Listen live to Radio Arrow Classic Rock

Cd’s met bonuskak

Door: Ferdi op 20 april 2004

Ik heb eens een ruzie gehad met een kassameisje van de Albert Heijn. Ik legde een pizza in mijn mandje en keek in mijn haast – ik rammelde van de honger – niet goed op het prijskaartje. Dom. Keek ik beter, dan had ik gezien dat de aangegeven prijs van Fl. 3,99 alleen gold voor de houders van zo'n bonuskaart. Klanten die niet meedoen aan dat gedoe (want een gedoe is het – kijk maar eens hoeveel pasjes de gemiddelde Nederlander met zich mee sjouwt) betalen de volle mep. Toen ik op mijn lege maag te horen kreeg dat ik geld moest bijleggen of bij de servicebalie een kortingskaart moest aanvragen, verloor ik even mijn geduld. Daarbij kwamen er een aantal woorden uit mijn mond die ik in ieder geval niet van mijn moeder heb geleerd. Arm kassameisje denk ik nu, maar dat is wijsheid achteraf.

Ik heb sindsdien een hekel aan bonussen en aanbiedingen. Ook bij cd's. Die komen de laatste tijd steeds vaker uit in twee of drie versies. De reden? Gretigheid van platenmaatschappijen. Zoals de vaste lezer weet, vinden wij van Lords Of Metal het prima dat platenmaatschappijen geld verdienen aan een band – dat is immers het doel van hun bedrijf. Maar fans bedonderen, dat is iets waar ik zelf minder ingenomen mee ben. Nu zullen sommigen zeggen dat er helemaal niemand opgelicht wordt: immers, niemand dwingt je om een cd te kopen. Toch valt een gevoel van genaaidheid niet te onderdrukken als je in deze dure tijden een cd koopt en er achter komt dat iemand anders voor datzelfde geld heel wat meer muziek krijgt.

De Japanners kunnen zichzelf in hun handen wrijven: zij krijgen heel wat extra nummers per cd. In Japan zijn de cd's namelijk zo duur dat het voor winkels goedkoper is om cd's uit Europa te importeren. Maar ja, imports tellen niet mee voor de hitparades. Dus krijgen cd's een nationaal bonusnummer om de Japanners aan te sporen om de eigen versie te kopen. Gevolg: de Japanners betalen kunstmatig verhoogde prijzen en Europeaanse fans moeten extra geld neertellen als ze de bonusnummers in kwestie willen bemachtigen. Oftewel: iedereen wordt bedonderd en niet zo'n klein beetje ook.

Het is ook een trend om de eerste persing van een cd te voorzien van allerlei extra's, variërend van videoclips tot nieuwe nummers. De filosofie hiervan is dat hoe sneller een titel in de eerste maand verkoopt, hoe eerder een winkel een nieuwe bestelling plaatst en hoe groter de uiteindelijke verkoop is. Toegegeven: zo'n extra cd is mooi voor in de collectie. Aan de andere kant is het voor sommige fans wel zuur dat die luxe cd na een paar dagen uitverkocht is. Immers, de versies zijn gelimiteerd en we hebben niet allemaal de tijd en het geld om elke cd op de dag van de release te kopen. Uiteraard komen de bonusnummers een paar jaar later wel op een speciale verzamel-cd uit. Leuk, dan kun je alsnog betalen voor wat je in de eerste instantie al had moeten hebben.

En dan vinden sommige lieden het nog gek dat er zoveel wordt gedownload. Als je voor twintig euro een schamele cd kunt kopen terwijl je weet dat die Japanner of die snelle koper voor hetzelfde geld veel meer muziek krijgt, dan is de verleiding om de hele bliksemse boel legaal te downloaden wel érg groot. In de huidige entertainmentindustrie is 'waar voor je geld' een hot item, maar sommige platenmaatschappijen lopen hierin nog jaren achter. Dat is jammer en dom. Het is niet meer van deze tijd om consumenten te straffen omdat ze niet snel of niet Japans genoeg zijn.

Medewerkers van sommige platenmaatschappijen zullen de schrijver van deze column wellicht mij voor gek verklaren en redeneren dat deze gelimiteerde edities juist de schuld zijn van de downloaders. Whatever. Die welles/nietes-discussie ga ik in deze column niet aan. Waarom niet? Omdat de bottom line is dat muziekfans door het internet tegenwoordig de keuze hebben om niet ten prooi te hoeven vallen van slimme marketingtrucks. Dat is het verschil tussen de hedendaagse muziekfan en de Albert Heijn-klant: de muziekliefhebber heeft wél het laatste woord. Geloof me: als je pizza's zou kunnen downloaden, dan stond Kazaa bij mij de hele dag aan.

Ferdi schreef ook de volgende columns