Listen live to Radio Arrow Classic Rock

Mondvolland

Wie in Nederland pagan metal zegt, komt al gauw uit bij de band Heidevolk uit Arnhem en omstreken. Kenners weten echter dat er heel wat meer bands uit deze regio komen. Een van de nieuwere bands is Mondvolland. De band werd in 2005 opgericht en na twee demo's en een EP kwam dan dit voorjaar eindelijk het debuutalbum 'd'Olde Roop' uit: black metal met flinke invloeden uit de Nederlandse volksmuziek. Naast drie Nederlanders is de blikvanger van de band drummer Ask “2-1-3” Ty Arctander, bekend van het geweldige Noorse Kampfar (een persoonlijke favoriet). Het gaat goed met de band: het album duikt her en der op, band-bashers kunnen het niet laten de bandnaam te verbasteren en zowaar stond de band samen met Grimm en Heidevolk pas geleden op het podium van het gerenommeerde Dynamo in Eindhoven. Lords of Metal sprak met de band over album, line-up, volksmuziek en volksverhalen en de toekomst…

Door: Neithan | Archiveer onder black metal

Zo mannen, 'd'Olde Roop' is nu sinds een paar maanden uit via Painkiller Records: hoe zijn tot nu toe de reacties, en dan vooral bij muziekfans en bijvoorbeeld zalen?
Martijn: We hebben al aardig veel recensies gehad die vrijwel allemaal positief zijn. Daarnaast reageert het publiek waarvoor wij spelen ook enthousiast, en dat is vooral leuk om te zien daar de meeste mensen de muziek niet eens echt kennen. Dit was namelijk ook al voordat het album uit was.

Het album 'd'Olde Roop' zit tussen black metal en pagan metal in: zelf vergelijk ik het in de review met Grimm en Fluisterwoud (Nederlandse black metal) maar schrijf er ook bij dat jullie weinig – afgezien van geschiedenis als thema en Arnhem als thuisbasis– met Heidevolk gemeen hebben. Aangezien jullie zelf je eigen muziek het beste kunnen beschrijven: voor de leken, hoe zou jij het geluid van Mondvolland willen omschrijven?
Martijn: Wij vergelijken onze muziek niet graag met andere bands, maar daar ontkom je soms niet aan. In onze beginperiode (2005-2007) luisterden Mickeal en ik vooral naar Noorse black metal en enkele minder bekende folk/paganmetal. Heel eerlijk gezegd zijn we nooit groot fan geweest van pure folk metal. Ik vond de beide stijlen vrijwel nooit mooi gemengd, het was of goede metal met suffe fluit of het omgekeerde. Toch zijn er enkele bands die de kunst wel goed beheersen. Inspiratie haalde ik verder ook uit Europese volksmuziek, met name (uiteraard) Folkcorn. De muziek op 'd'Olde Roop' kan je mijns inziens dan ook het best omschrijven als extreem metaal gemengd met Laaglandse volksmuziek. Hieraan kan ik wel toevoegen dat wij op het moment anders te werk gaan. De muziek krijgt meer diepgang en gelaagdheid. Ook zullen wij waarschijnlijk viool en fluit op nieuwer werk achterwege laten. De liedjes die we tot nu toe hebben geschreven zijn het best te omschrijven als sfeervolle black metal met een volkse toon en hier en daar een progressieve uitschieter. Thematisch veranderen we overigens niet.

Het album bevat prominente fluit- en vioolpartijen, maar Laurens van der Zee en Irma Vos zitten niet in de live line-up, waardoor jullie live wat “harder” zijn: is het een ambitie om ooit zodanig groot te worden dat je die elementen ook nog live op het podium kan brengen of speelt dat niet zo?
Martijn: 'd'Olde Roop' was een echt project en op die manier toch een soort studioalbum. Wij hadden veel ideeën en wilden graag experimenteren met verschillende instrumenten. Deze worden live niet gespeeld of gewoon overgenomen in een gitaarpartij, waardoor wij live inderdaad wat meer black klinken. Wij zijn niet meer op zoek naar vaste leden die bijvoorbeeld viool of fluit spelen. Wij laten al deze instrumenten hoogstwaarschijnlijk achter ons met ons nieuwe werk. Zoals in de vorige vraag beschreven, speelt het inderdaad niet meer bij ons om 'folk' te klinken door de traditionele instrumenten.

