze een Melkweg schept tussen zijn handen. Het leek mij een toffe manier om in één afbeelding de onwaarschijnlijke schoonheid van het universum te combineren met de onmogelijke naarheid die het bestaan ook kan voortbrengen. Degene die dit waanzinnige idee tot een schitterend schilderij heeft weten om te toveren is de Amerikaan Adam Burke. De kwaliteit en creativiteit van zijn werk zijn ongeëvenaard. Hij werd ons getipt door de Duitse tekenaar Karmazid, die het artwork heeft verzorgd voor onze vorige EP ‘Haat’.

Emperor heeft een grote invloed gehad op Dystopia en waarschijnlijk zijn jullie nog steeds grote fans. Jullie hebben in 2015 een EP opgenomen met vier covers van Emperor‘s ‘In The Nightside Eclipse’. Zijn dit ook jullie favoriete nummers van hen?
Dennis: Emperor had vooral toen we begonnen in 2005 een enorme invloed op ons. Het was toendertijd de favoriete band van Cees en mij. De ideeën voor dat project ontstonden gelijktijdig met het 20-jarig jubileum van ‘In the Nightside Eclipse’ en de bijbehorende reünietour door Emperor. De EP is een eerbetoon aan en een viering van het album dat zo een grote invloed had op onze jeugd. Het zijn overigens niet persé onze favoriete nummers van Emperor; ‘Prometheus’ is wat mij betreft het meesterwerk. Deze zomer gaan we op Brutal Assault naar de integrale uitvoering van ‘Anthems to the Welkin at Dusk’ kijken. Hopelijk doen ze ‘Prometheus’ ook nog eens.

Staan er nog live shows op het programma? Kunnen we Dystopia in de nabije toekomst op toer verwachten om het nieuwe album te promoten? En kunnen we jullie misschien eens bewonderen op een buitenlands festival?
Dennis: Er staan enkele shows in de agenda, waaronder een show in de Baroeg met Funebrarum en Christ Agony op 25 mei. Twee dagen later staan we met Saille in Gent. Ook spelen we nog een show met onze vrienden van Hologram Earth op 9 juni in de Engel in Den Helder. Zij hebben ook onlangs een nieuw album uitgebracht en dat moet gevierd worden in onze thuisbasis. We hebben nog wat dingetjes staan voor verder in de toekomst, maar daar kan ik nu nog niks over verklappen.

De meeste leden van Dystopia gaan stilaan naar hun dertigste levensjaar. Wat zijn jullie ambities nog op muzikaal gebied met Dystopia? Een goede platendeal bijvoorbeeld, want jullie hebben ‘Chaos Philosophorum’ onafhankelijk uitgebracht.
Dennis: Een platendeal is niet persé onze ambitie. We hebben wel wat aanbiedingen gehad voor het uitbrengen van ‘Chaos Philosophorum’, maar hebben er toch voor gekozen om het zelf uit te brengen. Op muzikaal vlak is de ambitie om vernieuwend, puur en dicht bij onszelf te blijven. De band is voor ons een creatieve en emotionele uitlaatklep. Zo gauw de emotie eruit is, kunnen we beter stoppen.

Als laatste een aardrijkskunde vraag, haha. Jullie zijn afkomstig uit het noordwesten van Nederland, Den Helder. Kunnen jullie de onwetende lezers onder ons wat meer vertellen over de metalscene in de streek waar jullie leven?
Cees: Den Helder heeft in vergelijking met de rest van de kop van Noord-Holland een opvallend grote en hechte alternatieve scene. De stad heeft zelfs een aantal grote metal bands opgeleverd. Disavowed en Putrefied zijn daar de mooiste voorbeelden van. Als je Den Helder objectief op uiterlijk zou beoordelen zal niemand zeggen dat het een mooie stad is, maar het is wel een stad die overloopt van geschiedenis. Bunkers, forten en dergelijke getuigen van de lange maritieme en militaire geschiedenis die Den Helder rijk is. Dit biedt als metalliefhebber genoeg inspiratie om wat nare en duistere melodieën te schrijven. In de rest van Noord-Holland zien wij een rustige stijging van populariteit van metal. In steden als Alkmaar en Haarlem zien we dat metal evenementen in poppodia zoals de Victorie en het Patronaat steeds vaker worden georganiseerd en consequent goed bezocht worden. In de laatstgenoemde hebben wij ook onze releaseshow gespeeld en we waren zeker niet ontevreden over de opkomst.

Deel dit interview met je vrienden

Meer informatie

<< vorige volgende >>