Listen live to Radio Arrow Classic Rock

Saille

Je zou het bijna vergeten, maar het Belgisch/Nederlandse Saille is al lang geen nieuwe band meer. Het is inmiddels een kleine zes jaar geleden dat men het debuut, ‘Irreversible Decay’ uitbracht. Sindsdien is er van alles veranderd aan de band, maar de kwaliteit bleef altijd hoog. Met ‘Gnosis’ brengt men het inmiddels vierde album uit en laat men horen dat het nog allemaal wel een stukje steviger mag. Het album roept dan ook de vraag op of het niet eens tijd wordt om het allemaal nog iets grootser aan te pakken, dus met die vraag in het achterhoofd klommen we in de pen en vonden daar gitarist Reinier Schenk.

Door: Martin | Archiveer onder black/pagan metal

Heel even dacht ik dat Saille zich mocht schare onder een illuster gezelschap onder aanvoering van Napalm Death: bands zonder ook maar een enkel origineel bandlid. Na wat graafwerk zag ik echter dat Reinier bas heeft gespeeld op jullie eerste plaat, dus dat klopt niet helemaal. Desalniettemin kan gesteld worden dat er erg weinig over is van de oude garde. Zijn jullie zo ongezellig dan?
Ja, enorm. En stinken! Het lijkt erger dan het is, maar het is waar. Ik ben het enige originele bandlid en dat was toch altijd op gitaar, hoor. Op de eerste drie cd's heb ik inderdaad ook altijd de bas ingespeeld, maar om het allemaal niet ingewikkeld te maken stond dat niet altijd zo vermeld. Het is helaas een feit dat we wat bandleden hebben gehad die er de brui aan gaven zodra het teveel en te ver begon te worden. Maar Dennie is toch al wat jaartjes bij Saille en de nieuwelingen zijn ook niet zo nieuw meer. Voor de rest is het altijd reuze gezellig, maak je geen zorgen.

Goed, even serieus nu. Dries is opgestapt. Aangezien hij in de eerste instantie alle muziek schreef, moet dat een enorme impact op de band hebben gehad, toch?
Ook dat moet ik weerleggen, want dat is niet correct, zeker niet meer na de eerste cd. Vanaf dan was het telkens een derde Dries, enterde Reinier en enterde Jonathan. Het was inderdaad even schrikken toen zowel Dries en Jonathan het voor bekeken hielden, want zodoende moest het plots allemaal uit mijn mouw geschud worden. Maar hey, het is gelukt en in de toekomst zal de nieuwe gitarist Collin wel bijspringen.

Na het vertrek van Dries mag het geen verrassing zijn dat de nieuwe plaat, ‘Gnosis’ een stuk meer gitaar-georiënteerd is. Stiekem waren jullie die richting ook wel al enigszins ingeslagen op ‘Eldritch’, maar nu is dat nog veel nadrukkelijker het geval. Was het ook echt een andere manier van werken?
We hadden het na de tweede cd ‘Ritu’ wel gehad met overmatig toetsengeweld en we bouwden dat dus inderdaad al af sinds ‘Eldritch’. Sowieso wilden wij meer de richting van het ruigere werk, dus dat was een bewuste keuze. Dries had sowieso altijd al een broertje dood aan optreden, dus het kwam niet als een verrassing toen hij ermee kapte en er de voorkeur aan gaf om enkel nog onze boekingen en zaken te behartigen. Alles viel zo netjes op z'n plaats.

In de bio die ik bij de promo van ‘Gnosis’ kreeg, hebben jullie het erover dat jullie na ‘Eldritch’ behoefte hadden aan een wat donkerder geluid, ‘met minder krullen’. Kun je dat toelichten?
Zoals ik al zei als antwoord op de vorige vraag kozen we daarvoor, omdat we er weer keihard tegenaan wilden, zonder tierelantijntjes, keyboards, introotjes en keyboards op het podium We hebben het logo ook ontdaan van krulletjes als een statement, dat de muziek ook meer to the point zou zijn. Zodoende zijn er ook vrijwel géén keyboards meer te horen (op 1 nummer na), enkel op bepaalde stukken die een theatrale hoorn of laag wel konden gebruiken. Veel vetter zo!

Ik meen zelf wat meer uitvloeden uit de richting van de death metal te bespeuren. Is dat wat jullie daarmee bedoelen?
Nee, ik ben bang dat dat jouw interpretatie is, Martin :-). Maar iedereen van ons zit net zo goed te genieten van death metal als andere extreme metalsoorten, dus het kan er best ingeslopen zijn. En ach, we houden niet zo van die afgebakende lijntjes die er zouden zijn tussen de subgenres. Als het lekker zit maakt het ons geen mallemoer uit wat het eventueel voor metaltype zou zijn. Het moest wel donkerder klinken en dus hebben we wel zitten hakken als er eventueel een iets te vrolijk deuntje opdook. De sfeer was erg belangrijk, en men zal nog veel meer schrikken van ons in de nabije toekomst.

