Listen live to Radio Arrow Classic Rock

Textures

Zelden komt het nog voor dat debuterende bands mij en vele anderen compleet weten te overdonderen. En als dat al gebeurt dan heb je, in mijn geval nooit te maken met een band bij jou uit de buurt. Tot afgelopen zomer. Toen debuteerde het Etten-Leurse Textures met hun album “Polars” en was de gehele metalwereld met de stomheid geslagen. Inmiddels weer bijgekomen, klom Michiel B. in zijn toetsenbord en drummer Stef Broks, gitarist Jochem Jacobs en toetsenist Richard Rietdijk waren niet alleen zo vriendelijk de vragen te beantwoorden maar ondergetekende ook nog eens een handje te helpen door de boel meteen te vertalen..

Door: Michiel B. | Archiveer onder

Ha mannekes! Allereerst uiteraard de complimenten voor jullie overdonderende debuutplaat “Polars”. Behalve de mensen die jullie try-out in december 2001 in Etten-Leur aan het werk gezien hebben, was “Polars” voor bijna iedereen een eerste kennismaking met Textures. Zou je de band even aan onze lezers kunnen voorstellen?

Textures steunt op 6 hoekstenen. Allemaal hebben we voorafgaand aan Textures sporen nagelaten bij andere bands. Hier zijn we dan!
Gitaar - Bart Hennephof (ex-Lost Sacrament, Brutus)
synths - Richard Rietdijk (ex-Ground Control)
vocals - Pieter Verpaalen (ex-Ground Control)
drums - Stef Broks (ex-Lost Sacramament, ex-Empty)
gitaar - Jochem Jacobs (ex-Ground Control)
bas - Dennis Aarts (ex-Lost Sacrament, ex-Empty)

Jullie hebben er bewust voor gekozen om eerst al je aandacht en energie te steken in het opnemen en uitbrengen van “Polars” en daarna pas jezelf naar de buitenwereld bekend te maken. Waarom hebben jullie hiervoor gekozen en hoe zijn de reacties tot op heden?

We zijn ons er terdege van bewust dat het tegenwoordig moeilijk is om de aandacht van labels en media te trekken. Toch was het (en is het nog steeds) gewoon het ding wat wij in eerste instantie zelf wilden doen en gelukkig is het nu zo positief aan het uitpakken! Niets is zo cool als dat andere mensen waarderen wat je probeert te doen. In een keer knallen met een full-length cd was voor ons zelf echter al een uitdaging genoeg. We wilden gewoon met topkwaliteit en zonder concessies onze muziek en op een plaat knallen. Dan heb je over die plaat een soort afgerond gevoel en kan je door naar de volgende… We hebben het geluk dat we over de capaciteiten beschikken om zoiets helemaal zelf te realiseren. Hiermee doel ik niet meteen op muzikale eigenschappen, maar meer de productionele kant. Gitarist Jochem en toetsenist Richard komen beiden uit de muziekproductie- en geluidstechniekwereld. Daarnaast is Bart erg into artwork. Waarom zou je dan nog wachten met het maken van een cd? De vlaag van reacties die we
op "Polars" hebben gehad is ongekend. De cd komt overal in de hoogste regionen van de maandlijsten terecht. Zie de reacties in Oor, Aardschok en Mindview (Hey! En de Lords dan?? - MB). Vanuit de hele wereld zijn al lovende mails binnengekomen als reactie op de website en de mp3's. Iedereen lijkt dus aangenaam verrast door Textures en "Polars". Ook vanuit label- en managementland krijgen we veel response. Het was en is nog steeds een zeer hectische periode. Alsof we aan de vooravond van iets heel groots staan. Wat in ieder geval zeker is, is dat we er genoeg energie voor hebben..

band image


Overal waar ik mij momenteel op internet begeef, kom ik lovende reacties tegen. Dan mag ik toch aannemen dat dit bij de platenmaatschappijen ook niet onopgemerkt gebleven is. Zijn jullie al concreet benaderd?

We zijn zelfs meerdere malen benaderd door labels uit binnen- en buitenland. De een wat groter dan de ander. Het is nu goed bekijken wat beide patijen, Textures en het label, elkaar te bieden hebben. Het gaat dan over welke richting je ingaat. Dat hele proces zal nog wel een tijdje gaan duren. Maar dan hebben we waarschijnlijk ook wel echt iets goeds in huis. Die manier van werken hanteren we eigenlijk altijd. Gewoon heel hard en lang aan iets werken om uiteindelijk het ultieme resultaat eruit te halen.

