Listen live to Radio Arrow Classic Rock

Obscura

Zo hoor je vijftien jaar niets van hem, en zo duikt ie ineens weer op in de death metal sensatie van 2009. Na de break-up van Pestilence medio jaren '90 stortte Jeroen Paul Thesseling zich op een carrière als sessiebassist in bijna iedere muziekstijl denkbaar. Behalve metal. Toen Jeroen in 2007 echter voor de tweede keer aan zijn mouw gettrokken werd door Steffen Kummerer om zijn fretloze basgeluiden binnen zijn technische death metal band Obscura ten gehore te laten brengen ging Jeroen toch over stag. En terecht! Eenieder die het Relapse-debuut 'Cosmogenesis' heeft gehoord zal direct moeten beamen dat dit toch wel het meest hoogstaande maar nog steeds aantrekkelijk en navolgbare potje techdeath is van de laatste jaren. Op een drukke zondagmiddag in hartje Amsterdam vraagt ondergetekende Jeroen het hemd van het lijf over zijn betrokkenheid bij Obscura. Lees mee en leer alles over deze nieuwste Duits/Nederlandse death metalsensatie vanuit het perspectief van deze meesterbassist.

Door: Richard G. | Archiveer onder death metal / grindcore

band imageDe release van 'Cosmogenesis' zit er aan te komen, leven jullie hier gespannen naar toe?
We zijn erg blij met alle positieve reacties tot nu toe, want we hebben eigenlijk niet al te hoge verwachtingen van te voren gehad. Je gaat voornamelijk voor de muziek, dus je maakt bepaalde keuzes en wat mensen daar uiteindelijk van vinden, dat moet je altijd afwachten. Ik bedoel, je weet dat je niet de meest toegankelijke muziek maakt in het genre, maar anderzijds zijn er best veel liefhebbers, juist van het technische aspect in het genre. We hebben eigenlijk geprobeerd om, naast het feit dat we natuurlijk technische muziek spelen, echt hele duidelijke en eenvoudige song structuren neer te zetten. Ik denk ook dat dit een van de sterke punten is van Obscura. Dat we proberen om echt een goede balans te vinden en dat we niet spelen alleen maar om te kunnen laten zien wat we allemaal wel niet in huis hebben. Dat is zeker niet aan de orde.

Zoals je zelf al aangaf hebben jullie tot nu toe heel veel positieve reacties gehad, enorm hoge scores. Dat moet goed voelen. Hebben jullie überhaupt al negatieve geluiden gehoord?
Tot zover heb ik eigenlijk geen negatieve reacties gehoord, maar wat je af en toe hoort is dat mensen vinden dat het op Necrophagist lijkt. Het is onvermijdelijk dat een aantal ingrediënten van die band in ons geluid terugkomen omdat Christian Muenzner (gitaar, RG) en Hannes Grossman (drums, RG) uit die band komen. Die hebben zich in Necrophagist voor een groot deel gevormd. Het is dan ook niet meer dan logisch dat je een stukje van die stijl meeneemt, maar ik denk niet dat je Obscura met Necrophagist kunt vergelijken.

En stoort dit jullie op de een of andere manier?
Ach nee, dat stoort ons helemaal niet. Je kunt je aan zoveel dingen storen. Iedereen mag zijn mening hebben, dus dat is prima.

Hebben jullie er achteraf spijt van dat jullie het nummer 'Anticosmic Overload', dat ik toch het meest Necrophagist-achtige nummer van de plaat vind, als singel én als albumopener gekozen hebben?
'Anticosmic Overload' is door Steffen Kummerer (gitaar, vocals, RG) geschreven nog voordat Christian, Hannes en ik bij de band betrokken waren. Wat kan zijn is dat de riffs in dit nummer toch vrij technisch zijn, en wellicht daarom ook wat meer in de richting van Necrophagist wijst. Het zijn vooral bepaalde riffs op dit album die tegen die stijl aanliggen, maar er gebeurt nog zoveel meer!

