Listen live to Radio Arrow Classic Rock

Chuck is ook dood

Door: Ferdi op 16 maart 2004

Het internetforum De Muur is al vijf jaar lang beroemd en berucht op het Nederlandse internet. Beroemd omdat dit de plek is waar de insiders van de Nederlandse metalscene hun zegje doen. En berucht vanwege de traditie van het elkaar verbaal zo gruwelijk mogelijk de grond in te stampen. Tientallen forummers schrijven dagelijks dit forum en een nog veel grotere groep slaat deze epistels in stilte gade.

Net als elke andere samenleving ontwikkelt ook de Muur zijn eigen taalgebruik. Immers, een taal is geen statische verzameling van regels, maar een levend orgaan wat aan veranderingen onderhevig is. Sinds enkele jaren staat er een verklarend woordenboek online van de termen die op de Muur gehanteerd worden. Wat te denken van 'zandstralen' (afzeiken), geblackjes (blackmetalfans) en 'oemtah' (oldschool death metal), om maar wat voorbeelden te noemen.

Sommige van die termen waaien al snel over naar andere fora, zoals die van Dynamo, Zware Metalen, Fok en Scholieren.net, ookal zijn de nieuwe gebruikers amper bekend met de muuretymologie van het stuk taalverrijking in kwestie. De kreet 'Chuck' (ook wel geschreven als 'Chukc') is binnen het Nederlandse forumwereldje bekend als een ultieme dooddoener De kreet is een verbastering van de zinsnede “Chuck is ook dood”, een kreet die begin 2002 veel werd aangeduid om oude koeien genadeloos af te straffen. “Wist je dat Dave Lombardo terug is blij Slayer?” Antwoord: “Dat is Chuck.”

Maar goed.

Chuck Schuldiner, de zanger en gitarist van het legendarische Death, is niet meer. Na een jarenlange strijd tegen de verschrikkelijke ziekte kanker overleed hij in december 2001 aan een hersentumor. De erfenis die hij achterliet bestond niet alleen uit onbetaalde doktersrekeningen en een imposante discografie, maar ook uit onafgemaakte opnames van het project Control Denied. Opnames die Chuck Schuldiner maakte voor zijn dood, maar die nog nooit zijn uitgebracht. Oftewel: gloednieuw materiaal waar duizenden fans om zitten te springen.

En die opnames zijn de inzet geworden van een hoog opgelopen ruzie tussen de nabestaanden van Chuck - waaronder zijn moeder Jane Schuldiner – en de Guido Heijnens van de platenmaatschappij waarbij Chuck tekende, namelijk het Karmageddon Media oftewel Hammerheart Records uit Valkenburg. De essentie van de ruzie: Karmageddon heeft destijds betaald voor de opnames en zou deze graag door de overlevende bandleden afgemaakt zien. De familie Schuldiner daarentegen bezit de originele opnames en wil deze voor zichzelf houden, vermoedelijk om te shoppen bij de grote platenlabels.

De afgelopen twee jaren waren gevuld met onderhandelingen tussen de twee partijen. Gezien het resultaat daarvan kunnen die onderhandelingen niet verder zijn gegaan dan het na vijf minuten de hoorn op de haak gooien door één van de twee partijen. Wat volgde was een reeks van beschuldigingen die de twee partijen over en weer uitten. Guido van Karmageddon zou een stalker en een geldwolf zijn en Jane Schuldiner zou de release van Chucks laatste album blokkeren en de fans daardoor hun muziek onthouden. Het moddergooigevecht was van dag tot dag te volgen op Blabbermouth en werd al snel te gênant voor woorden.

Voor de standpunten van beide partijen valt wat te zeggen. Jane Schuldiner komt over als een bezorgde moeder van de artiest Chuck, maar ook als iemand die ondanks haar status als erfgenaam weinig kaas heeft gegeten van de muziekindustrie. Wellicht hebben de duizenden posts in condoleanceregisters na de dood van Chuck haar het idee gegeven dat ze veel geld voor haar zoon's album zou kunnen krijgen. In ieder geval meer dan een klein Nederlands label kan bieden. Karmageddon Media daarentegen, heeft een contract met Chuck's handtekening eronder en heeft een flinke som geld geïnvesteerd in de opnames die de familie Schuldiner niet af wil staan.

De kans op verzoening tussen de Limburgers en de Amerikanen lijkt na deze verhitte strijd in de media bijzonder klein. Diplomatiek heeft inmiddels plaatsgemaakt voor hardere methodes. Karmageddon lijkt te hebben geaccepteerd dat ze de originele opnames niet meer af kunnen laten maken door de overgebleven bandleden. Het label is nu van plan om de ruwe opnames (afkomstig van een cd die Chuck ter update aan het label stuurde) deze maand uit te brengen op cd. Geen volwaardig album dus, maar een onafgemaakte cd. Jane Schuldiner, op haar beurt, heeft beloofd de opnames integraal op de officiële website te zetten, mocht het zover komen.

Door deze soap over de rug van een dode muzikant op te voeren, hebben zowel Jane Schuldiner en Guido Heijnens behoorlijk veel gezichtsverlies opgelopen. De grote verliezers zijn de fans, die nooit het album te horen krijgen zoals Chuck dat bedoeld heeft. Juist daarom zijn zowel het feit dat Heijnens liever een onafgemaakt bootleg uitbrengt dan de gang naar de rechter maakt, als het feit dat Jane Schuldiner bij monde van haar woordvoerster weigert om bladen als Lords Of Metal te woord te staan, voor iedereen behalve de insiders onbegrijpelijk.

Tijdens zijn leven heeft Chuck Schuldiner zich altijd hard gemaakt voor zijn geloofwaardigheid als muzikant, waarbij hij de hele idioterie van de platenbusiness openlijk verfoeide. Het is daarom ironisch dat zijn allerlaatste muziekstuk inzet is geworden van een keiharde strijd om de pegels. De twee partijen Jane Schuldiner en Guido Heijnens lijken door hun onvermogen om tot een compromis te komen nu in een patstelling te staan. Een weinig zinvolle gebeurtenis. Want ongeacht wie er gelijk heeft: dit schaakspel kent enkel verliezers.

Ferdi schreef ook de volgende columns