Listen live to Radio Arrow Classic Rock

De geldklopperij van Rhapsody

Door: Ferdi op 2 maart 2004

Paniek, verontwaardiging en verbazing op het internet. De alom gerespecteerde power metalband Rhapsody komt op 24 februari met een verzamel-cd, met daarop een dwarsdoorsnede van hun vijf cd's. Zoals het een echte fan betaamt, stonden enkele liefhebbers gelijk al op hun achterste poten. Geldklopperij! Een sell-out! Rhapsody verloochent zichzelf!

Nu is na vijf cd's een verzamel-cd volgens mij best gerechtvaardigd. Uiteraard is dit geldklopperij van het zuiverste water. Dat is een verzamel-cd per definitie: een manier om makkelijk geld te verdienen aan een band zonder al te veel productiekosten (de muziek is immers al opgenomen). Bij een split tussen band en label is het zelfs vrij standaard dat een label nog snel wat laatste centen wil verdienen. En het doel van een platenmaatschappij is nog altijd, hoe onethisch dat volgens sommigen ook is, om geld te verdienen met het uitbrengen van (bij voorkeur) goede muziek. Voor liefdewerk en oud papier komt alleen de Scouting nog de deur uit.

Een verzamel-cd verkoopt gemiddeld twintig procent van wat een normale cd verkoopt. Bedenk dan dat de best verkochte Rhapsody-glimmer een kwart miljoen keer over de toonbank is gegaan. Dat is dan flink wat extra zakgeld voor het nieuwe label SPV. En dat geld zal wel hard nodig zijn, want het opnamebudget van de nieuwe cd van Rhapsody zal er niet om liegen.

Ga maar na: veertig dagen lang bivakkeert de band in een afgehuurde Gate Studio in Wolfsburg, waar ze samen met hun management (tegenwoordig zijn dat niemand minder dan de mannen van Manowar) plus bijbehorende aanhang aan het opnemen zijn. Daarnaast maakt de band gebruik van het Praagse filharmonisch orkest en wordt de zang van speciale gast Christopher Lee – Saruman uit The Lord Of The Rings – in een studio in Engeland opgenomen. En dat zal wel een flinke duit kosten, maar dan heb je ook wat. Zonder de boekhouding van SPV te hebben gelezen, durf ik te veronderstellen dat dit budget regelrecht wordt gehaald uit de haastig uitgebrachte verzamelaar. Een prima beslissing, zeker als het alternatief is dat de productiekosten door worden berekend aan de klant.

Maar goed, Rhapsody maakt op hun aankomende zesde cd dus voor het eerst gebruik van een orkest. Dit is de laatste jaren sowieso in zwang geraakt. Weliswaar pionierde Celtic Frost dit al in de jaren tachtig, maar sinds Therion hun magnum opus 'Theli' met een orkest opnam, staat menig band bij hun platenmaatschappij te bedelen om meer geld om een aantal grijzende conservatoriummuzikanten te kunnen betalen. Het resultaat is doorgaans wisselend. Dimmu Borgir en Cradle Of Filth konden de door hun ingehuurde strijkers en blazers niet voor meer dan een paar duistere intro's gebruiken, terwijl Iced Earth en Rage juist de muziek extra diepte wisten te geven door creatief met het ingehuurde talent om te gaan. Het zal interessant zijn om hoe de nieuwe Rhapsody gaat klinken. De Frans/Duits/Italiaanse band hanteert al jarenlang een instrumentale opzet volgens het principe groot-groter-grootst. Als er dus één band is die de orkestrale metal naar een grotere hoogte kan tillen, dan is het Rhapsody wel.

Uiteraard horen we het binnenkort wel als de vooralsnog titelloze plaat van Rhapsody ergens rond de zomer (mijn schatting) uitkomt via SPV. Misschien zelfs nog eerder, want de opnames zijn inmiddels al uitgelekt. Een kennis van de LoM hoofdredacteur wist, via één leden van het studiopersoneel, de hand te leggen op de felbegeerde ruwe opnames van de nieuwste plaat. Met zo'n lek in de organisatie zal het een kwestie van tijd zijn voordat de nieuwe Rhapsody ongemixt en ongemastered op het internet staat. Een cadeautje van het studiopersoneel aan de fans, laten we maar zeggen. De eerstvolgende keer dat iemand dan ook beweert dat wij journalisten degenen zijn die promo's laten uitlekken, zal ik mijn lachen niet in kunnen houden.

Ferdi schreef ook de volgende columns