Listen live to Radio Arrow Classic Rock

Industrie en downloaden

Door: Jack The Jester op 20 september 2011

Het voorwoord 'gezeur van uw hoofdredacteur' (editie 114 mei 2011) eindigde met een dringende oproep om te reageren op zijn ingenomen stelling over het downloaden van muziek en de prijs van concertkaartjes. Hier mijn reactie (op persoonlijke titel uiteraard).

Door mijn jarenlange ervaring in de verschillende takken van de muziekindustrie weet ik ook dat deze zelfde industrie ook hand in eigen boezem moet steken. Er is in het verleden te vaak en te kwistig met beschikbaar geld gesmeten in de hoop en verwachting dat het schip met nog veel meer geld binnen zal stomen. De topmensen waren zichzelf (en doen het nog steeds) riant aan het verrijken en schreven zichzelf bonussen voor die tot 300% van het jaarinkomen waren. Bijvoorbeeld de top van onder andere Warner Music Group. De CEO Lyor Cohen kreeg in 2010 een bonus van 3.5 miljoen dollar boven op een salaris van 3 miljoen dollar en CEO Edgar Bronfman, Jr gaf zichzelf een bonus van 4 miljoen dollar bovenop een salaris van 1 miljoen dollar en zo kan ik nog wel even doorgaan (ook bij andere maatschappijen maar ik houd het bij deze omdat Warner Music Group op 3 mei 2011 voor 3,3 miljard dollar (2,3 miljard euro) is verkocht aan Access Industries, het investeringsvehikel van de Russisch-Amerikaanse miljardair Len Blavatnik. (U ziet het gaat erg slecht in de industrie).

Vroeger was het als band een eer als je een contract aangeboden kreeg van een platenmaatschappij. Na uitentreuren samen spelen in de repetitieruimte en heel veel ervaring opgedaan te hebben in het podiumcircuit kon je de mazzel hebben dat je werd bekeken door rondreizende scouts van platenmaatschappijen die afgingen op mond op mond reclame of op ingestuurde demo's. Tegenwoordig zijn diezelfde maatschappijen als de dood dat ze de boot missen zodat ze enigszins redelijk spelende bands direct vanuit de oefenruimte al vastleggen zodat als het ooooooit nog wat wordt met deze band hij al onder contract staat en andere maatschappijen er niet aan mogen komen (zonder te betalen), dit noemen ze in de volksmond het 'Nirvana' effect omdat toen die band plotseling als een komeet snel bekend-beroemd-berucht werd, elke band uit de omgeving van Seattle, klakkeloos een contract kreeg aangeboden omdat er een tweede Nirvanatjuh uit voort zou kunnen komen. Dit heeft de industrie klappen met geld gekost. En het heeft ons, doordat ze die opgenomen en uitgebrachte platen liepen te pluggen, heel veel slechte producties met dito slechte muzikanten opgeleverd. Deze tendens kom je nog steeds tegen en vaak wordt er van gezegd dat het 'groeibriljanten' zijn en ze de tijd moet geven.

Hoe kan het trouwens dat artiesten dure studio uren gebruiken als oefen- en jam uren? Je hoort het repertoire al tot in den treure geoefend te hebben waarna de opnamen geconcentreerd gespeeld kunnen worden. Je kan per twee dagen een nummer op band hebben staan dus een jaar lang de studio ingaan is heeeeel overdreven en jaagt alles op kosten. Saillant detail: weet je waarom jarenlang de grootste bands ter wereld in Nederland hun platen kwamen opnemen? Niet omdat de studio's zo goed waren, maar omdat je in ons land zo makkelijk aan drugs kon komen en niet hoefde te vrezen voor een politie-inval meer of minder.

Maar dat terzijde, nu het downloaden. Doordat er nog steeds zo enorm veel pulp de wereld wordt ingeslingerd wil ik wel weten wat voor muzikale vlees ik in de kuip heb zitten. Door de arrogantie van het huidige muziekbestel met hun enkele uurtjes muziek draaien in onze doelgroep op tijdstippen dat je normaal gesproken in diepe slaap moet liggen, en de beperkingen van de detailhandel, wordt ik bijzonder slecht geïnformeerd met hoe een plaat nu feitelijk klinkt. Gelukkig werken gedrukte bladen en e-zines goed mee door een referentie te geven en hopelijk een eerlijke mening, maar daaruit kan je niet altijd de sfeer proeven hoe iets daadwerkelijk klinkt. Je moet dus opzoek naar legale teasers (demo's) die een stukje van de plaat laten horen maar helaas wordt daar nog te kort aandacht aan gegeven. Dus ja, ook ik heb me in het verleden, voordat ik bij de LoM zat, schuldig gemaakt aan het illegaal downloaden maar ik ben zo'n typ dat ik wel wat tastbaars in mijn handen wil hebben, ik wil het origineel met hoes en ik gun en hoop dat bijna het complete bedrag naar de hardwerkende artiest gaat. Dat laatste is een utopie, zolang iedereen aan iedereen wilt verdienen zal de uitvoerende artiest altijd kind van de rekening blijven. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het prima dat iemand betaald wordt voor geleverde diensten maar alles moet wel in het redelijke blijven tegen een eerlijk tarief. Als van de 20 euro kostende CD maar maximaal een euro naar de uitvoerende artiesten gaan is er iets behoorlijk scheefgegroeid in het muziekminnend wereldje.

Dat de prijs van de concertkaartjes zo duur zijn komt ook door randverschijnselen waar ook wij zelf debet aan zijn. Sla de concert recensies er maar op na, hoe vaak wordt er niet vermeld dat de show maar matig was, de lichtshow simpel en de aankleding slecht. We hebben een verwachtingspatroon en jagen de artiest daarmee behoorlijk op kosten, al die dingen moeten betaald worden, vervoerd worden en geïnstalleerd worden, dus dat betekend meer personeel om te voeden, te huisvesten en te vervoeren, en dat betekend nog meer kosten. Er zijn ook genoeg bands die naast dit personeel ook permanent een kapster, visagist, kok, pr-man etc. etc. meezeulen. Pink Floyd had op 10 Juli 1989 in het Goffertpark in Nijmegen 63 vrachtwagens nodig om de twee reizende shows van alle spullen te voorzien. Deze vorm van overkill zag je wonder boven wonder niet terug in de prijs van het kaartje maar wel in de overweldigende show. De concertzalen moeten tegenwoordig ook voldoen aan alsmaar strenger wordende eisen dus die zijn verplicht meer personeel in te huren voor beveiliging, EHBO, bediening etc. dus hier zit ook een kostenstijging. Ook moeten ze voldoen aan de alsmaar gekker wordende persoonlijke eisen van de artiest (zeker in het top segment). Van het compleet overschilderen van de kleedkamers in lila/groen tot het installeren van full-size snookertafels, als daaraan niet wordt meegewerkt heb je de kans dat het optreden wordt afgezegd.

Dus JA, illegaal downloaden zonder daarvoor de artiest te betalen is een doodzonde. Als je illegaal download, beluisterd en dan weggooit of het origineel koopt, dan heb je in mijn ogen een punt. En de stijgende concertkaartjes, pffff alles wordt duurder maar als ik daarvoor een supergemotiveerd artiest krijgt, die laat zien en horen dat hij leuk vindt in wat hij doet en er alles aan doet om dat gevoel op mij over te brengen, dan heb ik er (tot op zekere hoogte) vrede mee.

Jack The Jester schreef ook de volgende columns