Listen live to Radio Arrow Classic Rock

Een fatwa voor alle downloaders please!

Door: Koen B. op 3 januari 2008

“Webwinkels bedreigen middenstand: groot marktaandeel online shoppen leidt spoedig tot kaalslag” kopt dagblad Spits op de dag dat ik deze column zit in te tikken. Dat zal misschien wel zo zijn, want het is tegenwoordig niet meer dan normaal dat men zijn of haar CD's en platen via sites als E-Bay, Marktplaats, 2e Hands.nl of Metalplaza aanbiedt dan wel aanschaft. Dat doe ik namelijk zelf ook, want wat is er heerlijker dan vanuit je luie stoel een beetje op het Net rond te neuzen en je geluidsdragers te dumpen danwel aan te schaffen? Dit kan echter niet de reden zijn dat gerenommeerde platenwinkels als de Metalzone te Nijverdal, Boudisque te 020, Elpee te Leiden, White Noise te Utrecht en Twist And Shout uit diezelfde stad reeds uit het straatbeeld verdwenen zijn of momenteel bezig zijn de laatste voorraden voor een habbekrats te verpatsen!

Nee beste mensen, dit heeft te maken met een veel ander fenomeen, je raadt het al: downloaden. Ik kan nu met de beste wil van de wereld niet bedenken wat daar nou de lol van moet wezen. Moet het nu werkelijk zijn dat je richting je vriendjes kunt roepen dat je de kloterige CD van die en die would-be Nu Metal artiest al in je PC hebt voordat 'ie überhaupt al is verschenen? Moet het zijn omdat je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten?

Ten eerste is de geluidskwaliteit van MP3's ver beneden de maat, ten tweede mis je alle noodzakelijke informatie die vergezeld gaat bij een release en ten derde getuigt het van weinig respect naar zowel artiest als platenmaatschappij. Niet alle platenmaatschappijen zijn namelijk multinationale ondernemingen met woekerwinsten. Er zijn ook kleine muziekliefhebbende zelfstandigen die van de CD verkoop van de ene release weer andere bandjes de springplank kunnen bieden om hun muziek op een schijfje uit te brengen.

Het gevolg hiervan is dat de inkomsten voor de artiesten en maatschappijen drastisch teruglopen en dit wordt gecompenseerd door de toch al niet misselijke ticketprijzen voor concerten steeds hoger op te drijven. Ook de merchandise van de artiesten in kwestie wordt hiermee steeds duurder. Al met al ben je als muziekconsument dan nog even duur uit, maar je hebt wel een trieste MP3 in je iPod zitten in plaats van een mooi product met boekjes met foto's en teksten en goede geluidskwaliteit. Volgens mij weet de jeugd van tegenwoordig niet eens meer welke band wordt gedownload, er is totaal geen binding meer met de artiest.

Ook wij – medewerkers van muziekbladen en webzines - worden de dupe van jullie praktijken, stelletje download Üntermenschen! De platenmaatschappijen weigeren steeds meer om promo's te maken van CD's die op het punt staan te verschijnen. Zo zijn niet misselijke labels als Victory Records, I Scream Records en Xtreem Music al gestopt met het sturen van promo's naar de bladen omdat er altijd wel weer een of andere primaat tussenzit die de boel zo nodig op internet moet zetten. Op die manier kunnen wij jullie ook weer minder goed informeren en jullie helpen het kaf van het koren te scheiden, maar ik vraag me af of hersenloze downloaders daar wel een boodschap aan hebben, want “we downloaden het toch gratis, dus het maakt niet uit?”. Ik denk dat de labels op het moment even veel schijt hebben aan jullie als jullie hebben aan hen.

Toegegeven: de CD prijzen in Nederland zijn navenant hoog, maar als je een beetje slim winkelt, valt dat best wel mee. Dus geen gepijpzeik hier over de prijzen. Twintig jaar geleden bracht ik het geld van mijn krantenwijk en hetgeen ik verdiende met het borden wassen bij de Chinees ook rechtstreeks naar de platenzaak om de hoek en toen hoorde je mij ook niet klagen. Neem je producten gewoon rechtstreeks af via een online shop. Ik zelf bestel wel eens wat bij Nuclear Blast en Displeased, dan ben je gemiddeld voor € 13,- per CD klaar en als je een beetje snel bent heb je ook nog een grappige limited edition met bonustracks of een extra DVD te pakken. Ik ben toch niet gek? Koop geen CD's voor twintig €uro bij de 'Vanessa moet nieuwe tieten dus blijft de prijs hoog' Free Record Shop of die stupide Media Markt. Ten eerste verkopen die alleen maar verwerpelijke Top 40 “hardrock” in het straatje Gaytallica, Deftones, Incubus, Manson en Korn en ten tweede weten die lui achter de toonbank alleen hoe vaak een Britney Spears van slip wisselt. Ik kom daar alleen om in de uitverkoopbakken te snuffelen want mijn stelling is: hoe kloteriger de zaak, hoe beter de CD's die in de ramsjafdeling van de desbetreffende zaak liggen.

Al met al moet je dus toch naar een speciaalzaak voor de aanvulling van je metalcollectie of nog beter: naar tweedehands winkels als de Plaatboef....en daar komt de crux: die speciaalzaken en tweedehands winkels moeten noodgedwongen stoppen omdat er parasieten zijn die hun plaatjes alleen maar downloaden en weigeren om een paar €uro's uit te geven aan muziek. Hiermee wil ik dan ook een fatwa uitroepen over alle downloadranddebielen die ons land rijk is. Jullie worden bedankt... NOT!

Koen B. schreef ook de volgende columns