En doorgaand op al die positieve geluiden, begint het al te voelen alsof jullie gehypet worden?
Dat idee heb ik niet echt. Dat we veel aandacht krijgen heeft met een aantal factoren te maken. In de eerste plaats zitten we bij Relapse Records, dat is een label dat heel veel aan marketing en promotie doet. Verder zitten er drie leden in de line-up, twee uit Necrophagist en één uit Pestilence, waardoor de hoeveelheid aandacht die je krijgt ook snel wat groter is. Er zijn veel mensen die daar op reageren en er dan over gaan praten. Maar nogmaals, het gaat ons voornamelijk om de muziek. Het belangrijkste is dan ook dat we ons blijven focussen op het musiceren en ook om het live goed waar te maken. En dat is voor ons veel belangrijker dan de aandacht die Obscura krijgt. Maar het is allemaal wel mooi meegenomen uiteraard.

Hoe ben jijzelf eigenlijk bij de band betrokken geraakt? Waarom wilde je met deze muzikanten samenwerken?
Het is eigenlijk puur toeval dat ik, na vijftien jaar geen death metal gespeeld te hebben, weer terugkeer in dit genre. Maar ik heb eigenlijk al sinds 2004 contact met Steffen Kummerer, hij heeft mij toen benaderd en gevraagd of ik mee wilde spelen op het debuutalbum 'Retribution'. Ik was op dat moment bezig met verschillende projecten, en heb het materiaal wat hij me toestuurde toen wel beluisterd, maar zijn aanbod toch afgeslagen. Dat was meer omdat ik weinig tijd had, maar ook omdat het materiaal op dat moment voor mijn gevoel erg straight was. Het eerste album is wat dat betreft een heel ander album. Een album als 'Cosmogenesis' ligt mij beter en geeft mij meer mogelijkheden. Vanaf dat moment hebben we wel afgesproken om contact te houden per e-mail. En eind 2007 gaf Steffen aan dat ze opnieuw op zoek waren naar een bassist. Hannes was toen ook net tot de band toegetreden en we zijn toen met zijn drieën eerst wat lijntjes uit gaan zetten om te gaan kijken wat we allemaal wilden en uiteindelijk heb ik toen besloten om ook deel te nemen als vast lid. Kort daarna trad Christian eigenlijk ook toe, als tweede gitarist.

Dus de nieuwe lijn die uit dat overlag naar voren was gekomen die sprak jou heel erg aan?
Ja, ik had het idee dat dit wel eens een line-up zou kunnen worden die heel erg in balans is. Met name omdat het allemaal zeer ervaren en getalenteerde musici zijn. Dat merk je nu ook als ik repeteer met die jongens. Ze zijn zeer gedisciplineerd, alles wordt voor 200% voorbereid, er wordt heel hard gewerkt. Maar we hebben bijvoorbeeld ook een heel democratisch beleid, alle beslissingen worden met zijn vieren genomen. Steffen is dan wel degene die vooral in contact staat met het label en ons boekingskantoor, maar alles wordt met zijn vieren besloten.

En geldt dit democratische proces dan ook voor de composities?
De composities zijn op een andere manier tot stand gekomen. Christian heeft één nummer aangeleverd, 'Universe Momentum' de derde track op het album. Hannes en Steffen hebben het grootste deel van de rest van het materiaal als basis geschreven. Maar die basisideeën hebben we onderling per e-mail uitgewisseld en zijn we gaan aanvullen. Bepaalde arrangementen zijn toegevoegd, overbodige stukken zijn eruit gehaald. Wat erg sterk naar voren komt op dit album is dat we alle vier onze individuele invloeden heel goed hebben kunnen mengen. Als er één lid uit deze band zou stappen zal de muziek ook meteen heel anders gaan klinken. Hannes en Steffen hebben bijvoorbeeld behoorlijk wat black metal invloeden toegevoegd, maar zeker ook fusion invloeden. Christian heeft veel invloeden uit de melodische jaren 80 metal ingebracht, wat je vooral in zijn solo's goed kunt horen. In mijn basarrangementen hoor je onder andere Arabische invloeden, flamenco invloeden en fusion invloeden voorbijkomen. In Flamenco heeft de basgitaar bijvoorbeeld veelal een melodische rol en dat hoor je duidelijk terug in de fretless baslijnen op 'Cosmogenesis'. Deze verschillende stijlen vloeien allemaal op een heel natuurlijke wijze samen op dit album en ik denk dat dit voor ons de beste manier is om samen aan composities te werken. Iedereen heeft het gevoel dat hij wat kan bijdragen, en daarom is dit ook een line-up is waar we voor een lange termijn mee moeten kunnen werken.