Jullie muziek zit uitermate complex en bijzonder gevarieerd in elkaar. Klap op de vuurpijl zijn denk ik wel de rustige en sferische soundscapes tijdens en tussen de voortrazende nummers in. Hoe zijn jullie op het idee gekomen dit element in jullie muziek te verweven?

Onze ambitie is erop gericht om meerdere paden van het muzikale spectrum te bewandelen. We zijn niet enkel luisteraars van metal, maar zeker ook van klassieke en electronische muziek, pop, singer/songwriter en fusion. Deze mix komt voor een groot deel terug in de muziek. Al is het voor het overgrote deel wel brute metal wat de klok slaat. De sferische arrangementen passen ook precies in het concept van "Polars" = uitersten. Je kunt de cd zien als een levensloop met zijn ups en downs. Maar ook als een fragmentopname van bepaalde omstandigheden waarin je heen en weer geslingerd wordt tussen emo en ratio of tussen rust en chaos. Het is maar hoe je het zelf interpreteert. Voor onszelf is er in ieder geval een filosofische en psychologische grondslag aan gebonden. Het gaat er in ieder geval om dat bij elke stijl muziek, ofwel 'geluid', een bepaalde emotie of situatie past.

Elke muzikant heeft zo zijn eigen inspiratiebronnen. Als ik naar jullie muziek luister dan zou ik me namen als Meshuggah, Fear Factory, StrappingYoung Lad en At The Gates goed kunnen voorstellen maar ik kan me, met name door die soundscapes, goed voorstellen dat er meerdere muzikanten op jullie van invloed zijn geweest...

Als we het over inspiratiebronnen gaan hebben, zou ik de band heel makkelijk in typetjes kunnen verdelen, hehe. Bart is de death-metal gast, Richard de progliefhebber, ikzelf (Stef) de singer/ songwriterfreak, Pieter de hardcoredude, Dennis meer grungerocker en Jochem de filmmuzieker. Maar hier doe ik deze personen natuurlijk wel tekort. Iedereen luistert eigenlijk naar alles. En dan bedoel ik ook echt 'luisteren'. Muziek wordt in het Textureskamp zelden aan oppervlakkigheid onderworpen. Devin Townsend en Meshuggah zijn inderdaad geliefd ja. Maar Alice in Chains, Wagner, Debussy, Bjork, Pat Metheny en Jeff Buckley net zo. Het uitbreiden van interesse in muziek is misschien ook wel een voorwaarde om verder te komen als muzikant. Misschien is het wel een verslaving?

Hoe komen jullie nummers eigenlijk tot stand want ik kan me niet echt inbeelden dat zulke complexe stukken zomaar in een korte oefensessie bedacht worden..

Er zijn twee manieren waarop we songs maken. Bij de een neemt iemand een bijna complete vorm mee. Daar maakt elk bandlid vervolgens zijn eigen partij op, maar dan wel met zijn allen: Het is belangrijk om de muziek een betekenis te geven, inclusief de lyrics! De andere manier gaat meer uit van het pielen op de vierkante centimeter. We gaan aan de gang met wat verschillende tellingen, noten en ritmes. Door deze dingen te combineren in een jam ontstaan riffs. En die riffs worden vervolgens weer verwerkt in een groot geheel. Maar vaak gebeuren dingen ook gewoon 100 % spontaan tijdens jammen.

band image


Wat me vooral erg fascineert is dat jullie werkelijk de gehele productie en opnames helemaal voor 100% zelf gedaan hebben. Dit op zich niet zo erg uniek maar wel dat het dan ook nog eens glashelder klinkt. Ik weet dat veel van onze lezers zelf ook weleens wat opnemen dus zou je hen (en mij uiteraard) een kunnen uitleggen hoe jullie te werk gegaan zijn..

