Listen live to Radio Arrow Classic Rock

I saw the future of rock and roll…

Door: Jan-Simon op 3 januari 2009

En zijn naam is niet Bruce Springsteen. Nee, die tijd is geweest. De toekomst van rock and roll (en alle, maar dan ook echt alle denkbare andere muzieksoorten) is last.fm. Ik weet het, last.fm bestaat al jaren, maar voor mij is het een ontdekking van een paar weken geleden en ik luister eigenlijk bijna niets anders meer. Waarom zou ik ook, bijna alle cd's die ik heb, die zijn op last.fm te vinden. En geloof mij, mijn cd-collectie bevat heel wat behoorlijk obscure titels. Voor de lezer die zijn dagen nog niet vult met twitteren, facebooken, hyvesen en wat er al niet meer aan web 2.0 toepassingen beschikbaar is, volgt nu een korte uitleg over www.last.fm.

Last.fm is een uitvinding van een stel Britten en is in wezen niets anders dan een gigantische database met miljoenen muziekbestanden die dient als basis voor evenveel radiostations als er luisteraars zijn. Want dat is de kracht van last.fm: het is een dynamisch radiostation waarbij de luisteraar zelf bepaalt waar hij of zij naar luistert. Je maakt een gebruikersaccount en daarbij geef je op welke bands je leuk vindt. Vervolgens kun je gaan luisteren. Als je last.fm nummers laat kiezen op basis van je voorkeuren (je kiest dan voor 'aanbevelingen' of 'recommendations') dan zul je merken dat binnen zeer korte tijd nummers van net die bands die je in je lijstje vergeten was langskomen. Het is bizar, maar het werkt echt. De reclameslogan van last.fm – the more you listen the better it gets – is ook helemaal waar. Elk nummer dat je luistert kun je waarderen en naar mate je dit een beetje consequent doet wordt het beter en beter. Je kunt er zelfs voor kiezen om last.fm mee te laten kijken naar wat je op je mp3-speler luistert zodat die gegevens ook meetellen in je luisterprofiel.

Ik luister nu een week of drie naar last.fm en ik kan er nog steeds niet goed aan wennen, een computerprogramma dat me vertelt dat ik waarschijnlijk, omdat ik Falkenbach en Månegarm leuk vind, ook wel zal houden van Ásmegin. Wie? Nooit van gehoord, maar verdomd… het programmaatje heeft gelijk! En dat is geen toevalstreffer, ik krijg Los Peyotes voorgeschoteld – een bizarre rammel surfpunkband uit Buenos Aires – omdat ik heb aangegeven dat ik de Fuzztones, Wau y los arrghs en Man or Astro-Man leuk vind en ook dit is weer een geweldige ontdekking. Het is niet dat het werkt omdat je muzieksmaak zo voorspelbaar is, het is een kwestie van statistiek. Er zijn op dit moment miljoenen gebruikers van last.fm die elk hun eigen profiel opbouwen en door die profielen te vergelijken kun je voorspellingen doen. In mijn geval, er zijn bijvoorbeeld tweehonderd luisteraars die zowel Falkenbach als Månegarm waarderen en vijftig daarvan vinden Ásmegin ook leuk. De kans is dan groot dat ik het leuk vind, want je kunt niet zeggen dat de rest van de tweehonderd een hekel heeft aan Ásmegin. 90% kent de band waarschijnlijk niet eens, net als ik. En van Ásmegin word je verder geleid naar Eluveitie, naar Ensiferum enzovoort. Tenminste… ik word daar naar verder geleid op basis van mijn luistergeschiedenis. Als jij – waarde lezer – nu een account opent dan is de kans dat je precies die bands te horen krijgt, in die volgorde, zo goed als nul. Elke luisteraar krijgt een uniek programma te horen en dat is precies het mooie van last.fm.

In tegenstelling tot de Kazaas, eMules en mininova's van deze wereld heeft last.fm niet te vrezen van de machtige arm van de platenindustrie. Zowel grote als kleine maatschappijen stellen hun catalogus beschikbaar aan last.fm. Ze kunnen dit doen want het is streaming audio, dus het is lastig om muziek te downloaden maar belangrijker dan dat, last.fm biedt de industrie de mogelijkheid om nieuwe klanten aan te boren. Luisteraars krijgen muziek voorgeschoteld waar ze anders nog nooit van zouden hebben gehoord maar die ze wel leuk vinden, volgens het profiel dat ze zelf hebben samengesteld. En wie weet gaan die luisteraars dan wel een cd van die tot voor kort onbekende band kopen. Winst!
Uiteraard zijn er ook nog allerlei andere interessante datamining-toepassingen waarover men liever niet al te veel zegt, maar dat geldt in wezen voor alle populaire sociale netwerken. Alles wat je over je zelf prijsgeeft kan en zal worden gebruikt voor marketingdoeleinden. Als dit nog geen wet is dan claim ik hem bij deze.

Conclusie, als je voor je cd verzameling staat en je weet niet meer wat je moet draaien, of je bent weer eens in een cd winkel beland en wil wel iets kopen maar weet niet wat, dan is last.fm een erg leuke oplossing. Je hoort muziek die je vaak nog niet kent, maar waarvan je bijna zeker weet dat je het leuk vindt. Toegevoegde functies zijn onder andere het maken van vriendjes, net als Facebook en Hyves, wiens playlists je vervolgens kunt bekijken en afspelen. Als je het niet erg vindt dat iedereen je muzieksmaak kan bekijken dan is dit je programma. OK, audiofielen zullen waarschijnlijk tegenwerpen dat de kwaliteit van streaming audio waardeloos is. Het is geen high-end audio, maar de geluidskwaliteit viel mij werkelijk reuze mee.

Oh, voor het geval je het dacht: ik heb geen aandelen last.fm en ik weet dat er ook andere soortgelijke systemen bestaan. Maar die werken naar mijn mening lang zo goed niet. Probeer het zelf, zoals ik aan het begin al zei: het is de toekomst van de rock 'n' roll.

Jan-Simon schreef ook de volgende columns