Op een album krijg je allerlei reviews: wat waren nou de meest zinnige en onzinnige reacties die jullie op het album hebben gekregen, en zijn daar nog ideeën voor de toekomst uit voortgekomen?
Martijn: Vrijwel alle reacties zijn tot nu toe positief. Echter is op onze hoes wel het een en ander opgemerkt. De grappigste is denk ik wel de vergelijking met de hoornblazer (hint: het album kwam tijdens het WK uit). De meest onzinnige ging ook over de hoes. Maar goed, niet iedereen verstaat de taal der symboliek. Daarnaast worden er veelvuldig grappen gemaakt over onze bandnaam, maar ook dit zien wij als positief. Met het bedenken van de naam waren dat soort reacties als te verwachten en wij zien hier dan ook de humor van in. Het blijft in ieder geval hangen!

Hoe komen jullie aan onderwerpen en inspiratie voor de teksten, zoals bijvoorbeeld 'De Vuurman Van Papendal', ''t Oudreemsterveld' en 'De Witte Juffer Van Kernheim': internet, lokale musea of overleveringen in de familie (“opa vertelt”)?
Martijn: Onze oude tekstschrijver, die bijna alle teksten op ons debuutalbum schreef, putte al zijn inspiratie uit sagen en volksverhalen van de Veluwe. Vooral de folkloristen Gust. Van de Wall Perné en Jac. Gazenbeek hebben vele van deze verhalen opgeschreven. Daarnaast werd hier en daar de welbekende poëtische Edda-verzameling van onze noorderburen geleend voor naam en faam uit het Scandinavische pantheon. Deze werden echter ook wel lokaler gezocht, namelijk in de sagen en sprookjes van de gebroeders Grimm. Deze hoeven overigens niet per definitie 'heidens' (ik prefereer voorchristelijk) te zijn. Voor de teksten van ons nieuwe werk, die ik schrijf, gaan we uit van een breder perspectief op een toch lokaler niveau. Wij gaan terug naar onze eigen wortels van het Montferland en kijken vanaf deze heuvel uit op alle verhalen, personages en gebeurtenissen die een bepaalde stempel hebben gedrukt op dit gebied. Zo zijn we momenteel bezig met een lied over de laatste heks van 's-Heerenberg en een ware trilogie over de Angelsaksische koning Oswald. Hij is na zijn dood als katholieke heilige vereerd en in het Montferland staat een van de weinige kerkjes die aan hem is gewijd.

band image


Zoals gezegd, het album is al een tijd uit: welke lessen hebben jullie meegenomen van dit proces voor een volgende release of opname?
Mickeal: De tijd nemen voor een album is erg belangrijk. Het snel willen releasen van een plaat eindigt vaak in een ongeïnspireerde bak schijt. Een les die wij mee zullen nemen naar de volgende release is dus zoveel mogelijk muziek schrijven en vooral focussen op sterke liederen. Een lied is pas sterk wanneer je de tekst wegdenkt maar het gevoel/lading hetzelfde blijft. Ook de technische kant van een album produceren is voor mij een enorm leerproces geweest. Ik ben er aan begonnen met vrijwel geen kennis van het mixen/masteren en terwijl er na het persen van de cd een aantal kwartjes pas gingen vallen ben ik toch tevreden over eindresultaat. Alles wat ik daarin geleerd heb nemen we mee naar het volgende album, omdat we waarschijnlijk de mix in eigen handen blijven houden. Ook persoonlijke presentatie kan een les zijn. Naast het beheersen van je instrument moet je je natuurlijk ook sensueel kunnen opstellen, want daarin zit de kracht van echte disco! En dat gaat met de huidige formatie zeker lukken.

Jullie hebben al met Grimm en Heidevolk opgetreden (tegen de tijd dat dit interview wordt gepubliceerd is de show in Dynamo al voorbij, dus reken ik hier even bij – John). Wat is voor jullie het mooiste of meest interessante aan deze shows, behalve het feit dat iedereen elkaar kent op het package?
Ask: Met beide bands zijn we al lange tijd bevriend. Sommige van ons hebben getoerd met een of beide bands en we kunnen goed met elkaar opschieten. Muzikaal representeren we allen een verschillend aspect van de Nederlandse door volksmuziek beïnvloede metal en ik geloof dat alle bands zich thuis voelen wanneer ze het podium delen. Spelen in Dynamo is altijd een grote traktatie, het is een geweldige zaal met een nog beter publiek!