Allereerst: Je komt nergens zonder 200 procent toewijding. Weeg af welke mogelijkheden je als band in huis hebt. Wij hebben natuurlijk veel geluk in deze. Als je die kwaliteiten niet zelf hebt, kijk dan eens in je kennissenkring of zelfs nog daarbuiten. Buitenstaanders kunnen je vaak veel verder helpen met bepaalde zaken. Als je ze maar enthousiast maakt voor jou band. Daarnaast is het enkel investeren. In een professionele aanpak van een band gaat onnoemelijk veel tijd en geld zitten. Dat moet je er wel voor over hebben. En dat is nog maar de start. Want die tijd moet je vervolgens ook in gaan vullen. Zoals al gezegd; Jochem studeert compositie en muziektechnologie en Richard heeft geluidstechniek gedaan. Samen hebben ze de hele boel op touw gezet en dan gewoon de beuk erin. We hebben zelf een studio gebouwd, zijn gaan opnemen en hebben daarna gemixed en gemastered. Natuurlijk is daar een groot gedeelte pre- productie aan vooraf gegaan: Je moet namelijk weten wat je wilt en vervolgens hoe je datgeen moet aanpakken. Wat voor ons belangrijk was: de interactie behouden van het samenspel. We zijn uiteraard begonnen met de opnames van de drums, maar dan wel meespelend met heel de band over koptelefoons. Daarna volgden gitaren, bas, synths en zang. Zoals andere metalproducties (zich bevindend in een imaginaire klankwereld, dus niet helemaal een reëel geluid, maar ook geen gebroken werkelijkheid) is er dezelfde manier van aanpak als bij een popproductie, dus veel close-micing, zodat je tijdens mixage gemakkelijker alles haar eigen plekje kan geven. Controle houden dus tot het eind. Je moet zorgen dat ieder signaal wat je opneemt ook goed is al tijdens de opname (achteraf fixen tijdens de mixage is altijd slechter en is zeer tijdrovend). Dit impliceert dat je brongeluid goed moet zijn: stem de drumkit (nieuwe vellen!), haal de piepjes eruit met tape, zorg voor een vet gitaargeluid (en laat het mid erin, anders is je grondtoon weg!), gebruik goede microfoons (en plaats ze goed) en preamps en vooral een goed klinkende opnameruimte en control room. Wij hebben gekozen om op te nemen met Protools in verband met de snelheid en bedieningsgemak. We hebben "Polars" analoog gemixed (Mackie 8 bus 32 kanaals) in Jochem's studio vanuit Logic met een hybride gebruik van hard-en software aan randapparatuur. Hardware klinkt in onze oren nog steeds beter dan software; probeer het maar eens uit met equalizers. Het hele proces had zeker zijn ups and downs, wat er altijd in hakt qua tijd. Voor zulke grote projecten is het altijd ondoenlijk een planning te maken, die je strak aan blijft houden. We hebben er ook zeker langer over gedaan als de tijd die we van tevoren voor ogen hadden.

Hoe hebben jullie het in Jezusnaam voor elkaar gekregen om in dat galmhok van Popel (de Etten-Leurse popstichting alwaar ik ook nog 3 jaar met mijn oude bandje geoefend heb – MB) zulke strakke opnames te maken?

Normaal is Popel inderdaad een minder geschikte ruimte om op te nemen. Om dat te verhelpen hebben we een ruimte binnen die ruimte gebouwd van veel hout en schuim. We bleven aanpassen tot de akoestiek goed was. Ook is er evenveel aandacht besteed aan de control room (waar je afluistert wat je opneemt). Dit is namelijk net zo belangrijk omdat je anders een vertekend beeld (maar dan geluid) krijgt van hetgeen je opneemt.

En dan het sublieme artwork van zowel de cd als de website. Ik had vernomen dat gitarist Bart hier de verantwoordelijke voor is. Daarnaast het volledig op eigen kracht uitbrengen van het album. Zouden we kunnen stellen dat Textures een 'self-supportive' band is?

Dat zou je inderdaad zo kunnen zien, maar ook tot een zeker niveau: In een beginperiode is een band zelf de enige waar zij van op aan kan. Zij is de enige die het geheel op een hoger platform kan brengen. Pas na verloop van tijd verzamel je de juiste mensen om je heen. Dat heeft een prima uitwerking. We hebben inmiddels al wat ervaren personen om ons heen verzameld die taken op zich gaan nemen. Neem bijvoorbeeld LoudNoise Productions. Zij gaan de bookings en management van Textures verzorgen. Maar daarnaast hebben we ook een eigen boekhouder, een geluidsman en een roadie. Die mensen zijn hard nodig als je je niet teveel op je hals wilt halen. Op een gegeven moment wil je ook weer gewoon muziek maken en niet alle tijd kwijt zijn aan zakelijke dingen. ROCK!

band image


Jullie lopen dankzij jullie eerdere bands Lost Sacrament en Ground Control al wat langer mee in het metalen wereldje. Hoe kijken jullie eigenlijk tegen de Nederlandse scene aan? Is er veel veranderd sinds jullie voor het laatst aktief waren?