Maar als je ten tijde van het 'Retribution' album gevraagd bent, maar de boot toch hebt afgehouden, wanneer is dan binnen die band de knop omgegaan om toch die progressievere kant op te gaan en wanneer raakte je overtuigd om toch mee te gaan doen?
Steffen en Hannes hebben mij toen heel bewust opnieuw benaderd, aangezien ze ook allebei groot liefhebbers zijn van fusion. Ik had het eind 2007 ook wat rustiger, dus ik kon zeker ruimte maken voor de band, en wist dat deze nieuwe line-up zou betekenen dat Obscura klaar was voor een nieuwe stap.

Hoe is het eigenlijk om samen te spelen met muzikanten die gemiddeld een jaar of tien jonger zijn, zijn er nog bepaalde generatieverschillen te bemerken?
Het leeftijdsverschil is nauwelijks merkbaar. Muzikaal gezien speel je met mensen van een hoog niveau. Zo'n Steffen die tegelijkertijd zingt en speelt, dat is echt ongelofelijk. Ik zou het nooit kunnen. Het zijn alle drie muzikanten waar ik veel respect voor heb. Als ik de manier bekijk waarop we samenwerken, dan zie ik eigenlijk nauwelijks een verschil qua niveau. Dus muzikaal gezien zit daar geen probleem. Maar ook op persoonlijk vlak kunnen we erg goed met elkaar overweg. Zoals ik daarnet al even aangaf, dit is denk ik één van mijn eerste bands waarin een line-up zo gezond in elkaar zit. Er zitten geen ego's in deze band.

Even over iets anders, de teksten van het album. Ik heb ze niet onder ogen kunnen krijgen, maar afgaande op de titels lijken ze een sciencefiction/wetenschappelijke achtergrond te hebben. Kun je hier misschien wat meer over vertellen?
'Cosmogenesis' is geen volledig concept album. We hebben gekozen voor een centraal thema, namelijk het ontstaan van het universum, moeder aarde. Alle teksten zijn min of meer om dat centrale thema gevormd.

Een ander aardig aspect van het album zijn de gastoptredens. Van Ron Jarzombek en Tymon Kruidenier. Hoe zijn jullie erbij gekomen om hen te vragen?
Een exemplaar van onze promo was terecht gekomen bij Cynic, tijdens hun laatste tournee door Europa met Opeth. Vervolgens kreeg ik een e-mail van Tymon dat hij ontzettend enthousiast was over onze promo, dat het voor het eerst sinds jaren weer death metal was die hem wat deed. Later heb ik toen aan de band voorgelegd om Tymon een gastsolo te laten spelen, en zij waren enthousiast over het idee. Toen we het vervolgens aan Tymon voorlegden kregen we binnen een week een waanzinnige solo van hem terug. Ron Jarzombek is een iets ander verhaal, ik heb hem min of meer gevraagd of hij een solo zou willen spelen. Hij zei toen dat hij niet echt into death metal was, maar we moesten hem maar een stuk opsturen en hij zou kijken wat hij ermee kon. En na drie dagen kreeg ik een ongelofelijke solo terug en hij was zelf ook erg enthousiast. Het is eigenlijk een solo die hij speelt over een heel snelle basarpeggio van mij. Het begin heeft hij vrij eenvoudig gelaten, dat klinkt een beetje als Brian May die death metal doet. Maar dan later, de tweede helft pakt hij eigenlijk de solo over en neemt hij daar de snelheid in. Het is eigenlijk wel een bijzonder stuk in 'Cosmogenesis', want het begint met die basarpeggio's en later neemt Ron die over en gaat hij meer shredden over die harmonie. Het is een vrij ingewikkelde solo om in die harmonieën iets neer te zetten. Wat ik overigens wel heel mooi vind is dat zowel Ron als Tymon als Christian alledrie totaal verschillende solo's neerzetten, maar dat ze wel heel erg goed passen binnen het concept.