Daar was hij al aan het woord. De meest opvallende muzikant in jullie line-up is drummer Ask, die internationaal bekend is als drummer van het Noorse Kampfar. Hij kwam nog niet zo lang geleden bij de band: heeft hij enige invloed gehad op de nummers of de keuze van de nummers op het album 'd'Olde Roop'?
Martijn: Nee, om de simpele reden dat het album al klaar was toen hij zich bij ons voegde.

En dan in het verlengde van de vorige vraag: in hoeverre is Ask nu betrokken bij het schrijfproces en wat heeft dat voor invloed op jullie nieuwe nummers?
Martijn: Ask is een volwaardig bandlid. Wij borduren voort op probeersels die een van ons vieren thuis heeft verzonnen en maken er in de oefenruimte een geheel van. Het spreekt voor zich dat Ask met name de hele ritmesectie op zich neemt.

Ask: Ik zou niet in de band zitten als ik niet het gevoel had dat ik mezelf muzikaal kon uitdrukken. Er is zoveel talent in de band, zoveel interessante ideeën en zoveel wilskracht, dat ik dit met volle overtuiging mijn andere hoofdband noem.

We hadden het al backstage in Roermond over: jullie zijn natuurlijk de meest sexy “hot and upcoming band”. Nou zijn er diverse covers denkbaar om dat uit te dragen: voor welk nummer zou het voor Mondvolland de grootste uitdaging zijn een eigen versie van op te nemen en waarom?
A – “Macho man” van The Village People
B – “I'm Too Sexy” van Right Said Fred
C – “Ik Wil Jou” van Polle Eduard
D – iets van Manowar, en wel …
Kies maar en licht toe, gheghe …

Martijn: Geen van alle vier de opties zullen wij ooit in een eigen jasje toveren. Wij zijn serieuze muzikanten. Wij spelen overigens gemiddeld drie Electric Six-liedjes voordat we afbreken tijdens een repetitie. Als ik dan toch moet antwoorden, ga ik voor antwoord E voor E6: Danger! High Voltage, al is Synthesizer ook een grote kanshebber.

Ask: Stop.
(...)
Continue.

Jullie hebben inmiddels het debuut enkele maanden uit, hebben wat live shows kunnen doen ter ondersteuning enzovoorts. Wat zijn nu de grootste struikelblokken en ergernissen anno 2010 voor een jonge band zonder groot label (Nuclear Blast of Metal Blade) en toursupport maar met goede muziek en ambitie?
Ask: Het is in ieder geval erg moeilijk om aandacht te krijgen in een wereld die gevuld is met middelmatige bandjes, maar wij geloven dat kwaliteit het overleeft. Het zal wellicht wat tijd kosten om door te breken maar met het individuele talent in deze band zullen wij samen hard eraan werken om ons te bewijzen en meer en meer te ontwikkelen om uiteindelijk een eigen identiteit als band te creëren. Een deel hiervan bestaat uit het spelen in schijtzaaltjes voor mensen die er niets om gaven al speelde je op je kop. Maar ook dit helpt eraan mee om een vaste eenheid te worden. Iedereen in de band is ambitieus en wil de band uit het “rijk der kleine bandjes” halen om (gerechtvaardigd) erkend te worden als goede band.

Wat zijn de plannen en ambities voor Mondvolland de komende maanden?
Ask: Op dit moment zijn we bezig om muziek te schrijven die onze eigen stijl gaat bepalen. Verder willen we erg veel live spelen zodat we ons kunnen ontwikkelen tot een sterke live identiteit en om de naam zo ver mogelijk te verspreiden. Concreet zijn we bezig met toerdata in Groot-Brittannië en festivals in Europa.

Waar kunnen we de band de komende maanden live op de planken zien?
Martijn: Helaas hebben we op het moment even geen optredens gepland, maar wij zijn wel hard op zoek (lees: boek ons). In het voorjaar van 2011 verwachten wij echter wel iets groters...

Nog een laatste woord of groet richting de lezers van Lords of Metal die dit hele interview hebben moeten doorploeteren?
Ask: Vergeet nooit: music is like mouth (sic). Luister naar The Shaggs!

Harold: De groeten.

Deel dit interview met je vrienden

Meer informatie

<< vorige volgende >>