Pain

Het nieuwe album van Pain, het andere speeltje van Hypocrisy frontman Peter Tägtgren, 'Psalms Of Extinction' ligt binnenkort op de schappen. En hoewel dit nieuwe album minder venijnig is dan 'Dancing With The Dead' staan er voldoende knallers op om van een puike CD te kunnen spreken. Peter streek voor een dag neer in Amsterdam ter promotie van dit laatste wapenfeit. Met de medewerking van Maurice van de Berkt en Mickel Daelmans wist Lords Of Metal een paar vragen op de goede man af te vuren.

Door: Frank D. | Archiveer onder industrial / ebm

band imageWat is er gebeurd sinds het vorige album, 'Dancing With the Dead'?
Ik ben meteen begonnen met schrijven. Er was zelfs al een nummer klaar voor 'Psalms Of Extinction' voordat 'Dancing With The Dead' werd uitgebracht. Toen volgde vijf tours met Hypocrisy en in die tijd ben ik ook bezig geweest met het schrijven van nummers voor het nieuwe album, veel hard werk dus. De enige reden waarom ik geen Europese tour met Pain heb gedaan was dat er geen steun was van Universal. Er lagen zelfs geen CD's in de winkels! Een tour doen zou dan verspilling van tijd en geld zijn.

Heb je in die tijd nog een album geproduceerd?
Ik heb het album van Celtic Frost geproduceerd, een rock 'n' roll band; Mary Slim en de mix van het Candlemass album. Ik ben echter voornamelijk bezig geweest met het schrijven van muziek voor Pain.

Hoe zou je het verschil tussen 'Dancing With The Dead' en 'Psalms Of Extinction' omschrijven?
De nummers zijn diverser, het is een breder scala aan muziekstijlen. De productie is interessanter, omdat het niet gewoon een muur van geluid is van 45 minuten, er zitten veel ups en downs in. Ook de zang is diverser, het ene nummer is zachter en het andere meer in de Pain stijl. Ik heb verschillende aanpakken gebruikt.

De teksten op het vorige album waren vrij persoonlijk, zijn ze op het nieuwe album algemener?
Het is altijd persoonlijk, omdat het vanuit mijn perspectief is geschreven. Universal probeerde mij trouwens destijds wel een beetje in toom te houden. 'Psalms Of Extinction' gaat meer over dat je niet eens naar buiten kan zonder verbrand te worden door de zon, kanker te krijgen en te sterven. Het zijn mijn persoonlijke opvattingen over dingen, ik probeer niks te prediken, het is gewoon hoe het is.

'Nailed To The Ground' gaat over de problemen met Universal?
Inderdaad, maar het gaat er ook om dat mensen zich kunnen identificeren met dit soort situaties. Bijvoorbeeld dat je een klote baan hebt, maar er niet onder uit kan, omdat je geld moet verdienen. Er kunnen vele verschillende betekenissen aan gegeven worden.

Kun je zeggen dat het nieuwe album meer metal georiënteerd is?
Het is gewoon een grote mix van alles. Er staan veel orkestrale partijen op, maar het is inderdaad meer metal, maar op sommige nummers ook juist meer techno-metal. Het is op allerlei gebieden gewoon breder.

Probeer je live het nummer zo veel mogelijk te benaderen als op CD?
Dat proberen we uiteraard, maar als dat niet lukt maakt het ook niet uit. We proberen gewoon een goede show te geven en alle essentiële elementen erin te krijgen.

Na het opnemen van een nieuwe CD vind je die uiteraard altijd je beste album, maar denk je dat je in de toekomst zou kunnen gaan twijfelen over een nummer of een gedeelte van een nummer?
Ja uiteraard, zo is het altijd. Je moet altijd kritisch zijn op je eigen materiaal, anders vindt er geen ontwikkeling plaats. Ik heb nog nooit iets gedaan wat 100% goed is, er is altijd ruimte voor verbetering. Wanneer ik in de afgelopen twee jaar niet in de studio zat luisterde ik naar de dingen die ik geschreven had en zo probeer je het constant te verbeteren. Nu het gemastered is, ga ik er een lange tijd niet meer naar luisteren. Als ik het album daarna weer hoor zal ik ongetwijfeld vinden dat ik bepaalde dingen anders had moeten doen.