band image


Je hebt net al een beetje aangegeven waar ieder bandlid verantwoordelijk voor is binnen Obscura. Zou je voor Steffen, Hannes en Christian aan kunnen geven wat hen nu volgens jou zo'n goede muzikant maakt?
Om te beginnen met Steffen, hij is niet alleen een heel goede gitarist, hij is ook iemand die heel erg breed denkt. Dat kun je terughoren in zijn composities, zelfs op 'Retribution' al. Dus naast zijn muzikale talent is hij ook een bijzonder getalenteerde componist. Datzelfde geldt voor Hannes. Daarnaast is Hannes een bijzonder technische slagwerker maar hij is niet iemand die dan ook alleen maar ingewikkelde dingen wilt spelen. Hij is juist iemand die ervoor kiest om terug naar de basis te gaan. Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat hij naar veel meer verschillende muzieksoorten, zoals jazz, luistert dan alleen maar death en black metal. Hij is ook iemand die erg open minded is en misschien dat je dat ook wel moet zijn om dit soort muziek te spelen. Je moet je in meerdere genres willen verdiepen. Voor wat betreft Christian is het weer een ander verhaal. Hij heeft verschillende opleidingen gevolgd voor zijn gitaarspel. Hij is heel erg beïnvloed door de jaren 80 en gebruikt ook veel klassieke invloeden. Hij is ook iemand die voor heel eenvoudige stukken kan kiezen, maar toch ook duidelijk gevormd is door zijn tijd in Necrophagist en Defeated Sanity. Christian is een gitaarvirtuoos, hij heeft duidelijk zijn stempel kunnen drukken in zowel zijn solo's als zijn gitaarlijnen. Maar wat ik echt goed vind van Chris is de balans die hij legt tussen shredding en melodie, daar kan ik zelf ook heel erg veel mee. Dat kun je eigenlijk van alledrie deze muzikanten zeggen, de manier waarop zij spelen beïnvloedt mijn eigen baslijnen bijzonder veel.

Even iets heel anders, je bent zelf muzikaal breed geschoold en geïnteresseerd. Wat in metal of death metal is zo aantrekkelijk en/of bijzonder voor jou?
De eerste reden waarom death metal voor mij als bassist zo interessant is om te spelen is de monotone zang. Omdat die zang geen melodische rol speelt betekent dit dat er meer ruimte ontstaat voor andere arrangementen die wel melodisch kunnen zijn. Mijn achtergrond is jazz/fusion en wereldmuziek en dan vooral flamenco. Als je dan nog een stapje verder gaat, dan zijn het vooral de Moorse invloeden binnen de flamenco, die mij aanspreken. In flamenco speelt de basgitaar zowel ritmisch als melodisch een grote rol. Het mooie is dus dat ik in death metal een heleboel melodie kwijt kan, naast het spelen van basis riffs. De tweede reden is natuurlijk het technische aspect wat ik heel erg interessant vind. Techniek is voor mij niet het belangrijkste, maar het werken met een zes-snarige fretless bas in technische death metal is een grote uitdaging. Zeker als je zoveel ruimte krijgt. Je krijgt als het ware carte blanche om je eigen arrangementen in de muziek toe te voegen.

Wat ik ook bijzonder kan waarderen is dat jouw bijdrage ook ontzettend goed hoorbaar is. Bij veel andere metal en death metal bands hoor je de bas amper boven de andere instrumenten uit. Als jij zo'n plaat hoort, doet dit dan pijn aan jouw bas hart?
Nee hoor, niet altijd. Maar neem bijvoorbeeld het album 'We Are the Nightmare' van Arsis. Dat is een waanzinnig album, ontzettend knap, zeer getalenteerde musici, maar de basgitaar is gewoon niet hoorbaar in de mix. Doodzonde, als je daar een bassist zou horen die ook snoeihard in de mix zou staan en die echt iets bijzonders te vertellen had, dan was het album nog veel interessanter geweest. En dat is dan iets wat ik echt niet begrijp, want in feite is er wel ruimte voor. Ik ben het dus voor een deel wel eens met je kritiek, maar daar moet ik wel bij zeggen dat het de afgelopen vijftien jaar wel aan het veranderen is. Toen wij destijds 'Spheres' opnamen met Pestilence, kreeg ik al veel ruimte voor de basarrangementen, de bas misschien nog wel harder in de mix dan bij Obscura. Het was toen eigenlijk heel ongebruikelijk dat je een bassist veel ruimte gaf in een death metal band. Nu zie je steeds meer bands waar bassisten best veel ruimte krijgen, kijk bijvoorbeeld naar Martyr met François Mongrain, Spiral Architect met Lars K. Norberg of naar een bassist als Steve DiGiorgio. Er zijn steeds meer bassisten in het death metal genre die een duidelijke stempel op albums drukken en dat vind ik een heel belangrijke ontwikkeling.