Ik denk dat de leden van Ground Control en Lost Sacrament nooit erg nauw betrokken zijn geweest bij een dergelijke scene. Pas met Textures komen we een beetje in contact met metaldudes uit andere regionen. Wat me opvalt is dat de metalwereld, in zijn geheel, is opgedeeld in twee extremen. Aan de ene kant zijn er veel conservatieve metalliefhebbers. Maar er zijn ook erg veel progressieve mensen die op allerlei manieren proberen verder te komen en innovatief zijn. Dat is een goede zaak en in die omstandigheid voelen wij ons ook prima thuis. Wat ik wel meegekregen heb is dat er op metal veel bezuinigd is. Er zijn steeds minder accomodaties waar je als metalband terecht kunt. Daarnaast is er bijvoorbeeld steeds minder animo van de grotere media voor echte metal. Maar ik merk aan de andere kant dat de Top-40 Nu Metal inmiddels ook heel extreem vooruit is gegaan. Een commerciële band als Slipknot ramt er af en toe toch ook een dikke blastbeat of double basspartij uit. En dat wordt wel uitgezonden op tv. Ik denk dat dit de toekomstige metalscene erg goed zal doen. Het gaat tenslotte om veel mensen van 16 jaar oud, die geïnspireerd moeten worden. Later rollen ze vanzelf wel in de underground. Vroeger begon men met Iron Maiden, daarna was het de grunge en nu is het vandaag vaak nu metal waar ze als eerst naar luisteren. Maar heeft deze ontwikkeling de metal schade berokkend? Ik denk het niet. Dat zijn eerder arrogante lui die andere mensen “hun scene” niet gunnen.

Een ding wat in elk geval wel veel meer in opkomst geraakt is, is het Internet. Hoe ervaren jullie dat eigenlijk?

Zonder internet, geen Textures haha. Nee, maar we hebben wel heel veel te danken aan internet, maar dat is ook de weg van de wereld op alle andere fronten. Alle reacties van labels, magazines en particulieren komen als antwoord op mp3's, onze internetsite, on-line interviews of via forums. Alle communicatie gaat eigenlijk over internet. Ook het regelen van optredens e.d. We hebben een eigen Internet netwerk aangelegd om de communicatie binnen de band te bevorderen. Ook wissel je zo veel efficienter repetitie opnames en nieuwe ideeën uit.

Voor ons staat een grote kristallen bol. Kijk er eens in en vertel mij eens wat de toekomst jullie zal gaan brengen. Zouden jullie als professionele muzikanten door willen gaan bijvoorbeeld?

Textures heeft nog heel veel te bieden op muzikaal vlak. "Polars" is slechts een begin van een lange cyclus. Maar wel een begin waar we 100.000 kanten mee op kunnen, in ieder geval voor onszelf! En ik denk dat we in elke richting die we in geslagen zijn zullen doorgroeien. Dat is het coole aan Textures. Wij voelen onszelf niet gebonden aan een stijl. We kunnen meerdere kanten op. Ik voel een overvloed aan experimentele en artistieke vrijheid wanneer ik met die andere vijf gasten in de oefenruimte sta. En daar gaat het om. Volgens mij zou elk bandlid op zichzelf ook wel een cd kunnen maken. Maar verwacht niet dat onze volgende plaat als U2 gaat klinken hoor

Hebben jullie nog iets toe te voegen wat absoluut niet aan dit interview mag ontbreken en onze lieve lezertjes absoluut nog moeten meekrijgen?

Kom onze site uitchecken ophttp://www.textures.nl
Voor bookings ga naarhttp://www.loudnoise.nl
En uiteraard de onvermijdelijke mp3 link: ftp://dendrite.dyndns.org/pub/textures/mp3/128%20kbps/Textures-Swandive.mp3

EN IEDEREEN BEDANKT VOOR DE STEUN TOT NU EN VERDER!

Deel dit interview met je vrienden

Meer informatie

<< vorige volgende >>