Er staan wel degelijk synth-partijen op de nieuwe plaat. Veel basaler weliswaar, maar ze zijn er wel. Wie heeft die ingespeeld, en hoe gaan jullie dat live oplossen?
We hebben dat gewoon gevraagd aan Dries. Okay, hij zit niet meer in de band, maar hij was ten zeerste bereid om dat voor ons in te spelen. Het zoveelste bewijs dat we nog steeds een goede verstandhouding hebben.

band image


’Gnosis’ is een conceptalbum. Nu hadden jullie altijd al de neiging om erg verhalen te vertellen, maar nu wordt deze lijn kennelijk doorgetrokken in alle songs tezamen. Helaas heb ik de teksten niet ter beschikking bij mijn promo, dus ik heb mij er nog niet in kunnen verdiepen. Enige toelichting zou dan ook welkom zijn. Wat kun je me vertellen over de teksten?
Dennie Grondelaers De teksten gaan over het Prometheïsche ideaal en zijn Luciferiaanse tegenhanger. Vooral het vergaren van (goddelijke) kennis en de, al dan niet aanwezige, tegenwerking van 'the powers that be' staan hier centraal, het idee van verlichting waar een serieuze prijs voor is betaald. De bronkeuze is in dit opzicht wel vrij gevarieerd, aangezien het van Bijbelse en apocriefe geschriften over klassiekers in de literatuur (Lovecraft, Milton en Shelley) tot briefwisseling van Aleister Crowley gaat. Het is ook niet de bedoeling geweest om er een 'orthodox Satanische' plaat van te maken, waarom zouden we ook? Saille bestaat voor het grootste deel uit a(nti)theïsten, dus ik ga hen ook niet in dat rolletje duwen en bewaar dat soort ongein wel voor mijn eigen projectjes. De teksten hebben in mijn ogen wel altijd een soort van introducerende, aanreikende functie gehad, ‘Saille als mentor’, als je het zo wilt noemen, hopend dat het anderen motiveert om zichzelf te beginnen verdiepen in interessantere dingen dan Temptation Island of andere leeghoofdige kutzooi. En dat is nu niet ook anders. Meestal bouw ik dan een thema rond datgene waarin ik me op dat moment aan 't verdiepen ben. Momenteel zijn dat nogal wat Lucifer-gerelateerde dingen, dus was het voor mij vanzelfsprekend om die richting uit te gaan. Teksten lezen in functie van een concept waar ik niets mee heb is in ieder geval niet mijn ding. Het concept van ‘verlichting’ is trouwens actueler dan ooit, nu dat her en der politiek-religieuze wandaden schering en inslag zijn.

Ik heb altijd waardering gehad voor de professionele houding van Saille. Dat geldt niet alleen voor de muziek zelf, maar ook voor alles er omheen. Zo kent Dries de weg in subsidieland. We hebben het er wel vaker over gehad. Betekent zijn vertrek uit de band dat jullie de band nu op een andere wijze moeten financieren?
Nee, wij gaan gewoon verder zoals altijd. De inkomsten worden ook hoger naarmate we groeien, dus strikt genomen wordt het steeds wat makkelijker. Maar het blijft knokken!

Voor het masteren van ‘Gnosis’ is uitgeweken naar Polen. Kun je daar iets meer over vertellen?
En vooral de mix niet vergeten! Onze drummer Kevin wilde graag nog 's terug naar Hertz, na eerder goede ervaringen van hem in het verleden. We hadden er het geld voor en wilden alles op alles zetten om te scoren met deze plaat. Hertz heeft een enorme reputatie opgebouwd met Vader, Behemoth en Decapitated, dus in dat rijtje wilden wij ook wel staan. Het heeft ons meer dan één rib gekost, maar het was ook meteen een zorg minder.

Er wordt in de bio echter niets gezegd over opnames en mix. Kan ik daaruit afleiden dat jullie dit weer voor eigen rekening hebben genomen?
Ja, wij hebben zelf twee kleine studio's om op te nemen. Dat deden we altijd al. Vroeger deed ik dan nog de mix, maar ook dat geven we nu uit aan professionals.

Ik heb jullie label, Code666, zeer hoog zitten, maar ik moet toegeven dat dit deels ook uit nostalgische overwegingen is. Ten opzichte van hun gloriedagen heeft men nog weinig bands onder hun hoede waar ik echt heel erg vrolijk van word. Dat roept bij mij ook een beetje de vraag op of het, na vier albums, niet eens langzaam tijd wordt voor een wat groter label met wat meer reikwijdte?
Uiteraard, en dat zal ook wel gebeuren. Maar dan moet je daar als band ook klaar voor zijn en ik denk dat wij dat nu ook wel aankunnen. Het brengt namelijk ook meer verantwoordelijkheden mee. Dat wij al vier albums hebben ligt vooral aan onze productiviteit, dus dat mag niet het uitgangspunt zijn. De band moet bij een groter label ook centen terugverdienen die het label als promo heeft gespendeerd. Dus het wordt intensiever en daar moet iedereen binnen de band ook in meegaan. De tijd is rijp, dat is een feit en je zult dat zeker ook wel vernemen als het zover is.

De beste manier om een publiek te bereiken blijft natuurlijk live spelen. Ik zag dat er alweer de nodige optredens in de planning staan. Wat zijn de plannen voor de komende tijd?
We spelen sinds een tijdje al niet veel meer dicht bij huis en die afstanden worden steeds groter. Bij voorkeur spelen we ook op festivals en dat kun je ook zien aan onze agenda. We gaan dit jaar ook voor het eerst naar (voor ons) obscure landen als Bulgarije, Roemenië. Na o.a. Spanje, Malta en Tsjechië hebben we dus al veel leuke plekjes gezien en het jaar is nog maar pas begonnen.

Staan er verder nog andere dingen in de planning?
Nou ja, we hebben het al gehad over onze verre optredens en wensen voor een ander label. Dat is nogal wat. Maar misschien nog even vermelden dat we werken aan een vinyl versie en een nieuwe limted edition. Met andere woorden: we willen ons best doen voor de verzamelaars.

Wederom bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen. Willen jullie zelf nog iets toevoegen ter afsluiting?
Nee, ik heb al genoeg geluld, denk ik. Het is tijd om mijn dost te lessen. :-) Dank je voor het interview, Martin!

Deel dit interview met je vrienden

Meer informatie

<< vorige volgende >>