Neem je kritieken in de media persoonlijk?
Ja, want IK ben de enige verantwoordelijke persoon. IK heb het album geschreven en amper ergens hulp mee gehad. Maar het is niet het einde van de wereld wanneer het album niet goed wordt ontvangen. Aan het begin van mijn carrière, toen ik Hypocrisy albums uitbracht en er iets negatiefs werd gezegd, had ik nog wel eens zoiets van: ik ga hem vermoorden. Hahahaha. Tegenwoordig kan ik er beter mee omgaan.

Ben je trotser op het eindproduct van Pain, omdat jij verantwoordelijk bent voor alle aspecten? Is het anders dan bij Hypocrisy?
Hypocrisy is meer op riffs gebaseerd. In Pain zijn er veel meer aspecten aanwezig. Je moet een goede melodie hebben, een goede beat en goede industriële geluiden. Er zitten meer elementen in en er zijn geen grenzen.

Laten we het over wat nummers hebben, 'Just Think Again' bijvoorbeeld.
Er zitten veel verschillende violen partijen in. Het was oorspronkelijk een nummer van acht en een halve minuut, terwijl Pain het juist van kortere, meer pakkende nummers moet hebben. Ik heb er dus ongeveer 6 minuten van gemaakt en akoestische gitaar bij gedaan. Iets wat ik normaal gesproken niet gebruik. Ik probeerde iets anders dan normaal te doen en wilde graag een solo erin hebben, maar omdat ik daar niet zo goed in ben heb ik Alexi Laiho daarvoor gevraagd.

En het titel nummer 'Psalms of Extinction'?
Dat was ook gebaseerd op melodieën die ik in mijn gedachte had en het groeide terwijl ik het aan het uitwerken was. In plaats van techno geluiden ging ik weer violen gebruiken en kreeg het een iets klassieker gevoel. Tja, zo wordt een nummer soms heel anders dan je van tevoren had bedacht. Het was ook het moeilijkste nummer om te mixen, vanwege de vele verschillende lagen.

Wat kun je vertellen over de cover van Björk; 'Play Dead'?
Het is waarschijnlijk een van de beste nummers die ik in lange tijd heb gehoord. In 1993 had het nummer echt een impact op me. Om onder het contract met Universal uit te komen wilde ik destijds een cover album opnemen. 'Play Dead' stond bovenaan mijn lijstje en ik wilde er niks aan veranderen; het enkel heftiger, zwaarder en donkerder maken. Het was moeilijk om de viool partijen te laten klinken naar het oorspronkelijke nummer, maar tegelijkertijd de zware gitaren er goed bij te laten passen.

Wat stond er nog meer op je lijstje van nummers die je wilde coveren?
Ik heb een Depeche Mode cover gedaan, 'Here Is The News' van Electric Light Orchestra en ik had nog wat meer ideeën die echter nooit afgerond zijn.

Ok, dan nu een stel vragen waarbij je tussen twee dingen moet kiezen; familieleven of tourleven?
Na twee scheidingen denk ik dat je het antwoord wel weet, haha!

Zweden of een ander land?
Ik heb drie jaar in Amerika gewoond en vond het prima, maar nu is mijn dorp mijn thuis. Ik heb geen reden om daar weg te gaan.

George Bush of Poetin?
Geen van beide, ik houd me niet met dat soort dingen bezig, ik weet niet wie goed of fout is.

Heb je nog wat te zeggen tegen de lezers van Lords of Metal?
Ik hoop dat ze het album goed vinden en hopelijk zie ik ze op de festivals en de tour.

Deel dit interview met je vrienden

Meer informatie

<< vorige volgende >>