De naam Pestilence is nu trouwens al een paar keer gevallen. Wat betekent het voor jou dat Pestilence nu aan een comeback bezig is? Had je mee willen doen?
Sinds een lange tijd heb ik recentelijk weer contact gehad met Patrick Mameli, ik vind het een goede zaak dat hij Pestilence weer opnieuw leven heeft ingeblazen. Maar eerlijk gezegd heb ik niet het idee dat ik zoveel bijzonders had kunnen toevoegen op hun nieuwe album. Ik heb begrepen dat het materiaal toch meer terug gaat in de richting van het vroegere werk van Pestilence, wat ik op zich een goede beslissing vind. Maar als ik kijk naar mijn handschrift dat in vijftien jaar tijd ook veranderd is, dan denk ik dat ik veel meer kwijt kan op een album als 'Cosmogenesis' dan dat ik op 'Resurrection Macabre' kwijt had gekund. Ik zit beter op mijn plek bij Obscura.

Jullie hebben recentelijk een video opgenomen voor het nummer 'Anticosmic Overload', deels in het kader van de studie van één van de bandleden geloof ik. Klopt dit? Kun je iets meer over de opnamen vertellen?
Ja, dat klopt, Steffen studeert Media and Technology en hij kreeg een opdracht van de universiteit waarbij hij een videoproductie moest maken. Hij heeft die kans aangegrepen om op een heel professionele wijze een clip op te nemen. Ik ben daarvoor naar München gereisd, waar we in een soort hal het nummer enkele keren hebben gespeeld. Het is denk ik een geslaagde clip geworden omdat de beelden echt weergeven hoe we spelen. Er wordt gefocust op techniek in plaats van dat het een heel bruut gebeuren is. Dat was ook onze intentie.

Binnenkort gaan jullie eerst in Amerika toeren met onder andere Cannibal Corpse. Hoe bereiden jullie je nu voor op zo'n toer?
De instrumenten waarop ik speel wegen zo'n zes kilo, dus het is best topsport. Zeker wanneer je een maand lang gaat toeren met nauwelijks pauzedagen. Het is nu met name belangrijk dat we ons ook qua conditie voorbereiden. Dat houdt in dat we toch zo een drie à vier uur per dag studeren, niet alleen het materiaal van Obscura, maar ook de gymnastiek op je instrument gewoon gedisciplineerd beheersen. Het zijn met name bepaalde oefeningen die je probeert te doen om blessures te voorkomen. Je moet vooral oppassen dat er geen pols- of peesproblemen ontstaan. Dat betekent ook dat je een uur van tevoren magnesium drinkt en een goede warming-up doet.

En hoe zijn jullie eigenlijk aan die toer met Cannibal Corpse gekomen?
Ik heb al een tijdje contact met Alex Webster (bassist Cannibal Corpse, RG) en hij is erg enthousiast over het materiaal van Obscura. We waren het met elkaar eens dat samen toeren wel eens goed zou kunnen passen. Waarschijnlijk is de tour tot stand gekomen vanwege zijn enthousiasme voor onze band, en dat hij dit idee onder de aandacht heeft gebracht bij het nieuwe management van Cannibal Corpse. Uiteindelijk is dit package daar dan uit voortgekomen. Het is, zeker met The Faceless en ook Neuraxis, een heel mooie line-up geworden. Dan krijg je mensen in de zaal die oprecht geïnteresseerd zijn in deze muziek.

En dan natuurlijk de hamvraag: wanneer kunnen we jullie in Europa gaan aanschouwen? Jullie zijn al bevestigd voor het Neurotic Deathfest, dus dat is alvast mooi! Zijn er ook al plannen voor een clubtoer?
We zijn bezig met een tournee later dit jaar, dat zal pas na de zomer worden. Het is belangrijk om ook dan weer een goede package te hebben. Maar we moeten Europa uiteraard aandoen! Ik ben overigens blij dat we eerst Amerika aan gaan doen, daar ligt toch ons grootste aandachtsgebied, die markt is wellicht het meest interessant voor Obscura. En daarna Europa, maar ik sluit niet uit dat we ook gaan kijken naar mogelijkheden in Japan en Australië.

Ok, dan hebben we nu wel zo ongeveer over alles gehad waar ik het over wilde hebben. Wil je zelf misschien nog iets toevoegen?
We willen iedereen bedanken die ons tot nu toe heeft gesteund en die enthousiast heeft gereageerd en we kijken er naar uit om zoveel mogelijk mensen te ontmoeten tijdens de tournees!

Deel dit interview met je vrienden

Meer informatie

<< vorige volgende >>